Prešovská firma Seak Energetics nainštalovala v Bratislave svoje prvé nabíjačky pre vozidlá v rámci lámp verejného osvetlenia. Spoločnosť sa snaží priniesť riešenia pre rýchle, administratívne nenáročné a lacné budovanie nabíjacej infraštruktúry v mestách a na sídliskách.
Je veľmi pozitívne, že v posledných mesiacoch sa začínajú realizovať projekty, v rámci ktorých na Slovensku vznikajú nové DC rýchlonabíjacie stanice. Tie sa však budujú často-krát mimo miest či najobývajnejších lokalít, napríklad pri diaľniciach, keďže slúžia najmä na nabíjanie pri diaľkových cestách.
Pre masovejší rozvoj elektromobility je pritom potrebné aj rozširovanie infraštruktúry v rámci verejných parkovísk, nákupných centier či reštaurácií v mestách. A určite netreba zabúdať ani na nabíjaciu sieť na sídliskách, kde žije množstvo obyvateľov, ktorí by si radi zakúpili elektromobil či plug-in hybrid, ale nemali by ich kde nabíjať.
Zrejme najjednoduchším a najlacnejším riešením pre zabezpečenia takejto nabíjacej infraštruktúry je integrácia nabíjačiek v rámci lámp verejného osvetlenia. A to si uvedomila aj slovenská spoločnosť Seak Energetics, ktorá ponúka takéto riešenie ako produkt.
4 nabíjačky v testovacej prevádzke
Aktuálne už testuje prevádzku svojich prvých 4 nabíjačiek v Bratislave na Železnej Studienke. Dostupné sú pritom zdarma 3 nabíjacie body s výkonom 5,5 kW (AC). V polovici januára majú byť nabíjačky schopné zdieľať celkový výkon 22 kW v rámci „load balancingu“.
Cieľom spoločnosti je kapacita 44 kW, na to je však nutné vykonať dodatočné úpravy v rámci ističov. Nabíjačky sa majú čoskoro stať súčasťou programu ZSE Drive, pričom budú spoplatnené. Spoločnosť už má naplánovanú inštaláciu ďalších nabíjačiek v Banskej Bystrici a Dolnom Kubíne, a to na jar.
Komfortné platby
Počas dňa je k dispozícii plná kapacita lámp pre nabíjanie vozidiel. V noci časť kapacity samozrejme využívaná pre osvetlenie. Zvyšok je pritom k dispozícii pre nabíjanie. Seak Energetics ponúka aj riešenie pre spoplatnenie nabíjania.
Pred samotným nabíjaním musí vodič nabíjací bod odblokovať. A to buď naskenovaním QR kódu prostredníctvom mobilnej aplikácie, alebo cez RFID kartu. Prevádzkovateľ brány mu nabíjanie potom vyúčtuje. Systém je pritom možné integrovať v rámci existujúcich platobných systémov, napríklad od Greenway a ZSE či v rámci metropolitných RFID kariet ako Bratislava CARD.
Ocenenie
Spoločnosť stihla získať vďaka svojmu riešeniu inteligentného osvetlenia s integrovaným nabíjaním už aj zlatú medailu za najinovatívnejší produkt na výstave Urbis Smart City 2018 v Brne. „Na tomto riešení komisia ocenila jednoduché nasadenie nabíjacích staníc do existujúcej siete verejného osvetlenia bez nutnosti inštalácie dodatočných komunikačných alebo silových prvkov s automatickou reguláciou odberu elektrické energie,“ uviedol predseda komisie Martin Slanina.
Zdroje (vrátane titulnej fotografie): Seak Energetics, Helio/Tesla Club
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Bratislavská nabíjacia stanica Tesla Supercharger nám nerobí dobré meno
V Dubnici nad Váhom bol spustený závod na výrobu nabíjacích staníc
Tesla Liptovský Hrádok sa chystá realizovať aj v oblasti elektromobility