Mesto Praha nedávno schválilo koncepciu rozvoja nabíjacích miest pre elektromobily, ktorého súčasťou je vybudovanie tisícov nabíjacích bodov v rámci lámp verejného osvetlenia. Preinvestuje pritom stovky miliónov českých korún.
Praha je dá sa povedať českou „Mekkou“ elektromobility, pretože značný podiel elektromobilov v rámci celej ČR je registrovaný práve v tejto metropole. Jej zástupcovia si pritom uvedomujú, že počet týchto vozidiel bude naďalej rásť, čomu musia prispôsobiť aj nabíjaciu infraštruktúru.
Radný Jan Chybr v tejto súvislosti hovorí, že v roku 2030 by malo v Česku jazdiť zhruba 500 000 až 700 000 elektromobilov. Predpokladá sa pritom, že minimálne pätina bude pripadať na Prahu, informuje na základe správy ČTK portál oEnergetice.
Aj preto pražský magistrát v nasledujúcich 6 rokoch plánuje vybudovať 6 000 nabíjacích bodov, ktoré budú integrované do lámp verejného osvetlenia. Celý tento ekosystém, ktorý zahŕňa aj úpravu okolia, modernizáciu osvetlenia a súvisiacich komunikácií, ako aj výmenu káblovej siete, zhltne 880 mil. Kč (cca 34 mil. €).
Prvých 13 takýchto „nabíjacích“ lámp bolo nainštalovaných v Prahe minulý rok. V nasledujúcich 2 rokoch sa budú budovať predovšetkým mimo širšieho centra. Správnemu výberu lokalít sa pritom prisudzuje veľká dôležitosť.
Ako sme už uviedli, koncepcia rozvoja nabíjacích miest v Prahe bola schválená. Teraz bude potrebné vybrať z piatich návrhov, ktoré sa týkajú toho, ako sieť vybudovať. Zdá sa pritom, že pražský magistrát sa bude rozhodovať medzi dvoma stratégiami, ktoré spočívajú v založení spoločného podniku mesta a súkromnej firmy alebo koncesie na vybudovanie a prevádzku nabíjacích staníc.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slováci môžu očakávať komunitné „bytovkové“ nabíjanie vďaka Greenway
Slovensko vs. Česko z hľadiska počtu evidovaných elektromobilov
Český elektrický offroad MWM Spartan EV dostal cenovku
3 komentáre
Okey, pre Plug-in hybridy je to fasa, ale čo elektroauto? Bude tam zapojené celý deň? 2 dni?
Ja sa niekedy divim, ako tu vznikaju taketo komentare. Myslel som si, ze tu chodia fanusikovia elektromobility. Alebo tu zabludia nejakym sposobom ludia, co nemaju absolutne sajnu o elektro.?
Ma zmysel ti to vysvetlovat? Nevies si tieto informacie dohladat sam? Ci dnes si tu prvykrat zavital? Ved to bolo xkrat vysvetlovane.
Ak si novacik, tak kratke vysvetlenie. Ano bude to stacit. Pochop, ze >95% ludi denne spravi par desiatok km. V noci pri bytovke zaparkujes, das nabit 1-2x za tyzden auto cez noc a to je vsetko. Zbytok nabijaju susedia. Tebe staci nabijat 5kW 12 hodin cez noc a mas SKORO komplet nabite auto. Ano budes musiet zmenit myslenie, nebudes pohodlne nabijat na benzinke, ale prisposobis sa niecomu novemu, mozno na prvy pohlad menej konfortnemu. Ved je to uplne ina technologia. Ale tak stoji to za to, lebo sa zbavime smogu v mestach, ktory preukazatelne a coraz viac studii to potvrdzuje, sposouje respiracne ochorenia a alergie. Na vyber mat nebudes, ty mozno na SK este ano, ale dalsia generacia uz nie. Rozhodnute bolo.
Ak potrebujes okamzite nabit, su rychlonabijacky.
A prosim nerozoberajme ci to verejne osvetlenia zvladnu. Zvladnu a bolo vela prikladov ako. Dohladajte si to. V skratke osvetlenie uz teraz a aj za komancov bolo dimenzovane na 40-80kW (kabelaz) ak sa vymeni klasicka lampa za LED spotrebuje 5kW. Mas tam zvysnych 35-75kW kde mozes na jednu lampu pripojit kopec aut.
Keďže viac ako 80% Európanov prejde denne menej ako 40 km je to OK.
Ono sa to bežnému človeku možno nezdá v poriadku. Na verifikáciu sa používajú big data z internet of things. Odborníkom je jasné, že model prechodu na EV je reálne zvládnuteľný. Ako pri všetkom, musíte mať dobré rozhodnutia. A tie čím ďalej tým viac chýbajú v zaostalej Európe.
Ako perličku uvádzam, že požadovanú kapacitu na 40 km denne viete nabiť aj solárom na streche auta. Testované v Belgicku. Viď projekt Stella. Môžete namietať, že v zime na severe to nebude fungovať. Ale napríklad v celej Afrike áno. A tá sa už dávno v zaostalých častiach transformovala na solárnu energetiku. Pretože v zapadákove je prevádzkovanie spaľovacej elektrocentrály tak nepraktické a ekonomicky nevýhodné, že tam máte na „každom rohu“ čínsky obchod s kompletnými ostrovnými solármi.