9 projektov, ktoré prinesú Európe a Slovensku obrovský počet nabíjacích staníc

7

Je jasné, že masový rozvoj elektromobility nebude možný pokiaľ sa nevybuduje patričná sieť nabíjacích staníc. Európska únia, ako aj európske štáty vo všeobecnosti majú našťastie snahu dostať na cesty starého kontinentu čo najviac elektrických automobilov za relatívne krátke obdobie. A tak začínajú vznikať projekty, ktoré v blízkej budúcnosti prinesú obrovské množstvo nabíjacích staníc pre elektromobily a plug-in hybridy. V našom článku si uvedieme najzaujímavejšie z nich, v rámci ktorých vyrastú nové nabíjacie stanice aj na Slovensku.

SÚVISIACE ČLÁNKY: 
Nabíjacie stanice na Slovensku, v Česku a Európe
Na Slovensku pribudli nové rýchlonabíjacie stanice. Ďalšie sa chystajú
V Bratislave spustili prvý nabíjací GridBooster systém v strednej a východnej Európe

NEXT-E

Medzinárodný projekt NEXT-E sa bude týkať 6 krajín strednej a východnej Európy, a to Slovenska, Maďarska, Česka, Chorvátska, Slovinska a Rumunska. V rámci neho vznikne na hlavných dopravných ťahoch a koridoroch TENT-T 222 rýchlonabíjacích staníc s výkonom 50 kW a 30 ultranabíjacích staníc s výkonom 150 až 350 kW. Množstvo z rýchlonabíjacích staníc bude sprevádzkovaných ešte v tomto roku. Ultranabíjačky sa začnú budovať v roku 2019. Kompletná sieť by mala byť dokončená v roku 2020.

nabijacie stanice ionity urban-e next-e fast e shell e.on greenway nissan lidl billa

Ilustračný obrázok. Zdroj: Nissan

URBAN-E

Medzinárodný projekt URBAN-E sa postará celkovo o 167 nabíjacích staníc, ktoré vyrastú v Bratislave, Ľubľane a Záhrebe. 55 z nich sa vybuduje v našom hlavnom meste. Tešiť sa môžeme na 50 nabíjačiek na striedavý prúd (AC) a 5 rýchlonabíjacích staníc na jednosmerný prúd (DC). V rámci slovenských subjektov sa na projekte podieľajú spoločnosti ZSE, GO4 a mesto Bratislava. Celá sieť má byť hotová do roku 2020.

fast E

Medzinárodný projekt fast E prinesie dokopy 307 rýchlonabíjacích staníc na Slovensko, ale aj do Česka, Nemecka a Belgicka. Tie pokryjú viac ako 20 000 km hlavných ciest. Sieť je už vo fáze budovania. V rámci Slovenska vyrastie 11 nabíjacích staníc s výkonom 50 kW. Tie sa budú nachádzať na trase medzi Trenčínom, Trnavou, Bratislavou a Skalicou. Nabíjacie stanice budú vybavené konektormi CCS (50 kW DC), CHAdeMO (50 kW DC) a Type 2 (43 kW AC).

fast e nabijacie stanice

Zdroj: fast E

Greenway

Slovenská spoločnosť Greenway vybuduje v rámci svojho nového projektu celkovo 153 nabíjacích staníc. Z toho bude 10 ultranabíjačiek (až 350 kW), 60 rýchlonabíjačiek (50 kW), 50 nabíjačiek na striedavý prúd (7 až 22 kW) a 10 staníc typu GridBooster (s prídavným batériovým úložiskom energie).

Na Slovensku pritom vyrastie 23 z nich – 3 ultranabíjačky a 20 nabíjačiek na striedavý prúd. Zvyšné stanice vzniknú v susednom Poľsku, v rámci prvej poľskej celoštátnej siete nabíjacích staníc. Greenway sa však už stihol “hecnúť” začiatkom tohto roka, keď v bratislavskom Avione vybudoval prvý GridBooster v strednej a východnej Európe.

gridbooster bratislava

GridBooster Avion. Zdroj: satprnews.com/Greenway

Ionity

Významné automobilové koncerny BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company a Volkswagen Group založili koncom roka 2017 spoločný podnik Ionity. Jeho hlavným zámerom je vybudovanie európskej siete ultrarýchlych nabíjacích staníc s výkonom až 350 kW. Celkovo ich bude 400, pričom sa počíta s nabíjacím štandardom CCS.

Prvých 20 staníc sa začalo budovať v minulom roku v Nórsku, Nemecku a Rakúsku. Ďalších 100 vznikne v tomto roku. Presné lokality všetkých nabíjačiek zatiaľ nie sú známe, ale sieť sa určite nevyhne ani Slovensku. Budovať sa budú na hlavných európskych dopravných trasách v rozmedzí každých 120 km. Kompletná sieť nabíjacích staníc Ionity bude vybudovaná do roku 2020.

Nabíjacie stanice na čerpačkách Shell

Ropný gigant Shell sa naplno angažuje v oblasti budovania nabíjacej infraštruktúry. Dôkazom sú prvé nabíjacie stanice, ktoré vyrástli vo Veľkej Británii, ale najmä odkúpenie jedného z najväčších prevádzkovateľov nabíjacích staníc NewMotion (30 000 nabíjačiek v rámci Európy) a vstup do joint venture spoločnosti Ionity.

nabijacie stanice shell

Zdroj: LondonEVCompany

Spoločnosť má navyše v pláne vybudovať 500 nabíjacích miest v rámci svojej európskej siete čerpacích staníc. Tie vzniknú konkrétne na Slovensku, v Česku, Rakúsku, Poľsku, Maďarsku, Belgicku, Francúzsku, Holandsku, Slovinsku a Veľkej Británii. Na každej z vybraných čerpačiek bude priemerne 6 nabíjacích miest. Ich výkon má dosahovať až 350 kW. Nabíjacím štandardom bude CCS.

E.ON: “Freedom is electric”

Energetický gigant E.ON sa začína taktiež výrazne angažovať v oblasti nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá. Do roku 2020 sa totiž chystá po celej Európe vybudovať až 10 000 nabíjacích miest s výkonom 150 kW. Ich výkon však bude možné v prípade potreby navýšiť na 350 kW. Spoločnosť E.ON taktiež spustila propagačnú kampaň na podporu elektromobility a svojho zámeru – “Freedom is electric” (Sloboda je elektrická). V rámci nej vzniklo nasledujúce video.

Nissan – rozšírenie siete CHAdeMO staníc

Aj japonská automobilka Nissan sa postará o zlepšenie európskej infraštruktúry pre elektrické automobily. Svoju aktuálnu sieť nabíjacích staníc CHAdeMO totiž rozšíri o 1 000 nových rýchlonabíjačiek. Stihnúť by to mala do konca 1. štvrťroka 2019. Nové stanice budú samozrejme typu CHAdeMO a ponúknu minimálny výkon 50 kW. My však dúfame, že by sme sa mohli dočkať nabíjačiek nového štandardu CHAdeMO ver. 1.2, ktoré disponujú až 3-násobne vyšším výkonom (150 kW).

Tesla Supercharger – rozširovanie siete

Samozrejme nemôžeme zabudnúť ani na nabíjaciu sieť Tesla Supercharger. Minulý rok vybudovala Tesla v strednej Európe pomerne veľké množstvo svojich nabíjacich staníc s výkonom až 135 kW. Nás teší, že jedna z nich vyrástla aj pred bratislavským Auparkom.

Tesla chce mať do konca tohto roka po celom svete až 18 000 nabíjacích stojanov. Je to skutočne ambiciózny plán, keďže aktuálne ich má cca 8 500. Mnoho z nich vybuduje určite aj vrámci európskeho kontinentu. Budeme tajne dúfať, že sa ujde aj Slovensku. Supercharger by sa určite hodil aj na východe, keďže na západe (Bratislava) a na strednom Slovensku (Sielnica pri Zvolene) už tieto nabíjačky máme.

Okrem spomínaných veľkých projektov, nabíjacie stanice na Slovensku budú vznikať aj vrámci menších lokálnych iniciatív. Nové nabíjacie stanice avizuje napríklad Lidl (min. 3 x 50 kW DC), Billa či Trenčiansky samosprávny kraj.

Myslíme, že sa nemusíme obávať, že v prípade očakávaného rozvoja elektromobility nebudeme mať kde nabíjať svoje vozidlá. Čo poviete?

Zdroj titulnej fotografie: BMW

tesla magazin zdielanie

Share.

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

  1. Pingback: NABÍJACIE STANICE pre elektromobily na Slovensku, v Česku a Európe

  2. Teším sa, len nech sa budujú… len som zvedavý, za aké ceny sa bude nabíjať… aby nakoniec jazda nebola drahšia ako nejakým naftakom…

    • Celé je to utópia a velmi rýchlo na to ludia prídu. Doba už teraz vyžaduje schopnosť a možnosť sadnúť a ísť,prípadne za pár minút dotankovať a pokračovať dalších 500 až 1000km. Vláčenie ťažkých batérií znižuje dojazd,komfort, zatažuje pri výrobe, reciklácii životné prostredie a v neposlednom rade vytvára nutnosť dobýjania,čo zaberá kopu času atď. No a potom výstavbu tých ohyzdných,všadeprítomných dobýjacích staníc. Už takto je v mestách málo miesta a mi si chceme zasrať prostredia ešte týmto. Je to šialenstvo a dúfam že to niekomu dojde skôr ako zase spravíme krok späť.

      • Unexpected character on

        preco zasrat miesto? ved pre existujuce parkovacie miesta pridat moznost dobijania. Plroblem solved. A navyse, postavit mimo miest velke P+R parkoviska, na ktorych si ludia nechaju auta, tam sa im dobiju a dalej do mesta nech pekne idu MHD a nezasieraju priestor svojimi autami.

  3. Pingback: V Európe máme 4 000 rýchlonabíjačiek CCS. Ako je na tom SR?

  4. Pingback: Prvá nabíjacia stanica s konektorom pre DC nabíjanie elektromobilov Tesla

Pridajte komentár

 Staňte sa fanúšikom Tesla Motors, elektromobility a inovácií

Upozornite ma raz týždenne na najzaujímavejšie články

 

Odoslané!