Na pôde Európskej únie bol prijatý návrh, ktorý by mal významne podporiť a rozšíriť elektromobilitu na starom kontinente. Ten sa totiž týka urýchlenia zavádzania nabíjacích staníc, ale aj čerpacích staníc na alternatívne palivá ako vodík, a to nielen pre vozidlá. EÚ chce pritom tiež zjednodušiť nabíjanie a zaviesť v tejto oblasti férové podmienky.
Výbor pre dopravu a cestovný ruch Európskeho parlamentu začiatkom tohto mesiaca prijal návrh ohľadom urýchlenia zavádzania infraštruktúry pre vozidlá, vlaky, lode a lietadlá s alternatívnym pohonom. V rámci neho boli dohodnuté minimálne povinné ciele pre štáty EÚ. Členské krajiny pritom budú musieť do roku 2024 predložiť plány, ako chcú navrhnuté ciele dosiahnuť.
Medzi ciele patrí aj zabezpečenie nabíjacích staníc pre osobné elektromobily každých 60 km pozdĺž hlavných ciest v rámci EÚ. A to do roku 2026. V prípade elektrických nákladných áut a autobusov sa to bude vzťahovať na cestnú sieť TEN-T. EÚ chce tiež urýchliť zavádzanie nabíjačiek pre nákladiaky v rámci bezpečných a chránených parkovacích miest. Dve na parkovisko od roku 2028 namiesto jednej od roku 2031. Samozrejme pre všetky spomínané prípady budú existovať výnimky.
Európsky parlament navrhol aj vybudovanie väčšieho počtu čerpacích staníc na vodík. A to každých 100 km do roku 2028 v rámci hlavných ciest EÚ namiesto každých 150 km do roku 2031.
Zjednodušenie a „zdemokratizovanie“ nabíjania
EÚ chce zabezpečiť, aby bolo možné za nabíjanie, ale aj tankovanie alternatívnych palív jednoducho zaplatiť (požadovať sa pritom bude platba za kWh elektriny, resp. kg paliva). V tejto súvislosti sa spomína aj cenová dostupnosť či prístupnosť pre všetky značky vozidiel.
Do roku 2027 by mal byť zriadený prístupový bod, v rámci ktorého bude možné získať údaje ako dostupnosť, čakacie lehoty a ceny na nabíjacích a čerpacích staniciach na alternatívne palivá. A súčasťou návrhu sú taktiež pravidlá, ktorých cieľom je zníženie emisií skleníkových plynov z lodí (v námornom sektore) o 2 % do roku 2025, o 20 % do roku 2035 a o 80 % do roku 2050.
Spomínaný návrh teraz musí schváliť Európsky parlament na 2. októbrovom plenárnom zasadnutí. Potom bude možné začať rokovania s vládami členských krajín EÚ o konečnej podobe právnych predpisov.
Zdroj: Európsky parlament
SÚVISIACE ČLÁNKY:
„Emisný škandál“ plug-in hybridov sa skončí. EÚ schválila nový výpočet emisií CO2
Lacnejšie diaľničné známky či mýto ako benefit pre elektromobily v rámci EÚ
Nové spaľovacie autá nemusia v EÚ úplne zmiznúť ani po roku 2035
5 komentárov
Vodíkové čerpačky každých 100 km?! A kto ich bude prevádzkovať, veď v Nórsku nedávno skrachovalo cca 5 čerpačiek na vodík – pre nezáujem čí neexistenciu zákazníkov – vodíkové autá sú drahšie ako elektromobily a prevádzka je násobne drahšia. Počítalo sa, že v Nórsku dôjde k rozvoju dopravy na vodík, ale tí, čo investovali do čerpačiek zaplakali.
Za 30 rokov „nášho pobytu v Európe“ sa v mojich očiach Európsky parlament veru moc nevyznamenal! Ak sa teraz zaoberá témami „férové, cenovo dostupné nabíjanie a nabíjačky každých 60 km“, tak si hovorím, aspoň dačo ! …
P.S. Vodík, a jeho „krach v Nórsku“ by som dnes nebral ako smerodatný ….
Vodíkové autá majú oproti BEV ešte jednu nevýhodu, o ktorej sa málo hovorí. Potrebujú rúru na vyfukovanie vody, to môže byť v zime pre vytváranie námrazy na cestách problém. Možno to vyriešia zachytávaním vody do nejakej nádržky, ale tú bude treba niekde vylievať. Starosť
s vylievaním a náklady na rúru a nádržky – už teraz sú vodíkové autá drahšie ako BEV – a ten pocit, že sedíte na plynovej bombe…
Nejestvuje vo svete fabrika na sériovú výrobu vodíkových vozidiel, takisto nejestvuje úspešná masová aplikácia tohto druhu vozidiel vo svete. Vodík je tu čisto na rozkrádanie eurofondov. Ináč si to neviem vysvetliť.
Suhlaism, vodik pre osobnu dopravu je omyl. Pre nakladnu dava zmysel v par ojedinelych prikladoch. Snad este pre letecku dopravu a nepochybne vesmirnu.
Ale naco budovat zlozitu siet stanic s komplikovanym a nebezpecnym vodikom, ktoreho vyroba nas stoji 2x tolko kWh, kolko do neho nakoniec ulozime?
Nabijacka sa da postavit za par minut v eu prakticky hocikde.. A ak chyba niekde vykon, nie je to az tak nakladne ani casovo narocne dotiahnut ho tam kablami. Navyse na odlahlych miestach netreba zabudat na potencial solarov v spolupraci s baterkami. Osobne si myslim, ze ak EU legislativa pocita s akoukolvek nabijackou (dajme tomu 5kW), tak kazdych 60km uz dnes nie je prakticky ziadny limit.