Cestovanie elektrickými vozidlami po Európe, vrátane Slovenska, by malo byť výrazne uľahčené vďaka schváleniu predpisov, ktoré zabezpečia výkonné nabíjacie stanice pre elektromobily minimálne každých 60 km v rámci hlavnej dopravnej siete. Predpisy tiež prinesú vyšší používateľský komfort v rámci nabíjania. A batérie sa dočkajú regulácií.
Európsky parlament schválil zaujímavý návrh, ktorý je zameraný na nabíjaciu infraštruktúru pre elektrické vozidlá. Vďaka tomu budú mať krajiny Európskej únie povinnosť do roku 2026 zaviesť „nabíjacie parky“ pre elektromobily s minimálnym výkonom 400 kW aspoň každých 60 km. A to v rámci kľúčovej transeurópskej dopravnej siete TEN-T. A do roku 2028 sa výkon „nabíjacích parkov“ zvýši na min. 600 kW.
Na podporu elektrických nákladných vozidiel a autobusov budú musieť byť do roku 2028 vybudované nabíjacie stanice s výkonom 1 400 až 2 800 kW (v závislosti od cesty) každých 120 km v rámci polovice hlavných ciest v EÚ.
Taktiež sa bude vyžadovať, aby sa v rámci nabíjacích staníc dalo za nabíjanie platiť platobnými kartami alebo bezkontaktnými zariadeniami bez potreby predplatného. Do roku 2027 bude tiež k dispozícii databáza EÚ, ktorá bude poskytovať údaje ohľadom dostupnosti, čakacích lehôt či cien na jednotlivých nabíjacích staniciach v Európe.
Predpis ohľadom nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily bude musieť ešte schváliť Rada EÚ. To by však mala byť len formalita. A pravidlá sa začnú uplatňovať 6 mesiacov od nadobudnutia účinnosti aktu.
Regulácia batérií
Na pôde EÚ bolo aktuálne Radou schválené nové nariadenie, ktoré sa týka pravidiel udržateľnosti batérií a odpadových batérií. Jeho cieľom je regulovať celý životný cyklus batérií. A to od ich výroby až po opätovné použitie a recykláciu.
Očakáva sa, že pravidlá „podporia konkurencieschopnosť európskeho priemyslu a zabezpečia, aby boli nové batérie udržateľné a prispievali k zelenej transformácii“. Týkajú sa pritom aj batérií elektrických vozidiel. Medzi ďalšie ciele nového nariadenia patria aj „zlepšenie fungovania vnútorného trhu s batériami a zabezpečenie spravodlivejšej hospodárskej súťaže“. A to vďaka požiadavkám na bezpečnosť, udržateľnosť a označovanie.
Čo sa týka označovania batérií, to zahŕňa napr. povinnosť informovania ohľadom recyklovaného obsahu či tzv. elektronický „pas batérie„. Toto označovanie sa bude vyžadovať od roku 2026.
Zdroje Európsky parlament, Rada EÚ
SÚVISIACE ČLÁNKY:
V EÚ vznikne ďalších 2 000 nabíjacích bodov. Týka sa to aj Slovenska
Nemci vylobovali výnimku pre spaľováky v rámci zákazu ich predaja v EÚ po roku 2035
Slovensko rozdá na nabíjacie stanice 10 mil. €. O dotácie môžu žiadať mestá a obce
ODBER NOVINIEK
Jeden komentár
Výsledky tejto práce nie je možné vystavovať v showroomoch, ale je veľmi dôležitá a prospešná …….