Z telefónnych búdok nabíjacie stanice pre elektrické automobily

1

Dobe sa treba prispôsobiť, preto napr. Nemci, Briti a teraz aj Íri transformujú existujúcu elektrickú infraštruktúru na nabíjacie stanice pre elektrické automobily. Kým v Nemecku a Británii využili rozvodné skrine, v Írsku to budú telefónne búdky. Trendom je tiež transformácia lámp verejného osvetlenia na nabíjačky. A ten prenikol aj na Slovensko.

Najväčšia írska telekomunikačná spoločnosť Eir spojila sily s prevádzkovateľom najväčšej súkromnej írskej siete nabíjacích staníc pre automobily EasyGo, aby využila málo používanú infraštruktúru pre telefónne búdky na podporu domácej elektromobility a klimatických cieľov tamojšej vlády, uvádza EasyGo.

Rýchlonabíjacie stanice Rapid DC Chargers novej generácie od spoločnosti Tritium, ktoré majú nabiť elektromobily na 80 % za menej ako 30 min (samozrejme všetko záleží od konkrétneho vozidla), nahradia 180 telefónnych búdok v rámci miest po celom Írsku. A to sa v dnešnej dobe javí ako naozaj rozumné riešenie.

Nabíjačky z rozvodných skríň aj lámp

Niečo podobné ako v Írsku už rozbehli aj v Nemecku a Veľkej Británii. Telekomunikačný operátor Telekom začal vo svojej domovskej krajine s budovaním nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily už v roku 2018. Súčasťou jeho plánu je pritom doplnenie svojich 12 000 rozvodných skríň o nabíjacie zásuvky.

„Nabíjacie rozvodné skrine“ od Telekomu disponujú 1 alebo 2 AC zásuvkami Type 2. Tie dokážu nabíjať vozidlá maximálnym výkonom 11 kW.

V roku 2019 prišla s rovnakým zámerom aj spoločnosť Virgin Media, ktorá má v Spojenom kráľovstve 40 000 rozvodných skríň a 170 000 km káblových rozvodov. Do mája budúceho roku má byť v rámci neho sprevádzkovaných 1 200 nabíjacích staníc.

O veľkosti a dôležitosti tohto projektu vypovedá aj fakt, že je do neho zainteresovaných až 19 subjektov, vrátane britskej vlády, mestských orgánov, technologických spoločností či univerzít, ktoré tvoria konzorcium.

Británia sa môže pochváliť napríklad aj „prvou elektrickou ulicou„, ktorá je dlhá 800 metrov a je plne pripravená podporovať elektrické vozidlá. Z tohto dôvodu získala označenie „Electric Avenue, W9”. V rámci projektu, ktorý sa bude rozširovať, bolo upravených 24 pouličných lámp verejného osvetlenia. Tie dnes fungujú ako nabíjacie miesta, a to za použitia existujúcej mestskej infraštruktúry.

„Nabíjacie lampy“ aj na Slovensku

Využívanie infraštruktúry verejného osvetlenia na nabíjanie vozidiel je pritom zdá sa trendom, ktorý sa dostal aj na Slovensko, keď spoločnosť Seak Energetics začala minulý rok s inštaláciou prvých nabíjacích staníc v rámci verejných lámp. A napríklad Praha koncom minulého roka oznámila zámer, že na nabíjacie stanice chce pretransformovať až 3 000 lámp verejného osvetlenia.

Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Magnus Manske/Wikipedia (CC BY-SA 3.0)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Cesta nabíjajúca elektromobily za jazdy vzniká aj v Tel Avive
Toyota si dala patentovať autonómny dron na nabíjanie elektromobilov
Robotizovaná „hadia nabíjačka“ od Tesly bude, potvrdil Elon Musk

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Siete nabíjacích staníc a ich výkony v jednotlivých bodoch, to je pre BEV ako kedysi časy rannej elektrifikácie, „aby bolo svetlo“! Držme palce všetkým, čo to organizujú a realizujú v „tieni slávy“ výrobcov vozidiel!

Pridajte komentár