Nieto pochýb o tom, že budovanie nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily a plug-in hybridy je jedným z kľúčových krokov na ceste k rozvoju elektromobility. Ich výstavbu pritom podporia aj vlády Slovenskej a Českej republiky, avšak podstatne odlišným spôsobom, ako aj sumou.
Ministerstvo dopravy ČR aktuálne na svojom webe informuje už o 3 výzve pre záujemcov o výstavbu rýchlonabíjacích staníc pre elektromobily. V rámci nej získa úspešný záujemca na svoj projekt v prepočte maximálne 5 mil. €. Avšak 30 % z celkových oprávnených nákladov na projekt musí pokryť z vlastných zdrojov.
Jedným z kritérií projektu je vybudovanie 125 rýchlonabíjacích staníc naprieč celým územím ČR. Žiadateľ o podporu pritom musí spĺňať aj podmienku, ktorá hovorí o doterajšej realizácii najmenej 10 verejne dostupných nabíjacích staníc na území EÚ.
Rozdiel v rámci SR a ČR
Financovanie spomínanej výzvy je zabezpečené z prostriedkov EÚ, čo je prvým veľkým rozdielom v rámci vládnej podpory nabíjacej infraštruktúry v Česku a na Slovensku. V návrhu Akčného plánu rozvoja elektromobility v SR sa uvádza, že financie na dotovanie našich nabíjacích staníc poskytne Ministerstvo hospodárstva (MH SR).
Rozdielna je aj suma a portfólio oprávnených žiadateľov o dotáciu na výstavbu, prestavbu a rekonštrukciu verejne prístupnej nabíjacej stanice. MH SR by malo na podporu vyčleniť 1 mil. €. Oprávneným žiadateľom pritom bude môcť byť obec alebo vyšší územný celok a právnická alebo fyzická osoba.
Navyše z vyčlenenej sumy by si mali môcť „ukrojiť“ aj žiadatelia o príspevok na výstavbu, prestavbu a rekonštrukciu verejne prístupnej čerpacej stanice na skvapalnený zemný plyn (LNG) a stlačený zemný plyn (CNG), čerpacej stanice na vodík alebo čerpacej stanice inej pohonnej látky vyrobenej z obnoviteľných zdrojov energie.
Po vzore Českej republiky
V spomínanom návrhu sa taktiež uvádza, že vláda SR by mala „z dlhodobého hľadiska analyzovať možnosti využitia prostriedkov štrukturálnych fondov EÚ prostredníctvom finančných nástrojov na podporu rozvoja infraštruktúry pre nabíjanie elektrických vozidiel po vzore okolitých krajín ako Česká republika a Nemecko.“
Zdá sa, že český model by mohol priniesť efektívnejšie využitie poskytnutých prostriedkov a strategickejšie rozmiestnenie nabíjacích staníc. Na druhej strane, slovenský model umožní prispôsobiť nabíjaciu stanicu obecnému či firemnému využitiu, ako aj preferenciám jednotlivcov.
Každopádne by bolo asi najlepšie súbežne doplniť náš model o ten český, čo by umožnilo širokospektrálnejšie pokrytie nášho územia nabíjacími stanicami rôzneho typu a využitia, pričom by to nemalo dodatočný vplyv na štátny rozpočet. Keď k tomu prirátame nabíjacie stanice, ktoré u nás vyrastú vďaka medzinárodným, Európskou úniou dotovaným projektom, ako aj existujúcu infraštruktúru, nabíjacia sieť by nemala byť prekážkou rozvoja elektromobility na Slovensku.
Zdroj titulného obrázka: mix (Renault + Atlas)
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovensko a Česko budú spolupracovať v oblasti podpory elektromobility
VW, BMW, Daimler a Ford plánujú rozšírenie svojej nabíjacej siete Ionity
“Slovensko by si malo brať príklad z chorvátskej elektromobilky Rimac”
Jeden komentár
Nechápu, proč se tu vychvaluje další tunel z Čekistánu? Ostatně papír snese všechno a už dávno nejsme naivní a víme, ze nejen Ministersrvo dopravy není hloupé, ale buduje tunely výhradně pro své kámoše. Národ dementů, kteří si pořizují Škodovky, protože jsou prý levné – zároveň stejní lidé potřebují velký kufr, protože jezdí pro slevy do supermarketů. Nechají se podvádět lháři z koncernů (Agrofert, VW a mnoho dalších). Ti stejní lidé nchtějí být za hlupáky ale jsou, protože přeci elektromobily jezdí na energii z uhelných elektráren (přitom jediní lidé, kteří uhelné el. podporují jsou oni sami). Jsme národ tupců! Jediné co vláda v elektromobilitě podporovala tak podnikatele. Co chystá? Dálniční nálepku a značku (opět tunel) s právem využít pruh pro MHD? Výsměch ovčanům… Vládu nezajímá plynulost provozu, čistý vzduch (obě a mnohem více přeci EV přináší) – vládu zajímá pouze mamon.
F.K.