„Rýchle a férové“ nabíjacie stanice povinne každých 60 km. EÚ vyjednala predbežnú dohodu

4

Na pôde Európskej únie bola aktuálne dosiahnutá predbežná dohoda, ktorá by mala podstatne zjednodušiť cestovanie elektromobilom naprieč hlavnou dopravnou tepnou EÚ. V rámci nej budú totiž musieť byť už pomerne čoskoro vybudované verejné nabíjacie stanice každých 60 km, pričom nabíjanie má byť za transparentné ceny. A to nie je všetko.

Predbežná dohoda, ktorá bola aktuálne vyjednaná medzi Európskou radou a Európskym parlamentom, po prípadnom oficiálnom schválení zaviaže členské krajiny EÚ k budovaniu rozsiahlej nabíjacej siete pre elektromobily na vnútroštátnej úrovni. Takže dohodnuté ciele sa budú týkať aj nabíjacích staníc na Slovensku.

Medzi dohodnuté ciele patrí zabezpečenie nabíjacích staníc pre osobné elektromobily každých 60 km v rámci hlavnej cestnej siete TEN-T, a to do roku 2026. Ich výstupný výkon bude musieť byť aspoň 400 kW (pravdepodobne ide o celkový výkon stanice, čiže súčet výkonu jej jednotlivých nabíjacích bodov/stojanov). A do roku 2028 sa bude požadovať zvýšenie tohto výkonu na minimálne 600 kW. Takže môžeme rátať predovšetkým s DC „rýchlonabíjačkami“.

V prípade nabíjacej siete pre nákladné elektromobily a elektrické autobusy je cieľom nabíjacia stanica každých 120 km v rámci polovice hlavných ciest v EÚ do roku 2028. A to s výkonom 1 400 až 2 800 kW v závislosti od cesty. A od roku 2028 by malo byť povinnosťou zabezpečiť 2 nabíjacie stanice pre nákladné vozidlá na bezpečných a chránených parkoviskách.

Samozrejme, EÚ počíta aj s výnimkami. A to napríklad v rámci najvzdialenejších regiónov, ostrovov či na cestách s veľmi riedkou premávkou. Dohoda sa týka tiež čerpacích staníc na vodík. Tie budú musieť byť do roku 2031 minimálne každých 200 km v rámci európskej cestnej siete TEN-T. A ráta sa aj s infraštruktúrou pre „stacionárne lietadlá“ s alternatívnym pohonom.

Komfortné a transparentné nabíjanie

Súčasťou dohody je tiež zabezpečenie jednoduchého nabíjania elektromobilov. To zahŕňa napr. komfortnejšie metódy platby cez platobné karty, bezkontaktné zariadenia či QR kód. Cena bude musieť byť uvádzaná pre 1 kWh či za minútu nabíjania alebo nabíjaciu reláciu a zároveň bude musieť byť „primeraná, ľahko a jasne porovnateľná, transparentná a nediskriminačná“.

S tým má pomôcť aj európska „databáza s údajmi o alternatívnych palivách, ktorá bude spotrebiteľom poskytovať informácie o dostupnosti, čakacích lehotách alebo cenách“ na nabíjacích a čerpacích staniciach. Hotová má byť do roku 2027.

Spomínaná vyjednaná dohoda je zatiaľ neformálna. Následne ju musí schváliť výbor stálych predstaviteľov Európskej rady a Parlamentný výbor pre dopravu a cestovný ruch. A potom ešte Európsky parlament a Európska rada ako celok. Snáď sa v tomto prípade nedočkáme žiadnych nečakaných prekvapení, ako tomu bolo nedávno ohľadom emisných cieľov v cestnej doprave pre rok 2035.

Zdroj: Európsky parlament

SÚVISIACE ČLÁNKY:
V EÚ vznikne ďalších 2 000 nabíjacích bodov. Týka sa to aj Slovenska
Aktuálny počet nabíjacích lokalít a bodov v SR a ich rozdelenie na základe výkonu či kraja
Súčasťou návrhu pre rozvoj elektromobility v SR sú aj dotácie, výhody pre majiteľov e-áut či právo na nabíjací bod

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. Podľa údajov v článku by sa malo dať spočítať, koľko nabíjaní áut bude denná kapacita na určitom úseku, a koľko prejazdov áut bude po úseku za ten istý deň. „Na prvú dobrú“ hovorím, že to bude málo, a istejšie bude nabitie auta s dojazdom 700 až 1.000 km doma pred jazdou. A na to musím mať dobre premyslený nákup po stránke všetkých technických parametrov a aj cenu BEV! P.S. Pritom fandím BEV, ale nie slepo a nekriticky!

    • Práve táto správa hovorí o tom že nemusíš kupovať BEV s veľkou baterkou za 50-100000€ ale môžeš ísť aj do auta s menšou baterkou a budeš OK.

      • Ty budes velky cestovatel lebo 90% ludi ma denny priemer jazd a vacsina aj maximum na nadlhsiu jazdu za rok zlomok tebou pozadovanej kapacity. Hlavne nie slepo a nekriticky. A to aj ked ratam dojazd v zime 2/3 kapacity.

        • Zabúdate na jedno, koľko bude na danom úseku nabíjacích bodov, a koľko bude nabíjania chtivých BEV s kratším dojazdom! Budú stáť fronty až do jazdných pruhov, a ja pofrčím „na plný plyn“ okolo!

          Pozor! Každý slušný BEV musí mať v ponuke 2 až 3 kapacity batérii, aby sme sa mohli „za peniaze“ slobodne rozhodnúť! Zároveň dúfam, že budúcnosť prinesie lacnejšie batérie všetkých kapacít!

Pridajte komentár