V Španielsku je na stole nový návrh zákona o klimatických zmenách, ktorý obsahuje aj povinnosť budovania nabíjacích bodov pre elektromobily na čerpacích staniciach. Časový rámec pre ich nasadenie je pritom pomerne agresívny.
Povinné budovanie nabíjacích bodov pre elektromobily v rámci španielskych čerpacích staníc má mať niekoľko fáz. Prvá fáza sa dotkne „čerpačiek“, ktoré predávajú viac 10 miliónov litrov nafty a benzínu ročne. Tie budú musieť zriadiť nabíjacie stanice s výkonom minimálne 22 kW do 21 mesiacov od uvedenia zákona do platnosti. Staníc, ktoré spadajú do tejto kategórie, je pritom asi 200.
Ďalšou zahrnutou kategóriou s povinnosťou budovania, budú čerpačky, ktoré predávajú 5 až 10 miliónov litrov nafty a benzínu ročne. Tie budú mať na to o 5 mesiacov viac.
Nabíjanie energiou z obnoviteľných zdrojov
Po uplynutí zákonom stanoveného obdobia na zriadenie nabíjacích bodov, budú mať dotknuté čerpacie stanice ďalších 12 mesiacov na to, aby zabezpečili nabíjanie elektrinou z obnoviteľných zdrojov. Nedodržaním zákonných povinností, riskujú prevádzkovatelia „čerpačiek“ sankcie až do výšky 30 miliónov €.
Vhodné umiestnenie
Kvitujeme rozširovanie nabíjacej infraštruktúry v rámci čerpacích staníc, nakoľko ich budovanie nevyžaduje zastavanie úplne nových plôch. Takisto je to dobré aj z hľadiska komfortu majiteľov nabíjaných vozidiel. Veď väčšina čerpacích staníc ponúka aj možnosť občerstvenia a disponuje sociálnymi zaradeniami pre zákazníkov.
Výhody takéhoto umiestnenia si uvedomuje napríklad aj konzorcium Ionity, ktoré začalo v Európe budovať sieť 400 ultra-rýchlych nabíjacích staníc. Minimálne 80 z nich vyrastie v rámci existujúcej siete čerpacích staníc. A to konkrétne na „čerpačkách“ spoločnosti Shell, vrátane tých slovenských. K dispozícii má byť pritom celkovo 500 nabíjacích bodov.
Aj najnovšia nabíjacia stanica na Slovensku, ktorá je jedinou svojho druhu v strednej Európe, bola vybudovaná pri čerpacej stanici Slovnaft. Slovnaft pritom spustil pri svojej čerpačke na Prístavnej ulici v Bratislave aj vlastnú nabíjaciu stanicu. Plánuje pritom ďalšie štyri.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovensko a Česko budú spolupracovať v oblasti podpory elektromobility
Konkurent Tesly buduje stanice na výmenu batérií. Ponúka aj mobilné nabíjanie
Tesla urýchľuje výstavbu európskych nabíjačiek. Nebráni sa ich sprístupneniu pre iné vozidlá
Zdroj: Petrolplaza, titulná fotografia: ABB
2 komentáre
Dobré ráno
Ako 22 KW nabijacka? To vazne, to je uplny nezmysel. Predpokladam ze to nieje DC. S tak malim vykonom sa ani nerobia. A AC nabijanie zavisi od palubnej nabijacky. Tak tych 22 viuzije iba tesla a tusim renault zoe. Ostatny podla palubnej nabyjacky, vecsinou okolo 6KW. Takze fakt pouzitelne iba ako nudzove nabijanie.