V Tatrách vyrastie „výnimočný“ nabíjací hub pre e-vozidlá za milión €

8

V meste Vysoké Tatry vybudujú nabíjaciu stanicu, „aká tu vraj ešte nebola“. Pôjde o hub s ultra-rýchlymi nabíjačkami a pravdepodobne aj zákazníckou zónou.

Mesto Vysoké Tatry podpísalo so ZSE memorandum o porozumení a spolupráci v rámci projektu nabíjacieho hubu pre elektromobily, ktorý má vyrásť na parkovisku v Novom Smokovci. Podľa Eugena Knoteka, poradcu pre strategický rozvoj a komunikáciu mesta, v rámci hubu budú osadené ultra-rýchle nabíjacie stanice, ktoré „nabijú elektromobily za sedem minút“, informuje podstránka vEnegetike.

O tomto časovom údaji sa dá samozrejme polemizovať, podstatné však je, že sa pravdepodobne dočkáme v súčasnosti najvýkonnejších dostupných nabíjačiek na trhu. Knotek dodáva, že pôjde o jedinečnú technológiu na Slovensku. Samotná technológia má priniesť vysoko efektívne nabíjanie, pričom realizácia tejto časti projektu vyjde na cca 500 000 €.

Konkrétne špecifikácie technických častí zatiaľ nepoznáme, na základe uvedeného si však dovolíme na túto tému „pošpekulovať“. Nabíjací hub v Tatrách by mohol teoreticky pozostávať z viacerých ultra-rýchlych nabíjacích staníc (tzv. HPC) s výkonom 350 kW, príp. škálovateľným výkonom 150 až 350 kW,  ktoré budú podporované batériovým úložiskom či úložiskami energie, takže budú v prípade potreby nezávislé od elektrickej siete.

Batérie by mali pritom umožniť aj nákladovo efektívny manažment odberu elektriny zo siete. Vylúčiť nemôžeme ani podporu vo forme solárnych panelov inštalovaných v rámci možného prístrešku nabíjačiek či zákazníckej zóny.

Univerzálny nabíjací priestor so zákazníckou zónou

Zmluva o budúcej zmluve medzi mestom Vysoké Tatry a spoločnosťou ZSE odhaľuje, že v rámci nabíjacieho hubu by malo byť možné nabíjať nielen elektrické automobily, ale aj dopravné prostriedky ako elektrické kolobežky, elektrobicykle či elektromotorky.

Zriadenie nabíjacích zariadení je pritom len 1. časťou projektu. Tá druhá počíta s vybudovaním zákazníckej zóny, ktorá sa môže stať útočiskom pre posádku nabíjaných vozidiel. Investícia by mala zhltnúť takisto okolo 500 000 €, takže elektromobilisti by sa mohli dočkať naozaj hodnotného zázemia.

Projekt „ZSE Hubu“ by mal byť charakteristický dôrazom na udržateľnosť, ochranu životného prostredia a spoločenskú zodpovednosť. Pri jeho realizácii by sa mali dodržiavať najvyššie energetické certifikáty. Použité majú byť prírodné, prostredie nezaťažujúce materiály. V rámci zákazníckeho zázemia by mala byť zriadená edukačná zóna, aj na tému elektromobilita.

Zdroj titulného ilustračného obrázku: Hewittstudios

SÚVISIACE ČLÁNKY:
SR a ČR budú spolupracovať na prietokových batériách využiteľných aj v e-mobilite
„Slovenské“ elektrické dodávky Voltia budú jazdiť po celej SR
Tesla chystá „niečo“ pre Slovensko, uvádza Elon Musk. Ale čo?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. Veľmi príjemná správa. Keby ste sa tak ešte náhodou, vážení predstavitelia mesta Vysoké Tatry, pokúsili osloviť firmu Tesla a požiadať o nejaký ten stojan s názvom SUPERCHARGER…
    Ajajaj, v prípade dohody by to bolo v tých Vysokých Tatrách predsa len tak trošičku svetovejšie.
    Prípadne aj „šmrncovnejšie“…

    • supercharger je pri zvolene v areali hotela kaskady (sielnica). okrem toho existuje viacero tesla destination chargers v tatrach, preto je miziva sanca ze tu postavia dalsi

  2. I tak sú trapni, že hovoria o minútach, namiesto jasných a zaužívaných kW. Ale OK, je to zrejme útok na Ev neznalcov, alebo hejterov, ktorí majú svoje jediné kritérium porovnania svojich 7min tankovania.

    • tiez si myslim, ze je to dost nestastne vyjadrenie. Za 7 minut sa nie je schopny nabit jediny sucasny elektromobil. Najlepsie na tom je Tesla Model 3 Dual Motor LR, ktora za 7 minut dokaze nabit na vzdialenost takmer 180 kilometrov. Malokto bude pri takomto dobiti opustat stanicu, kedze do optimalnej urovne 80% este stale ostava 15-20 minut. O nieco horsie na tom bude Porsche Taycan. A to nehovorim o ostatnych autach, ktore za 7 minut nabiju len smiesnych 50-70 kilometrov. Dobre video s porovnanim nabijania spravil vcera Bjorn: …youtube.com/watch?v=e5jasmq1fYo&t=731s

  3. V tatrách by v prvom rade mohli úplne zakázať vstup s osobnými spaľovákmi na Popradské pleso, Sliezsky dom a Hrebienok, a neskôr aj zásobovanie by mohlo byť plne elektrické, aj keď možnosti sú na to už dnes, ale nemusíme byť ekofašisti.

  4. a pouziju elektrinu vyrobenu zo solarnych panelov umiestnenych na pristresku nabijacej stanice. odpadol som, to bude 350kWp pristresok pre jedno nabitie 🙂

Pridajte komentár