V SR bola spustená prvá 350 kW ultra-nabíjačka v strednej Európe. Ďalšie sú na ceste

0

Slovensko sa môže pochváliť ultra-rýchlou nabíjacou stanicou so 7-násobne vyšším výkonom ako dosahujú bežné rýchlo-nabíjačky. Elektromobily s vysokým dojazdom, ktoré dokážu využiť maximálny výkon stanice, bude na nej možné nabiť za cca 15 minút.

Na Slovensku začínajú rásť nové nabíjacie stanice, a to aj v rámci mnohých medzinárodných projektov na podporu rozvoja infraštruktúry pre elektromobily. Jedným z nich aj projekt NEXT-E, ktorý získal v rámci podobných projektov najvyššiu finančnú podporu z EÚ. A to 18,84 milióna €.

NEXT-E sa bude týkať 6 krajín strednej a východnej Európy, a to Slovenska, Maďarska, Česka, Chorvátska, Slovinska a Rumunska. V rámci neho vznikne na hlavných dopravných ťahoch a koridoroch TENT-T 222 rýchlonabíjacích staníc s výkonom 50 kW a 30 ultra-rýchlych staníc s výkonom 150 až 350 kW. Kompletná sieť by mala byť dokončená v roku 2020.

Budča je stredoeurópskym unikátom

Prvá z najvýkonnejších, 350 kW nabíjacích staníc tohto projektu, ako aj celkovo prvá v rámci strednej Európy či ďalších krajín, bola pritom včera slávnostne uvedená do prevádzky na Slovensku. Konkrétne v obci Budča pri Zvolene. A to pri rýchlostnej ceste R1 v smere do Banskej Bystrice, v rámci čerpacej stanice Slovnaft. Nabíjačka je vybavená nabíjacími konektormi CCS a CHAdeMO. Komerčné spustenie nabíjacej stanice pre verejnosť je naplánované na december. Jej prevádzkovateľom je spoločnosť ZSE.

Projekt NEXT-E pritom prinesie na Slovensko ďalších 25 nabíjacích staníc. Z toho bude 18 rýchlonabíjacích a 7 ultra-rýchlych. V Budči by pritom mala pribudnúť aj ďalšia ultra-nabíjačka, a to v opačnom smere, nakoľko sa jedna o strategickú lokalitu, ktorá prepája západné a východné Slovensko.

400 km dojazd za 15 min

350 kW ultra-rýchle nabíjacie stanice budú obrovským prínosom najmä do budúcnosti. Dnes nie je na trhu žiadny elektromobil, ktorý by dokázal využiť ich maximálny výkon. Prvým z nich bude pravdepodobne model Porsche Taycan, ktorý sa začne vyrábať budúci rok. Výrobca sľubuje, že sa nabije na 80 % za 15 minút. Keďže disponuje dojazdom 500 km, znamená to, že za štvrť hodinku nabíjania získa vodič dojazd 400 km.

350 kW nabíjačky chystajú aj ďalšie siete

Potešiteľné je aj to, že 350 kW nabíjacie stanice prinesú na Slovensko aj ďalšie spoločnosti a projekty. A to minimálne Ionity a Greenway. Do Európy sa pritom chystá expandovať jeden z najväčších prevádzkovateľov nabíjacích staníc na svete ChargePoint, ktorý má vo svojom portfóliu nabíjačky s maximálnym výkonom až 400 kW. Do roku 2025 pritom plánuje vybudovať na starom kontinente 1,25 milióna nabíjacích bodov, takže nejakých ultra-rýchlych by sme mali dočkať u nás.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
9 projektov, ktoré prinesú Európe a Slovensku obrovský počet nabíjacích staníc
Konkurent Tesly buduje stanice na výmenu batérií. Ponúka aj mobilné nabíjanie
Billa má na Slovensku 7 bezplatných nabíjacích staníc. Plánuje ďalšie

Zdroje: ZSE (vrátane titulnej fotografie), MH SR

Share.

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár

 Staňte sa fanúšikom

Odber noviniek (raz za týžden)

Odoslaním súhlasíte so spracovaním osobných údajov

 

Odoslané!