CCS, CHAdeMO a GB/T sú dnes najrozšírenejšími rýchlonabíjacími štandardmi. Tvorcovia posledných 2 menovaných pritom spojili sily a prezentovali prototyp nového štandardu s pracovným názvom ChaoJi. Ten má umožniť výstupný nabíjací výkon až 900 kW. Presadí sa však?
Electrive informuje, že nabíjací štandard ChaoJi bol prezentovaný na valnom zhromaždení asociácie CHAdeMO. Je výsledkom spolupráce tejto asociácie a Čínskej rady pre elektrickú energiu, ktoré stoja za štandardmi CHAdeMO a GB/T (čínsky štandard).
Obdivuhodné parametre
Nový nabíjací štandard je navrhnutý tak, aby dokázal pracovať s prúdom až 900 A a napätím 1 000 V, čo teoreticky umožňuje extrémne rýchle nabíjanie výkonom až 900 kW. Aktuálne budované ultra-rýchle nabíjacie stanice pritom dosahujú maximálne 350 kW až 400 kW.
Tieto nabíjacie stanice podporujú nabíjací štandard CCS, ktorý môžeme označiť za „európsky“. Iniciatíva CharIN sa pritom snaží presadiť CCS ako globálny rýchlonabíjací štandard. Jej členmi je pritom väčšina tradičných automobiliek, vrátane tých ázijských, ako aj Tesly, ktorá využíva najmä v USA vlastnú proprietárnu technológiu. V tomto smere sa však začína prispôsobovať veľkým trhom a regiónom.
CCS na vzostupe
Podľa Electrive, trhu s rýchlonabíjaním aktuálne jasne dominujú štandardy CHAdeMO a GB/T, ktoré majú mať spoločný podiel až 90 %. Toto číslo by sa však mohlo globálne zmenšovať, a to aj vďaka spomínanej iniciatíve a jej členom.
Dôkazom toho môžu byť aj aktuálne budované siete Ionity (iniciatíva VW Group, Ford, Daimler a BMW), Electrify America (VW Group) a európska časť siete Tesla Supercharger. CHAdeMO s GB/T sa však zjavne nechcú vzdať svojich pozícií, minimálne na ázijskom trhu, a tak vytasili spomínaný extrémne rýchly spoločný štandard, ktorý je spätne kompatibilný s CHAdeMO a GB/T.
400 km za 6 min?
Pre čisto teoretické porovnanie, Porsche Taycan, ktoré bude ako prvý elektromobil podporovať nabíjanie výkonom 350 kW, sa má na 350 kW nabíjačke nabiť na 80 % za 15 min, pričom získa dojazd 400 km. Čisto teoreticky, keby toto vozidlo podporovalo 900 kW nabíjanie, aké by mohlo byť dostupné v rámci nového štandardu ChaoJi, na 80 % by sa nabilo za necelých 6 min.
Treba však dodať, že CCS štandard nie limitovaný maximálnym výkonom 350 kW, pričom sa neustále vyvíja. A spomínané 900 kW nabíjanie v rámci ChaoJi by pritom malo byť minimálne spočiatku určené zrejme pre nákladné elektromobily a ťahače. Nový štandard by mohol byť uvoľnený už budúci rok.
Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Flickr
SÚVISIACE ČLÁNKY:
V Nemecku spustili elektrifikovanú diaľnicu. Scania vysvetľuje, ako funguje
Je systém Matrix Charging budúcnosťou nabíjania elektromobilov?
Vo Švédsku bude spustený už tretí projekt cesty, ktorá nabíja elektromobily
2 komentáre
Keď som po skončení školy nastúpil do fabriky, boli tam na jednej prevádzke obrovské miesiče, príkon každého z nich bol 1 megawatt. Vtedy to bola pre mňa absolútne nepredstaviteľná hodnota.
A teraz? 0,9 MW nabíjačka elektroáut a akože nič sa nedeje. Za chvíľu to budú megawaty, za dve chvíle desiatky MW…
Ale musí to byť, je to vývoj. Pokiaľ budú na elektropohon jazdiť aj kamióny, autobusy, buldozéry a podobne (a to určite budú!!!), tak sa tomu nedá vyhnúť.
Však – čím prv, tým lepšie…
Ved ani nezne pohlavie nebude mat problem pripojit konektor na 900A ku autu aj s kablami. Mali by začať trenovat s 63A zasuvkami