Ford avizuje nabíjanie elektromobilov rýchlosťou tankovania aj vďaka špeciálnemu káblu

6

Zvýšenie rýchlosti nabíjania elektromobilov je výzvou vo viacerých oblastiach. Jednou z nich sú aj nabíjacie stanice, vrátane schopností nabíjacích káblov. Automobilka Ford pritom aktuálne uvádza, že aj vďaka novej technológii nabíjacích staníc by malo byť možné dosiahnuť rýchlosť nabíjania elektromobilov porovnateľnú s tankovaním spaľovákov.

Ford ohľadom vývoja nabíjacích staníc spojil sily aj s vedcami z Purdue University. Táto výskumná aliancia vyvíja nový kábel pre nabíjacie stanice, ktorý by sa dal kombinovať s vyvíjanou technológiou nabíjania elektromobilov.

Rýchlosť nabíjania ovplyvňuje viacero faktorov. Najčastejšie sa v tomto smere spomínajú asi vlastnosti batériových článkov, pretože vo všeobecnosti platí, že čím rýchlejšie sa nabíjajú, tým rýchlejšie môžu degradovať. To má súvis napr. s použitou technológiou, chémiou, resp. materiálmi, vznikajúcim teplom a pod.

V súčasnosti sú pritom dostupné aj nabíjacie stanice, ktoré majú podstatne vyšší maximálny výkon (350 – 480 kW), ako dokážu využiť nielen „bežné“ (50 – 125 kW), ale aj špičkové elektromobily (do 300 kW). Limitom sú pritom najmä spomínané batériové články či systémy chladenia a správy batérie.

Viaceré spoločnosti či vedecké tímy však sľubujú extrémne rýchlo sa nabíjajúce batériové články, ktoré budú potrebovať ešte výkonnejšie nabíjacie stanice, ako máme dnes. Jedným z limitujúcich faktorov ich výkonu sú aj káble, ktoré budú musieť byť schopné prenášať obrovské prúdy.

Nová technológia chladenia

Aj v prípade káblov nabíjacích staníc je veľmi dôležité chladenie. A práve na novej technológii chladenia tohto komponentu spolupracujú vedci z Fordu a Purdue University. Čím vyšší je nabíjací výkon nabíjacej stanice, tým vyšší prúd je potrebné preniesť do nabíjaného vozidla, ak chceme využiť potenciál nabíjačky a batériového systému vozidla. A „čím vyšší je prúd, tým viac tepla je potrebné odviezť z kábla, aby zostal funkčný,“ uvádza inžinier Fordu Michael Degner prostredníctvom oficiálnej tlačovej správy americkej automobilky.

No a spomínaný vedecký tím sa zameriava práve na alternatívny spôsob chladenia. Bežné vysoko výkonné nabíjacie stanice používajú na chladenie káblov kvapalinu. Vedci z Fordu a Purdue University však pracujú na technológii účinnejšieho odvodu tepla, a to prostredníctvom „fázovej zmeny kvapaliny na paru“.

A to by v konečnom dôsledku mohlo podľa Fordu viesť k nabíjaniu elektromobilov takou rýchlosťou, ako sa tankujú spaľovacie vozidlá. Nuž, k „výkonnému“ káblu sa však budú musieť pridať ďalšie kľúčové aspekty, ktoré majú pred sebou zrejme ešte podstatne väčšie výzvy ako technológia chladenia káblov.

Prototyp špeciálneho kábla sa má začať testovať v priebehu najbližších 2 rokov, pričom má byť možné „určiť konkrétnejšie rýchlosti nabíjania pre určité modely elektromobilov“. Takže zatiaľ nepoznáme žiadne technické údaje týkajúce sa nabíjania „novej generácie“.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Automobilka GAC predstavila systém ultra-rýchleho „8-min“ nabíjania, vrátane 480-kW nabíjačky
Desten sa chystá predstaviť batériu s 5-min nabíjaním v rámci roadshow
StoreDot vyvíjajúci batérie, ktoré sa majú nabiť za 5 min, sprístupní patent urýchľujúci nabíjanie

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

      • Aj by som im poradil, ako sa to dá spraviť jednoduchsie. ďalším zvýšením napätia.. taka menšia bateria v tesle ma 3000 článkov.. to je pri sériovom zapojení by mohlo byť teoreticky najvyššie napätie z DC nabíjačky 3000x 4.2V a auto by nepotrebovalo ani menič … treba samozrejme počítať s bms kvôli maximálnemu využitiu kapacity článkov a z toho dôvodu ich združovať do sérii..

Pridajte komentár