8 najväčších mýtov elektromobility podľa automobilky Škoda

10

Novodobá renesancia elektromobility siaha do nedávnej minulosti, pričom záujem o elektromobily neustále rastie. Stále sú však častým terčom neprávd, neoprávnenej kritiky, FUD správ či rôznych mýtov. Ktoré sú tie najväčšie podľa automobilky Škoda?

MÝTUS #1: DLHO SA NABÍJAJÚ

Väčšina majiteľov elektromobilov svoje vozidlá nabíja doma a cez noc, kedy je na nabíjanie dostatok času. Elektrická ŠKODA CITIGOe iV sa z domáceho wallboxu nabije na 80 % kapacity (to znamená dojazd asi 200 kilometrov) za 4 hodiny a 15 minút, takže aj keď bude vaša noc veľmi krátka, bude auto pripravené na cestu do práce aj omnoho ďalej. CITIGOe iV samozrejme podporuje aj rýchle nabíjanie výkonom 40 kW, potom je nabitie na 80 % kapacity otázkou necelej hodiny. V priebehu bežného nákupu v supermarkete teda auto získa dostatok energie. Moderná platforma MEB, ktorú dostala ŠKODA ENYAQ iV, umožňuje nabíjanie vysokým výkonom (až 125 kW), čo znamená, že za zhruba pol hodiny elektromobil získa energiu na stovky kilometrov jazdy. A technológie umožňujú omnoho viac, sieť nabíjačiek IONITY je pripravená na nabíjacie výkony až 350 kW, kedy autu k dostatočnému dojazdu stačí nabíjanie napríklad len po desať minút.

MÝTUS #2: ELEKTROMOBILY NIE SÚ BEZPEČNÉ

Elektrické autá sú minimálne rovnako bezpečné ako vozidlá so spaľovacími motormi. Sú vybavené najmodernejšími asistenčnými systémami, ktoré môžu mať aj vďaka tomu, že elektromobily nemajú spojku a ručne radenú prevodovku, väčší rozsah funkcií. V nárazových testoch organizácie EuroNCAP získavajú moderné elektromobily špičkové hodnotenia, rovnako ako autá so spaľovacími motormi. Elektromobily automaticky pri havárii odpojujú svoju batériu a ako preukázali testy nemeckého autoklubu ADAC, riziko požiaru rozhodne nie je vyššie ako u vozidiel klasickej koncepcie. Batéria síce horí inak ako nádrž s benzínom či naftou, záchranné zložky však majú pre tieto prípady už vyvinuté postupy.

MÝTUS #3: ELEKTROMOBILY NEPROSPIEVAJÚ KLÍME

Elektromobily pri svojej prevádzke neprodukujú žiadne lokálne emisie CO2 a škodliviny, čím prispievajú k čistejšiemu ovzdušiu v mestách. Pri produkcii elektrickej energie, ktorá tieto vozidlá poháňa, však emisie vznikajú, v závislosti na energetike danej krajiny samozrejme môžu byť po prepočte tieto emisie až o 90 % nižšie ako pri prevádzke áut so spaľovacími motormi. Podľa údajov štatistického webu electricitymap.org dosahujú v domovskej krajine ŠKODA AUTO, Českej republike, dosahovali minulý rok priemerné emisie z produkcie elektriny hodnoty 500 gramov CO2 na 1 kWh (poznámka redakcie: ČR má v rámci EÚ vysoko nadpriemerné emisie z produkcie elektriny, v prípade SR je to naopak. A z hľadiska celého životného cyklu áut môže byť emisná stopa ešte výraznejšie v prospech elektromobilov, keďže kým sa z ropy pod povrchom zeme stane palivo, vyprodukuje sa obrovské množstvo emisií. Aj napriek emisnej stope z výroby batérií). Pri spotrebe modelu CITIGOe iV 14,8 kW na 100 kilometrov to v prepočte znamená emisie menej ako 74 gramov CO2 na kilometer jazdy. V benzínovom prevedení sa pritom model chváli najnižšou hodnotou 105 gramov na kilometer. Elektromobily môžu byť často poháňané elektrinou z čisto obnoviteľných zdrojov, potom ich vplyv na životné prostredie dramaticky klesá.

MÝTUS #4: KVÔLI ELEKTROMOBILOM PRÍDE VEĽA ĽUDÍ O PRÁCU

Je pravda, že elektromobily sú jednoduchšie na výrobu a obsahujú výrazne menej súčiastok ako vozidlá so spaľovacími motormi či hybridy. Lenže elektromobilita je jasne nastolenou cestou a pokiaľ by sa ňou automobilky nevydali, sektor by v dôsledku straty konkurencieschopnosti zaznamenal pád, ktorý by priniesol omnoho výraznejšie prepúšťanie. Naviac vďaka elektromobilite budú pracovné miesta aj vznikať, a to v nových a nadväzných oboroch. Súhrnná štúdia organizácie Transport & Environment taktiež uvádza, že vďaka menšej závislosti na dovoze ropy a nižším prevádzkovým nákladom elektromobilov budú mať spotrebitelia aj firmy v Európe viac peňazí na investície a útratu, čo povedie do roku 2030 ku vzniku najmenej 500 000 nových pracovných miest.

MÝTUS #5: ELEKTROMOBILY OHROZUJÚ CHODCOV

Zo svojej podstaty sú elektromobily veľmi tiché automobily a na konštruktérov to kladie extra nároky: keďže do interiéru nepreniká hluk (spaľovacieho) motora, musia napríklad venovať väčšiu pozornosť odhlučneniu ostatných zdrojov zvuku. Tichá jazda ale predstavuje potenciálne nebezpečenstvo pre chodcov, aj to ale automobilky a európska legislatíva rieši. Pravidlá napríklad stanovujú, že elektromobily majú do rýchlosti 20 km/h a pri cúvaní vydávať zvuk, ktorý chodca na prítomnosť vozidla upozorní. Automobilky potom často tento limit posúvajú až na hranicu 30 km/h. Pri vyšších rýchlostiach začínajú mimo vozidla prevládať iné zdroje hluku, napríklad odvaľujúce sa pneumatiky, a idúce auto je tak počuť.

MÝTUS #6: NIE JE S NIMI ZÁBAVA

Zábava za volantom u elektromobilov nemizne, čo potvrdzujú mnohé nezávislé testy elektrických aut. Vysoký krútiaci moment a okamžitý záťah elektromotoru (od „prvej otáčky“) zdôrazňujú dynamiku vozidla a aj keď batérie navyšujú hmotnosť auta, zároveň ich typické umiestnenie v podlahe znamená nízko položené ťažisko, vysokú stabilitu a výbornú ovládateľnosť. Zábavné tak sú aj malé elektromobily ako ŠKODA CITIGOe iV. Napríklad obľúbený britský magazín Top Gear vo svojom teste tohto modelu chváli svižné správanie vozidla v mestskej premávke: „Pretože nie je potreba sa zaoberať prevodovkou a spojkovým pedálom a krútiaci moment 212 Nm je okamžite k dispozícii, je teraz omnoho ľahšie ako kedy predtým využívať medzery v premávke,“ píše magazín.

MÝTUS #7: VYZERAJÚ NUDNE

Elektrické autá môžu vypadať akokoľvek. Môžu byť usadlé, môžu byť dynamické, dramatické, veselé či futuristické. Dizajnérom dávajú elektromobily omnoho širšie možnosti tvarovania vďaka tomu, že batérie sú v podlahe a vozidlo nepotrebuje tradičný motorový priestor. Preto môžu elektromobily vypadať klasicky, ako napríklad CITIGOe iV, ktorého premena na elektromobil nijak neobmedzila jeho vnútorný priestor a praktickosť, ale aj dynamicky, ako štúdia VISION iV, ktorá je predobrazom sériového SUV ŠKODA ENYAQ iV. Nové možnosti usporiadania vozidla potom dovoľujú aj tvorbu atraktívnejších interiérov. Elektromobily na platforme MEB poskytujú viac vnútorného priestoru ako bežné rovnako veľké auta a typicky majú moderné poňatie palubnej dosky.

MÝTUS #8: VZÁCNE KOVY SA ČOSKORO MINÚ

Na výrobu batérií pre elektromobily je potrebná rada vzácnych kovov, na čele s lítiom. Kritici tvrdia, že týchto surovín je pre masovú elektromobilitu nedostatok, nič menej svetové zásoby sú dostatočné. Napríklad kobaltu je treba k výrobe batérií stále menej a menej, pričom sa čoraz viac presadzujú batérie bez kobaltu (poznámka redakcie: LFP batérie). Čo sa týka zásob kľúčového lítia, nachádzané sú stále nové a nové náleziska, ktoré dopyt uspokoja. Napríklad Česká republika má veľmi bohaté zdroje lítia, ktoré predstavujú asi 3 % svetových zásob. A s rastúcim podielom elektromobilov taktiež bude možné intenzívnejšie využívať vzácne kovy z recyklovaných batérií.

Zdroj: Škoda

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Škoda porovnala prevádzkové náklady na elektrický Enyaq a benzínový Kodiaq
Šíri sa ďalšia podozrivá štúdia, ktorá spochybňuje emisné prínosy elektromobilov
Je nabíjanie elektromobilov drahšie ako tankovanie spaľovákov? Mnohí si to myslia

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

10 komentárov

    • Z toho celého vyplýva, že elektromobily sú vhodné na prevádzku do mesta nanajvýš na dochádzku do zamestnania zo satelitného bývania. Zatiaľ nikto nepovedal ako to bude s nabíjaním na sídlisku a najmä v zime. Nie som proti elektromobilite ale pre bežného užívateľa by mal byť k dispozícii väčší výber pohonov nap. CNG alebo vodík.

  1. Ale 95% cest běžné populace je kolem komína, na nákup, výlety. To jen to zahraničí, které je těch zbývajících pár procent nemůže být hlavní důvod, proč jej nechtít. Je to přímo pitomost. To, co se dá ušetřit na provozu si člověk může půjčit spalovák, nebo si zaplatit každý rok all inclusive dovolenou pro dva letecky.

Pridajte komentár