Škóti predstavili „najschopnejší terénny elektromobil na svete“ – Munro MK_1

8

Vďaka startupu Munro Vehicles, ktorý predstavil riadny elektrický offroad Munro MK_1, získa Škótsko výrobcu sériových automobilov po vyše 40 rokoch. Spoločnosť pritom sľubuje extrémne terénne a úžitkové vlastnosti či životnosť až pol storočia.

Spoločnosť Munro Vehicles bola založená len nedávno, a to v roku 2019. Na predstavenie jej prvého elektromobilu Munro MK_1, ktorý sa dostane do výroby budúci rok, sme tak nečakali dlho. Podľa výrobcu ide o najschopnejšie plne elektrické offroadové vozidlo na svete, ktoré zvládne aj ten najnáročnejší terén a vydrží v prevádzke až 16 hodín na jedno nabitie.

Munro MK_1 s pohotovostnou hmotnosťou 2 500 kg využíva rebríkový rám a v rámci moderných elektromobilov netradičné riešenie pohonu oboch náprav. O pohon 4×4 sa totiž stará len jeden centrálne umiestnený elektromotor a mechanický pohonný systém. Elektrický offroad zo Škótska môže mať výkon 220 alebo 280 kW a maximálny krútiaci moment 700 Nm do rýchlosti 80 km/h (maximálna rýchlosť je cca 130 km/h). Najvýkonnejšia verzia ponúkne zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 4,9 s.

Elektromotor vozidla môže dopovať li-ion batéria (NMC) s kapacitou 61 kWh alebo 82 kWh a zárukou 8 rokov alebo 160 000 km (garancia 80-percentnej zostatkovej kapacity). Verzia s najväčším dojazdom ponúkne na jedno nabitie 306 km (výrobca neuvádza cyklus). Čo sa týka nabíjania, na výber bude palubná nabíjačka s výkonom 7 kW alebo 22 kW. Samozrejmosťou je podpora DC nabíjania (max. 70 kW, resp. 94 kW v závislosti od batérie), ktoré zabezpečí nabitie z 15 na 80 % za 36 min.

V prípade vozidla tohto typu sú kľúčové úžitkové vlastnosti a terénne schopnosti. Tie pritom dokumentujú nasadajúce špecifikácie:

  • Miesta na sedenie: 5
  • Užitočné zaťaženie: 1 000 kg
  • Ťažná kapacita: 3 500 kg
  • Svetlá výška: 48 cm
  • Brodenie vodou: do hĺbky 80 cm
  • Nájazdový uhol: 84 st.
  • Výjazdový uhol: 51 st.
  • Uhol nájazdu na rampu: 148 st.

Spoločnosť Munro Vehicles poskytuje na svoj elektromobil Munro MK_1 záruku 5 rokov/160 000 km. Podľa zakladateľov spoločnosti má však ich vozidlo pri správnej údržbe zostať v prevádzke až 50 rokov.

munro mk_1 interier

Zdroj: Munro Vehicles

Prvých niekoľko vozidiel sa vyrobí ručne v Škótsku budúci rok. V roku 2024 sa produkcia rozšíri do novej továrne s počiatočnou kapacitou len 250 ks ročne. Tá má neskôr vzrásť na 2 500 ks ročne. Cena 5-dverovej 5-miestnej verzie modelu Munro MK_1 s rázvorom 3 185 mm bola stanovená na 49 995 GBP, čo je po prepočte a zahrnutí 20-% DPH cca 70 000 €.

Zdroj: Munro Vehicles (tlačová správa) via Electric Cars Report

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektrický „Hummer“ s výkonom cez 1 000 koní chystajú aj Číňania pôsobiaci v SR
Toyota ukázala viac zo svojho chystaného elektrického offroadu Compact Cruiser
Dacia prekvapila koncepčným elektrickým offroadom Manifesto

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

8 komentárov

  1. Nech mi to ten Munro MK_1 odpustí, ale svojím vzhľadom vzbudzuje riadny rešpekt.
    Je to priam predurčené ako hlavný hrdina akčného filmu – či už v rukách mafie (prípadne drogového kartelu), alebo na druhej strane – v rukách kladných hrdinov.
    P.S. Aj vo filmoch raz budú nahradené spaľováky modernejšími technológiami. Tak ako už nie je možné „natočiť“ film zo súčasnosti s parnou lokomotívou…

  2. Mňa zaujali dva deklarované údaje:
    01. …. a vydrží v prevádzke až 16 hodín na jedno nabitie. Čo tak asi okrem ventilácie, rádia, a prípadne kúrenia beží pri priemernej spotrebe 3,5 -4,5 kW/hod. ?!
    02. …. má však ich vozidlo pri správnej údržbe zostať v prevádzke až 50 rokov. Kto vie, aká bude úžitná hodnota tohoto vozidla pri dnešnom vývoji a trendoch v oblasti BEV po 20 až 30, a nie to až po 50-tich rokoch!

        • Asi si myslel skvelá, ale ten „koťuha korektor“ ti to prepísal! 🙂 Máš pravdu, pričom km spotreba v ťažkom teréne býva viacnásobok cestnej spotreby, a tak tá informácia o prevádzke až 16 hod. zostáva stále záhadná!!! Asi to bude režim z poľovníckej terminológie: „Na postriežke“ !!! 🙂

    • ad 01: Napr. taky navijak ktorym sa v najtazsom terene ku ktoremu sa ta referencia vztahuje auto taha v stupani vpred, alebo vytahuje z bahna atd.
      Pri stavbenych, polnohospodarsky a dalsich strojoch sa bezne udavaju motohodiny pretoze tie pri praci na nadrz vela km nenabehaju (niekedy aj len stoja na mieste) ale spotrebuju palivo pri pohone roznych mechnaizmov.
      Pri traktore alebo buldozere nikoho nezaujima kolko km ma dojazd, ale kolko hodin dokaze pracovat na plnu nadrz resp. kolko litrov spotrebuje na hodinu.

      • Ja som ti vlastne odpovedal už predom! „Len kúriť a svietiť“, ako vláda v demisii! 🙂
        Na „jazdu za naviják“ a iné prácičky „na postriežke“ nemôžeš ani len pomyslieť!!!

Pridajte komentár