Dnes bol predstavený prvý sériový elektromobil značky MINI, MINI Cooper SE, ktorý má byť podľa výrobcu prvým malým čisto elektrickým prémiovým modelom. Má pritom spájať trvalo udržateľnú mobilitu s potešením z jazdy, výrazným dizajnom a prémiovou kvalitou.
MINI Cooper SE vychádza z tradičného 3-dverového hatchbacku značky. Okrem pohonného ústrojenstva sa od neho líši aj o 18 mm vyššou karosériou. A to kvôli batérii integrovanej do podlahy. Umiestnenie pomerne ťažkej batérie v tejto časti pritom prináša výhodu v podobe o 30 mm nižšieho ťažiska, čo prispieva k lepším jazdným vlastnostiam.
Elektrické MINI je v porovnaní s konvenčným súrodencom s automatickou prevodovkou Steptronic o 145 kg ťažšie (1 365 kg). Objem batožinového priestoru je ale porovnateľný. Má hodnotu 211 l, resp. 731 l po sklopení zadných sedadiel.
Výkon a jazdné vlastnosti
Elektromotor, ktorý poháňa prednú nápravu dosahuje výkon 135 kW a krútiaci moment 270 Nm. Pohonná jednotka disponuje inovatívnym protipreklzovým systémom kolies. Ten sa nachádza priamo pri zdroji krútiaceho momentu, čím sa eliminujú dlhé signálne trasy.
- Zdroj: BMW Group
- Zdroj: BMW Group
Vďaka tomu zrýchli MINI Cooper SE z 0 na 60 km/h za 3,9 sekundy a z 0 na 100 km/h za 7,3 sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 150 km/h. V súvislosti s jazdnými vlastnosťami MINI uvádza, že z hľadiska pocitu sa tento elektromobil ovláda ako motokára.
Batéria a dojazd
32,6 kWh batéria bola navrhnutá špeciálne pre tento model, a to kvôli obmedzeniam platformy, ktorá bola vyvinutá pre konvenčné vozidlá. Má tvar písmena T a pozostáva z 12 modulov. Podľa výrobcu má zabezpečiť dojazd v rozmedzí 235 až 270 km (WLTP), pri spotrebe 13,2 až 15 kWh/100 km.
Podporuje 3-fázové AC nabíjanie, vďaka čomu sa nabije na 80 % za 2,5 hodiny. Na 100 % to trvá o hodinu dlhšie. Rýchlonabíjanie však neoslní, keďže elektrické MINI zvládne maximálne 50 kW. Na 80 % sa však nabije za akceptovateľných 35 min. Mohlo to byť ale lepšie.
- Zdroj: BMW Group
- Zdroj: BMW Group
Jazdné možnosti
Rekuperačný systém má dve úrovne, pričom jedna z nich umožňuje ovládanie vozidla len za pomoci pedála akcelerátora. Vodič má tiež na výber zo 4 jazdných režimov – Normal, Sport, Eco a Eco+.
Štandardná výbava
V rámci základnej výbavy vozidla nájdeme LED svetlomety, 2-zónovú automatickú klimatizáciu, kúrenie s tepelným čerpadlom, nezávislé vykurovanie, elektrickú parkovaciu brzdu či navigáciu Connected. Špeciálne tepelné čerpadlo pritom vraj spotrebuje až o 75 % menej energie ako konvenčné systémy.
- Zdroj: BMW Group
- Zdroj: BMW Group
- Zdroj: BMW Group
Dostupnosť a cena
MINI uvádza, že už o niekoľko týždňov spustí globálne objednávky. A to v rovnaký deň pre všetky trhy. Hromadná výroba v anglickom Oxforde odštartuje v novembri, pričom výrobca sľubuje skoré dodávky. Na nemeckom trhu začína cena na sume 32 500 € (vr. 19 % DPH).
Zdroj (vrátane titulnej fotografie): BMW Group
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Honda e: Spoznali sme výkon mestského „elektro-žihadla“
Peugeot predstavil elektromobil „e-208“. Ponúkne dojazd 340 km
Renault predstavil nové ZOE s dojazdom na úrovni Tesly Model 3 SR