Mercedes predstavil super-efektívny elektromobil EQXX s dojazdom cez 1 000 km

4

Automobilka Mercedes-Benz dlhšiu dobu avizovala predstavenie výnimočne efektívneho elektromobilu Mercedes-Benz Vision EQXX s dojazdom cez 1 000 km. A to sa aktuálne stalo skutočnosťou. Čo stojí za extra nízkou predbežnou spotrebou (menej ako 10 kWh na 100 km) tohto prototypu?

Nemci uvádzajú, že Mercedes-Benz Vision EQXX je „softvérovo definovaný výskumný prototyp, ktorý je súčasťou ďalekosiahleho technologického programu“. Jeho vývoj bol pritom podriadený efektivite. Tzn., aby dokázal premeniť energiu z batérie na čo najväčšiu porciu km na ceste.

No a predbežné dáta nasvedčujú tomu, že sa to Mercedesu podarilo. Dojazd cez 1 000 km v reálnych podmienkach má totiž zabezpečiť kompaktná batéria s vysokou energetickou hustotou, pasívnym chladením a kapacitou len necelých 100 kWh. Tzn. spotrebu pod 10 kWh/100 km alebo „účinnosť“ 10+ km jazdy na 1 kWh energie. Treba však dodať, že ide o predbežné údaje, pričom dojazd bol stanovený na základe „interných digitálnych simulácií“, ktoré simulovali jazdenie v podmienkach reálnej premávky.

Potešiteľné je, že model Vision EQXX, ako aj výsledky vývojového programu za meraného na efektivitu majú definovať budúce elektromobily nemeckej značky. Už dnes sa pritom získané poznatky aplikujú v rámci špecializovanej „elektrickej“ platformy pre budúce kompaktné a stredne veľké elektromobily – MMA.

Čo stojí za výnimočnou efektivitou?

Spomínaná výnimočná efektivita prototypu Mercedes-Benz Vision EQXX s rázvorom 2 800 mm je pritom okrem iného výsledkom vynikajúcej aerodynamiky (koeficient odporu vzduchu 0,17), minimalizácie hmotnosti (vozidlo má cca 1 750 kg), efektívneho pohonného systému, 900V elektrickej architektúry či pokročilého termomanažmentu. A o zvýšenie účinnosti sa môže navyše postarať solárna strecha.

Kompletná batéria s kapacitou necelých 100 kWh má energetickú hustotu takmer 400 Wh/l. Má pritom o 50 % menší objem a je o 30 % ľahšia (495 kg) ako batéria modelu EQS (využiteľná kapacita 107,8 kWh). Vyššiu energetickú hustotu batérie sa podľa Mercedesu podarilo zabezpečiť vďaka „vyššiemu obsahu kremíka“ v rámci anódy batériových článkov, ako aj vysokej miere integrácie na úrovni celého batériového packu.

Pohonná jednotka pozostáva z elektromotora s výkonom 150 kW, prevodovky a výkonovej elektroniky na báze karbidov kremíka. Elektrická architektúra pritom funguje pod extra vysokým napätím 900V. Mercedes sa tiež chváli „super-účinným elektrickým pohonom“, keď až 95 % energie z batérie sa má preniesť na kolesá a dáva to do kontrastu s efektivitou najúčinnejšieho spaľovacieho hnacieho ústrojenstva – 30 %.

mercedes-benz vision eqxx

Zdroj: Daimler

Môže sa zdať, že trendom sa pomaly začínajú stávať solárne články integrované min. do strechy elektromobilov. Mercedes-Benz Vision EQXX ich má v rámci strechy 117. Tie však zatiaľ nenabíjajú trakčnú batériu, ale pracuje sa aj na tom. Aktuálne sa solárna energia ukladá do podpornej LFP batérie, ktorá napája klimatizáciu, svetlá, infotainment a ďalšie príslušenstvo. Počas dlhej trasy má solárny systém za ideálnych podmienok pridať na dojazde „až 25 km za deň“.

mercedes-benz vision eqxx

Zdroj: Daimler

Nuž, koncept je to veľmi zaujímavý a čísla získané počítačovými simuláciami pôsobivé. Ostáva nám pritom dúfať, že poznatky získané z tohto výskumného programu sa čo najskôr aplikujú do sériových modelov značky Mercedes-Benz z nižších tried, ktoré sa budú vyrábať vo vyšších objemoch.

Zdroj: Daimler

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Čínsky vyzývateľ Tesly Model 3, Nio ET5, ponúkne dojazd až 1 000 km (CLTC)
GAC Aion LX Plus ponúka dojazd cez 1 000 km. Aj keď podľa cyklu CLTC
Daimler/Mercedes po spaľovacích motoroch a vodíkových osobných autách ukončil aj vývoj plug-in hybridov

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. Nie všetky a všetko z „naj“ sa bude dať v plnej miere uplatniť v bežnej praxi, ale cesta je správna! Zaujímavé sú parametre batérie. Taká batéria s kapacitou 150 kWh a viac, by sa zmestila aj do iných súčasných modelov, ktorým by skokom zvýšila parametre dojazdu ! Za akú cenu, to je už asi iná otázka, na ktorú experimentálny Mercedes EQXX moc nehľadí …

  2. A ja by som dodal, ze mercedes hladi hlavne na cenu, ktorou vzdy nasobne prevysuje ine modely.
    A predajom par kusov urcite nepomozu k hromadnemu posunu k EV. Strategiu draho predavat to najlepsie, co dokazu vyprodukovat v ramci vw group zvolili sice spravne, ale neskoro.
    Tak sa teraz pokusaju aspon chytro nabalit pred krachom vw groupy, pred ktorym sa urcite od nej este odpoja. Ale ok, aj to je strategia. Aspon nejaka, narozdiel od inych znaciek, ktore ju postradaju celkom, alebo len z oneskorenim kopiruju od tesly..

  3. Mercedes ma v poslednje dobe velke reci o elektromobilite, ale z toho, ake elektroauta skutocne ponuka a za ake ceny, nemam pocit, ze to naozaj myslia vazne.

  4. Musím vás trošku poopraviť, páni. Mercedes nie je totiž žiadne ľudové vozidlo, po nemecky Vokswagen. Mercedes je Mercedes, najvyššia možná kvalita. Mercedes „chŕli“ obrovské množstvá dodávok (napr. MB Sprinter, držiteľ viacerých predajných rekordov), kamiónov (teda ťahačov), autobusov, osobákov (od maličkých A – čiek po obrovské limuzíny), špeciálov napr. pre upratovacie služby, vývoz smetí atď.
    A samozrejme tvrdo napreduje aj v elektromobilite. A to nielen v osobných autách. V skúšobnej prevádzke sú napríklad kvantá autobusov – baterkáče, hybridy, „vodíkáče“…
    Viem, o čom hovorím. Pracujem totiž v Stuttgarte a vidím to tam na cestách každý deň…

Pridajte komentár