Mercedes-Benz eCitaro bude dostupný aj s „revolučnou“ solid-state batériou

5

Automobilka Mercedes-Benz oznámila pomerne prekvapujúcu správu. Jej elektrobus Mercedes-Benz eCitaro G bude totiž v ponuke aj so solid-state batériami, od ktorých sa vo všeobecnosti očakáva, že spôsobia revolúciu v elektromobilite.

Plne elektrický kĺbový autobus Mercedes-Benz eCitaro G rozširuje ponuku rodiny mestských autobusov Citaro. Pre nový autobus budú k dispozícii nové technológie akumulátorov. Jednou z nich sú akumulátory s tuhým elektrolytom, tzv. „solid-state“, ktoré budú v autobuse tejto kategórie použité vôbec po prvýkrát.

S modelom eCitaro G teraz prichádza prvý plne elektrický kĺbový autobus s hviezdou, ktorý v závislosti od vyhotovenia ponúkne miesto až pre 146 cestujúcich.

„S kĺbovým variantom autobusu eCitaro dôsledne pokračujeme v elektrifikácii mestských autobusov: eCitaro G bude ako prvý autobus svojej kategórie na želanie disponovať akumulátormi s tuhým elektrolytom solid-state. Týmto udávame smer pre trvalo udržateľnú a efektívnu osobnú prepravu v aglomeráciach,“ tvrdí Till Oberwörder, vedúci divízie Daimler Buses.

Na začiatku bude eCitaro G k dispozícii s lítium-iónovými akumulátormi vo vyhotovení NMC, ktoré sa medzičasom osvedčili v autobuse eCitaro. Ďalší evolučný stupeň bol už definovaný. Podľa predbežných plánov Mercedes-Benz ešte tento rok pozdvihne výkon modelu eCitaro G prechodom na novú generáciu akumulátorov NMC. Kapacita tým výrazne narastie z 292 kWh na 396 kWh. Vďaka znásobeniu kapacity sa zvýši aj dojazd kĺbového autobusu.

Solid-state batérie na želanie

Elektrobus eCitaro G zároveň prostredníctvom inovatívnych solid-state batérií otvára novú kapitolu. Tieto akumulátory budú predstavovať druhú technologickú možnosť, ktorá bude k dispozícii na želanie. Jej veľkým pozitívom je, že sa vyznačujú mimoriadne vysokou energetickou hustotou a dlhou životnosťou. Z chemického hľadiska ide o lítium-polymérové batérie.

V prípade tohto typu akumulátora sa nepoužívajú žiadne prírodné zdroje, ako napr. kobalt, nikel alebo mangán. So siedmimi sadami batérií má eCitaro G celkovú kapacitu 441 kWh, vďaka ktorej dosahuje dojazd typický pre mestské autobusy.

Solid-state batérie elektrobusu Mercedes-Benz eCitaro G sú len čiastočne vhodné na rýchle nabíjanie. Táto technológia akumulátorov teda pokrýva iné profily použitia ako technológia lítium-iónových akumulátorov (NMC). Lítium-iónové akumulátory (NMC) sú zas vhodné na rýchle nabíjanie, či už počas prestávok v jazde vo vozovniach alebo na trase. Mercedes-Benz sa preto vybral oboma cestami a eCitaro G ponúka s oboma technológiami. Nový model eCitaro G je teda kĺbový autobus šitý na mieru, ktorý sa dokáže flexibilne prispôsobiť rozličným stratégiám použitia dopravných podnikov.

Aj palivový článok

Od roku 2022 získajú autobusy eCitaro a eCitaro G aj pohon s palivovým článok, ktorého úlohou bude zvýšenie dojazdu. S touto technológiou budú nabíjanie mimo plánovaných časov a infraštruktúra potrebná na takéto nabíjanie takmer úplne zbytočné. Mestskej osobnej verejnej hromadnej preprave, ktorá jazdí lokálne bez emisií, už teda nestojí nič v ceste.

Zdroj: tlačová správa (Daimler)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Mercedes-Benz EQS ponúkne dojazd cez 700 km (WLTP), uvádza šéf značky
Toyota prezradila novinky o vyvíjaných „revolučných“ solid-state batériách
Mercedes sa uberá cestou Tesly. Chystá softvérovo definovanú architektúru

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

5 komentárov

  1. Aj celý autobus je na želanie, ale odkedy budú tie solid-state batérie k dispozícii? Nedávno sa tu písalo o solid-state batériách od Toyoty: …do obmedzenej výroby by sa ich solid-state batérie mali dostať „až“ v roku 2025.
    Takže p. Bakša viete niečo bližšie k tomu, odkedy Mercedes bude mať tie super batérie?

    • Na stránke Mercedesu som našiel toto, bez presných termínov:

      Po súčasných batériách NMC bude čoskoro nasledovať ďalšia generácia NMC s ešte vyššou kapacitou …

      Už pred druhou generáciou NMC ponúka Mercedes-Benz ďalšiu alternatívu s pevnou batériou.

  2. Najkrajšia je tá definícia dojazdu.. Namiesto čísla, máme len „.. dosahuje dojazd typický pre mestské autobusy.“ To je koľko?
    A tiež nám tu chýbajú ceny tej „hviezdy“ ;(
    Tie budú určite hviezdne, oproti iným eBusom.. Ale ok, mestá to i tak platia z našich daní, takže na cenách až toľko nezáleží, hlavne, že sa budeme môcť tváriť zelenšie..
    Ale v princípe som určite za celkovú výmenu MHD busov za eBusy, je to určite príjemnejšie, menej hlučné a hlavne bez rakoviny.. Navyše, použitie ev v MHD alebo v medzi-mestských linkách s jasnými trasami je naozaj logické a dovolím si tvrdiť (možno mimo mercedesu), že je to aj ekonomické.

    • V Bratislave jazdia fosílne mercedesy v MHD, budú aj elektrické, aj keď tie sú asi skôr určené pre rozpočty západných miest. kde aj platy, aj ceny a výnosy daní sú vyššie ako u nás.

Pridajte komentár