Mercedes-Benz eKTW je elektrická sanitka, ktorá sa chystá na európsky trh

9

Elektromobily prenikajú do všetkých oblastí mobility, dôkazom čoho je aj plne elektrická sanitka Mercedes-Benz eKTW, ktorá vychádza z modelu eSprinter. Tá sa už testuje a ladí v službách humanitárnej organizácie, aby mohla prísť do predaja v rámci európskeho trhu.

Divízia Mercedes-Benz Vans a jej partner Ambulanz Mobile vyvinuli plne elektrické vozidlo pre zdravotnícke služby na báze modelu eSprinter. Nakoľko v období pandémie sa podľa nich ukazuje potreba spoľahlivých vozidiel na prevoz pacientov a vozidiel záchrannej služby ako mimoriadne dôležitá.

„Rovnako ako naše vozidlá s konvenčným pohonom, aj elektrické ľahké úžitkové vozidlá značky Mercedes-Benz ponúkajú dobrý základ pre potreby tohto sektoru. Teším sa, že spolu s naším partnerom Ambulanz-Mobile môžeme po prvýkrát ponúknuť sanitku s batériovým elektrickým pohonom, ktorá zabezpečí bezemisný prevoz osôb, čím môže prispieť k odbremeneniu mestských aglomerácií z environmentálneho hľadiska,“ zdôrazňuje Sven Dannenmann, riadiaci pracovník z divízie Mercedes-Benz Vans.

Partnerská spoločnosť Ambulanz Mobile sa podieľala na navrhnutí napájania a napájacieho zariadenia pre zadnú časť vozidla, ktoré sú nezávislé od základného vozidla.

V polovici marca bola elektrická sanitka Mercedes-Benz eKTW po prvýkrát odovzdaná do rúk zákazníka, a to v nemeckej obci Bindow. Odvtedy sa v humanitárnej organizácii Johanniter-Unfall-Hilfe používa v skúšobnej prevádzke. Túto organizáciu úzko sprevádza spoločnosť Ambulanz Mobile, s cieľom implementovať poznatky z každodennej prevádzky do ďalšieho vývoja vozidla, ktoré bude určené na predaj v Európe.

Do mesta a okolia

S dojazdom na úrovni 120 km (cyklus sa nespomína) a maximálnou rýchlosťou 120 km/h môže podľa výrobcu elektrická sanitka Mercedes-Benz eKTW jazdiť lokálne bez emisií nielen v meste, ale aj v jeho okolí. Napriek nevyhnutným úpravám v priestore pre pacientov nepresahuje vozidlo celkovú hmotnosť 3,5 t.

Vďaka tomu môžu prepravovať pacientov aj šoféri s vodičským oprávnením na vedenie osobných motorových vozidiel. Z tohto dôvodu sa pri inštalácii nadstavby pozornosť sústredila na ľahké, ale zato kvalitné materiály. Napájanie nadstavby energiou je vďaka zabudovaniu dvoch riadiacich jednotiek oddelené od základného vozidla. Funkčnosť medicínskych prístrojov je tým pádom nezávislá od akumulátora vozidla.

Zdroj: tlačová správa (Daimler)

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Mercedes zverejnil špecifikácie svojej elektrickej vlajkovej lode EQS
Príde legendárna Škoda 1203 ako koncernový súrodenec elektromobilu VW ID. Buzz?
Elon Musk hovoril o dodávke Tesla so solárnymi panelmi a vznášajúcom sa Roadsteri 2

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

9 komentárov

  1. Asi bude treba riadny skok v dojazde, aby sa elektrododávky viac presadili v bežnej špedícii a inej prevádzke na dlhšie trate. Ale niekde začať treba!

    • To pozor, sanitky nie sú vozidlá TAXI služby. Sanitky väčšinu času stoja, podobne ako napríklad hasičské autá. Ten dojazd pre sanitku postačuje. Tu bola konštrukčná požiadavka celková hmotnosť do 3,5 t.
      Pre špedíciu treba vyšší dojazd, to beriem. Ale maximálne tak 200 km. Pracujem v istej firme na expedícii tovaru, viem o čom to je.

      • Nemozes sudit len podla svojej firmy. Ja pracujem v dvoch a v oboch treba dojazd dodavok do 400-500km. Su u nas take co najazdia 50 aj 450, no pre vacsinu 200km by nestacilo, alebo bolo velmi natesno.
        Hoci mensia bateria s mensim dojazdom + UFC pre tych co potrebuju 150+km denne je tiez riesenie. Pri tych dlhsich trasach aj tak potrebuju soferi prestavku. Alebo keby boli DC nabky v OC na nakladnych rampach a podobne kde maju dlhsiu vykladku na viac prevadzok a mohli by sa zatial nieco dobit.

      • Kolega anonym má pravdu! Sú špedície aj na dlhšie trasy ako do 200 km, a rôzne servisy na Slovensku neraz potrebujú dojazd aj viac ako 500 km s plne naloženým autom, bez „zdržovania sa“ nabíjaním! Taký servis máme aj my! Sanitky a lokálni dopravcovia O.K., aj keď kurierom je často 150 km málo, a tiež sa nechcú báť zapnúť klímu alebo kúrenie, a do depa smerovať už len s vreckom elektrónov!

        • Tieto diskusie o BEV v komerčných firmách veľmi rýchlo ukončí ekonomické oddelenie. Kto sa neprispôsobí, skrachuje. V EU sa čakalo sa na dve kľúčové podmienky:
          1) Dostatok vhodných modelov BEV.
          2) TCO – celkové náklady vlastníctva majetku.

          Bod 1 ešte nie je ideálny, chýba dostatočná výrobná kapacita aj varianty modelov. Bod 2 je bez diskusie dosiahnutý pri väčšine vozového parku.

          Pre menej informovaných, nech sa pozrú na mesto Shenzen. U nás to bude cca o 10 rokov. Transformáciu vo veľkom začali cca 5 rokov dozadu. Za Shenzenom Európa (ako celok) v EV zaostáva asi 15 rokov…

          • Nepochybne, ale…
            Shenzhen je jasným príkladom toho, ako sa ľudstvo vzďaľuje prírode. Shenzhen bolo malé rybárske mestečko obklopené úrodnými poliami. A dnes – 12 miliónové veľkomesto.
            Je to naozaj tá správna cesta? …
            Isteže sa dá namietať – tak sa vráť do rybárskej chatrče alebo trebárs do jaskyne. Alebo?

  2. 120km je nic …uplne nepouzitelne. Teraz v case pandemie lieta sanitka v kuse a bezne urobi aj 250km za smenu po okoli. Nehladiac nato ze ide skoro stale na plny vykon od startu. Dva tri vyjazdy a skape niekde v terene. Ak to urobi viac sanitiek tak je kolaps na svete. Jedine ze na kazdej stanici budu dve na striedacku coz asi nezaplati nikto. Minimalny dojazd elektro mobilu musi byt aspon 2/3 benzinu a rychle nabitie inac to je beztak somarina cela elektrika v autach

    • CIMO: Zbytocne dramatizujes. Mylim ze v pohode je cas dobit sanitku za smenu aj niekolko krat. Iste nejazdia od pripadu ku pripadu. A aj keby, tak staci aby na prijme bola nabijacka a kym vylozia, odovzdaju pacienta, upracu a pripadne dezinfikuju sanitku po nom, co by pocas covidu mali robit zakazdym, tak sa v pohode nabije na dalsich 100km za ten cas. A keby aj nie, tak posadka ma obednajsiu ci inu prestavku a tiez dobiju aspon tych 100km.
      EV maju inu logistiku ako ICE. Ele je prakticky vsade, cisterna s naftou nie. EV-kamiony sa urcite budu dobijat pocas nakladky/vykladky v starte/cieli, pocas povinnych prestavok atd. Iste tam kde bude treba v kuse tahat 1000km pustinou zostanu ICE, ale pre vacsinu bude stacit aj mensi dojazd EV, hlavne ak sa budu moct nabit kdekade. A ktovie kamiony mozno bude zaujimave pokryt solar. panelmi, maju celkom slusnu plochu oproti osobakom.
      Nasadenie EV chce ine myslenie/logistiku, treba sa len adaptovat.

Pridajte komentár