Mercedes-Benz už pomerne čoskoro uvedie do predaja (H2/2020) nové plug-in hybridné modely. A to CLA 250 e (sedan), CLA 250 e Shooting Brake („kombi“) a GLA 250 e („crossover“). Tie sú charakteristické kompaktnými rozmermi, veľmi slušným elektrickým dojazdom či rýchlym nabíjaním (DC).
V prípade kompaktných vozidiel s pohonom EQ Power má byť v popredí (elektrické) potešenie z jazdy a praktickosť pri každodennom používaní. Potvrdzovať to majú kľúčové vlastnosti modelov:
- elektrický dojazd 53 – 69 km (WLTP)
- elektrický výkon 75 kW
- systémový výkon 160 kW
- systémový krútiaci moment 450 Nm
- systém nabíjania striedavým prúdom (AC) až do 7,4 kW
- systém nabíjania jednosmerným prúdom (DC) až do 24 kW
- takmer bez obmedzení batožinového priestoru.
Kompaktné vozidlá značky Mercedes-Benz majú motory zabudované naprieč. Pre dvojspojkovú prevodovku 8G-DCT bol vyvinutý kompaktný elektrický hnací agregát, ktorý je vyrobený podľa rovnakých technických zásad ako hnací agregát vo vozidlách s motorom uloženým pozdĺžne. Ide o synchrónny motor s permanentným budením ako vnútorný rotor.
Stator je pevne integrovaný v skrini hnacej hlavy, v rotore elektromotora je umiestnená mokrá oddeľovacia spojka motora s nízkymi stratami. Chladenie statora a rotora v prípade potreby umožňuje bez problémov využívať špičkový a trvalý výkon elektromotora.
Po prvýkrát prebieha vo vozidlách značky Mercedes-Benz štartovanie spaľovacieho motora výhradne prostredníctvom elektromotora. Plug-in hybridné kompaktné vozidlá totiž nemajú samostatný 12 voltový štartér.
Špecifikácie
Výkon elektromotora všetkých 3 modelov dosahuje 75 kW. Spolu s 1,33 litrovým štvorvalcovým motorom je systémový výkon 160 kW (218 k) a systémový krútiaci moment 450 Nm. Model A 250 e (kombinovaná spotreba paliva 1,5-1,4 l/100 km, kombinované emisie CO2 34-33 g/km, spotreba elektriny 15,0-14,8 kWh/100 km) napríklad na šprint z 0 na 100 km/h potrebuje iba 6,6 sekundy, pričom jeho maximálna rýchlosť je 235 km/h. Lítium-iónový vysokonapäťový akumulátor má celkovú kapacitou približne 15,6 kWh.
Nové kompaktné modely možno nabíjať striedavým aj jednosmerným prúdom. Príslušná nabíjacia zásuvka sa nachádza na pravej bočnej strane vozidla. Vďaka tomu možno nabiť plug-in hybridné kompaktné vozidlá nabíjateľné zo siete z wallboxu s výkonom 7,4 kW striedavým prúdom v priebehu 1 h 45 min z 10 – 100 %. Pri nabíjaní jednosmerným prúdom sa výkonom 24 kW nabije vozidlo zo stavu nabitia 10 percent na 80 percent za približne 25 minút.
Akumulátory pochádzajú od nemeckej spoločnosti ACCUMOTIVE, ktorá je 100-percentnou dcérskou spoločnosťou koncernu Daimler. Akumulátor je chladený vodou a váži približne 150 kg.
Batéria s min. vplyvom na kufor
Inovatívna výfuková sústava umožňuje mimoriadne premyslené riešenie: aby v porovnaní so sesterskými modelmi s motorizáciami bez plug-in hybridného pohonu došlo len k nepatrným obmedzeniam objemu batožinového priestoru, končí výfuk v strede, pod podlahou vozidla a koncový tlmič výfuku je integrovaný v stredovom tuneli. Vďaka tomu, že palivová nádrž je zabudovaná v oblasti zadnej nápravy, pod zadnými sedadlami je dodatočné miesto pre vysokonapäťový akumulátor.
Pozoruhodná má byť tiež hmotnosť prívesu, ktorý môžu ťahať plug-in hybridy nižšej strednej triedy, pretože činí až 1 600 kg (brzdený príves).
CLA 250 e kupé | CLA 250 e Shooting Brake | GLA 250 e | |
Počet/usporiadanie valcov | 4/R | 4/R | 4/R |
Zdvihový objem (cm³) | 1 332 | 1 332 | 1 332 |
Menovitý výkon zážihového motora (kW/k pri 1/min) | 118/160 pri 5 500 +/- 1,5 % | 118/160 pri 5 500 +/- 1,5 % | 118/160 pri 5 500 +/- 1,5 % |
Menovitý krútiaci moment zážihového motora (Nm pri 1/min) | 250 pri 1 620 | 250 pri 1 620 | 250 pri 1 620 |
Menovitý výkon elektromotora (kW) | 75 | 75 | 75 |
Menovitý krútiaci moment elektromotora (Nm) | 300 | 300 | 300 |
Systémový výkon (kW/k) | 160/218 | 160/218 | 160/218 |
Systémový krútiaci moment (Nm) | 450 | 450 | 450 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6.8 | 6.9 | 7.1 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 240 | 235 | 220 |
Maximálna rýchlosť s elektrickým pohonom (km/h) | 140 | 140 | 140 |
Kombinovaná spotreba od (l/100 km) | 1,5 – 1,4 | 1,6 – 1,4 | 1,8 – 1,6 |
Kombinované emisie CO₂ od (g/km) | 35 – 31 | 37 – 33 | 42 – 38 |
Celková kapacita akumulátora (kWh) | 15.6 | 15.6 | 15.6 |
Spotreba elektrického prúdu kombinovaná (kWh/100 km) | 15,1 – 15,0 | 15,5 – 14,8 | 16,1 – 15,5 |
Dojazd pri jazde na elektrický pohon NEDC (km) | 72 – 79 | 69 – 76 | 64 – 71 |
Dojazd pri jazde na elektrický pohon WLTP (km) | 60 – 69 | 58 – 68 | 53 – 61 |
Zdroj: tlačová správa (Daimler)
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Mercedes-Benz ukazuje svoj najmenší a najdostupnejší elektromobil EQA
Mercedes-Benz končí s vodíkovým pohonom po dlhých rokoch vývoja
Mercedes-Benz ponúkne 5 nových elektromobilov – EQA, EQB, EQE, EQG a EQS