Menšia a lacnejšia Tesla nie je dobrý nápad, tvrdí expert Munro a odporúča iný typ vozidla

4

Avizovaný menší a cenovo dostupnejší model od spoločnosti Tesla („Model 2“) je zrejme jeden z najočakávanejších elektromobilov, aj keď o ňom moc nevieme. Známy automobilový expert Sandy Munro však tento model nepovažuje za dobrý nápad, najmä z hľadiska prínosu pre Teslu. Navrhuje pritom, aby sa Elon Musk zameral na iný druh vozidla.

Elon Musk už pred rokmi uviedol, že sa dočkáme aj menšieho a lacnejšieho elektromobilu značky Tesla, ktorý bude stáť (od) 25 000 $ (zrejme bez DPH). S najväčšou pravdepodobnosťou pôjde o „kompaktný“ model, ktorý sa zaradí do segmentu C, teda nižšej strednej triedy pod modely 3 a Y.

Spočiatku sa hovorilo o hatchbacku, aktuálne sa však zdá byť podstatne pravdepodobnejší crossover. Čo sa týka názvu, médiá zvyknú avizovaný model neoficiálne označovať ako Tesla Model 2. Musk však tento názov vylúčil.

A aj keď o tomto modeli v podstate nič nevieme, očakávania sú veľké. Veď by vďaka väčšej cenovej dostupnosti mohol posunúť predaje elektromobilov Tesla na novú úroveň. Dôležité však bude, čo ponúkne a pre Teslu aj to, koľko zarobí.

Munrova skepsa

Známy automobilový expert Sandy Munro, ktorého firma sa špecializuje najmä na zefektívňovanie výroby áut a ktorý spolu so svojím tímom vykonal reverzné inžinierstvo v prípade viacerých modelov od Tesly, opäť vyjadril skeptický názor na adresu menšieho elektromobilu značky Tesla.

Munro v rámci rozhovoru pre Youtube kanál Tesla Owners Silicon Valley povedal, že „lacné vozidlo“ je síce realizovateľné, ale pre spoločnosť Tesla to nie je správny krok, informoval na základe interview web NotaTeslaApp.

Munro predpokladá, že aby mohla Tesla urobiť cenovo dostupnejší elektromobil, bude musieť použiť lacnejšie LFP batérie. To by nemal byť problém, keďže tieto batérie majú dostatočné vlastnosti a Tesla ich už používa v základných verziách modelov 3 a Y. Navyše ich produkčná kapacita v rámci dodávateľského reťazca značne stúpa.

Ďalším predpokladom je zbavenie sa prémiovejšej výbavy, ako je napr. kvalitný audiosystém či nahradenie kotúčových bŕzd lacnejšími bubnovými (viacero výrobcov elektromobilov už dlhšie používa napr. kombináciu kotúčových a bubnových bŕzd). Takýmto spôsobom by mohla Tesla podľa Munra zraziť cenu na 24 000 až 28 000 $ (zrejme bez DPH). V tejto súvislosti pripomíname pomerne nedávne vyhlásenie Elona Muska, že Tesla vyvíja platformu novej generácie, ktorá má priniesť polovičné náklady v porovnaní s platformou pre modely 3 a Y.

Munro však považuje za najväčší problém menšej a lacnejšej Tesly ziskovosť. Podľa neho sa totiž na malých autách moc nezarába (najmä v S. Amerike) – hovorí o niekoľkých stovkách $. My dodávame, že viaceré automobilky nezarábajú veľa, ak vôbec, ani na väčších elektromobiloch, napriek tomu je Tesla lídrom v oblasti marží áut, bez ohľadu na ich druh pohonu.

Tiež je dobré spomenúť, že „kompakt“ zo segmentu C (napr. VW ID.3 / ID.4) sa považuje za malé auto asi len v Severnej Amerike, kde sú z hľadiska veľkosti takmer „štandardom“ pickupy.

Radšej elektrický minivan

Sandy Munro je presvedčený, že spotrebitelia sú stále ochotní za auto, ktoré sa im páči, zaplatiť 40 000 $. Takže „malý“ elektromobil považuje za rizikový. Dodáva pritom, že Tesla by sa radšej mala zamerať na „minivan“ (mimochodom Musk avizuje aj minivan Tesla) alebo „niečo podobné“, pretože v tomto segmente má byť diera na trhu a Tesla by mala mať potenciál tento segment ovládnuť. To by jej taktiež mohlo priniesť veľké zisky, avšak na rozdiel od malých áut, bez rizika, myslí si Munro.

Je samozrejme otázne, čo sa teoreticky viac oplatí. Či vysokobjemové vozidlá s nižšou maržou alebo menej predávané vozidlá s vysokou maržou. Každopádne Tesla pravidelne vyhlasuje, že jej cieľom je urýchlenie prechodu na udržateľnú energiu, takže veľkoobjemové elektromobily, aj keď s možnou nižšou maržou, sú oveľa viac v súlade s jej misiou.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla sa zameriava na menší, podstatne lacnejší elektromobil a hlási rekordné príjmy
Elon Musk avizuje vysoko konfigurovateľný van značky Tesla so solárnym systémom
Tesla za 25 000 $ môže byť kontraproduktívna, tvrdí Sandy Munro

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

  1. Považujem za choré, v mene ekológie elektrifikovať autá s výkonom 300 až 700 kW, a „kašľať“ na väčšinovú populáciu, ktorá potrebuje cenovo dostupné autá. Pre bežnú prevádzku sú postačujúce výkony 60 až 120 kW. Aj Tesla by mala mať minimálne morálny pocit či záväzok, vyrábať aj ľudové autá, a to čím skôr! ….

    • Na základe tejto logiky, bola aj stratégia Henryho Forda iba omyl.
      Dnes by sme už mohli viacej očakávať úspech. Základné technologické problémy pre tento plán má už Elon vlastne vyriešené.

  2. Pripominam, ze pri inflacii, ktora nas vdaka bankam postihla a este chvilu bude, sa hodnota dolaru znehodnotila o 40-50%. To znamena, ze povodne avizovane lacne male EV za 20k by mohlo byt o rok lacne i za 40k. Vyplaty sa casom dorovnaju a lacne EV bude skutocne stat i slovaka len 20 mesiacov prace (s priemerom 2000 eur mesacne). Co je rovnako dnes dnes 20k pri zarobku 1000eur mesacne.
    Okrem toho si myslim podobne ako Munro, ze ak uz dnes moze byt model 3 a Y vyrabany s marzou 40%, o rok moze ist jeho cena dole niekde ku 28-32k bez dane a teda nebude uz potrebny mensi model, s ktorymi ku nam do EU pridu hlavne cinske automobilky, ktorym uz tradicne EU automobilky nebudu vediet konkurovat vobec.
    Moj skromny odhad je, ze mnohe tradicne automobilky jednoducho skrachuju i po tom, co ich vlady budu viac krat „zachranovat“ z nasich penazi.

  3. Záleží, čeho chce Elon dosáhnout. Buď hromadu peněz z pár milionů aut, nebo myslí vážně to, že chce pomoc zbavit zem spalování a to s auty za 50k půjde hodně pomalu.

Pridajte komentár