Nový nabíjací štandard MCS prinesie výkon 3 750 kW nielen pre nákladné elektromobily

2

Asociácia CharIN, ktorá okrem iných zgrupuje najväčšie automobilky (vrátane Tesly) či výrobcov nabíjacích staníc a poskytovateľov nabíjacích služieb, s cieľom prijatia a rozvoja univerzálneho nabíjacieho štandardu okolo CCS, predstavila nový nabíjací štandard Megawatt Charging System (MCS) pre nákladnú dopravu na báze CCS. Ten pritom zabezpečí na súčasné pomery extrémny nabíjací výkon.

Asociácia CharIN s viac ako 260 členmi má pre svet elektromobility veľký význam, pretože vďaka nej sa v podstate už štandardizoval nabíjací systém v Európe a Severnej Amerike. A zrejme s výnimkou Číny a Japonska dominuje aj v globále. Bez takejto štandardizácie pritom hrozilo, že budeme mať rôzne vzájomne nekompatibilné štandardy/nabíjacie konektory nielen v jednotlivých regiónoch sveta. Napr. nie tak dávno v rámci Európy súperili štandardy CCS a „japonské“ CHAdeMO.

A CharIN sa usiluje aj o to, aby v prípade nákladnej dopravy bol už od počiatkov dostupný jediný globálny štandard, čo uľahčí budovanie súvisiacej infraštruktúry aj nabíjanie na úrovni používateľov. A týmto štandardom, ktorý presadzuje CharIN, je Megawatt Charging System (MCS).

Nielen pre elektro-nákladiaky

Pred pár dňami, 4 roky od založenia pracovnej skupiny pozostávajúcej z medzinárodných odborníkov, z ktorých mnohí sú aj členmi CharIN, vrátane Tesly, predstavili a demonštrovali MCS na výstave v Nórsku. MCS pritom pripravuje pôdu pre globálne štandardizované nabíjanie nielen nákladných elektromobilov na báze batérie, ale aj pre oblasť námorných plavidiel, letectva, ťažobného priemyslu či poľnohospodárstva.

Okrem zhody ohľadom technických špecifikácií prináša CharIN v rámci MCS aj dohodu ohľadom štandardizovanej polohy konektora v rámci vozidiel – ľavá strana vo výške bokov. A testovanie MCS systému v praxi už prebieha napr. v Nemecku vďaka projektu HoLa. Budúci rok sa pritom dočkáme predstavenia súvisiacich produktov od členov CharIN.

Primerané časy nabíjania = obrovský výkon

Samozrejme, cieľom MCS je zabezpečiť aj nabitie ťažkých nákladných diaľkových vozidiel v primeranom čase, s ohľadom na požiadavky priemyslu. No a keďže takéto vozidlá budú vybavené kapacitne obrovskými batériami, potrebný je aj obrovský nabíjací výkon.

Ten zabezpečia špecifikácie podporujúce max. napätie 1 250 V a prúd 3 000 A. Tzn. výkon 3 750 kW, resp. 3,75 MW. Pre porovnanie, dnešné najvýkonnejšie nabíjacie stanice, určené v podstate pre osobné elektromobily, ponúkajú výkon 350 kW.

mcs nabijaci standard

Zdroj fotografie: CharIN

Ďalšie požiadavky

Ďalšími z požiadaviek pri vývoji štandardu MCS boli aj pomerne jednoduchá obsluha na úrovni pripojenia vozidla k nabíjačke (aj následného odpojenia), možnosť obojsmerného nabíjania, kybernetická bezpečnosť či kompatibilita „MCS vozidiel“ s CCS nabíjacími stanicami. A v rámci MCS staníc by malo byť možné implementovať aj nabíjanie prostredníctvom CCS konektora, vďaka čomu by bolo možné nabíjať aj osobné elektromobily príslušným výkonom do max. 500 kW.

Napriek tomu, že MCS štandard bol oficiálne predstavený, prebieha jeho testovanie v praxi a výrobcovia vozidiel už chystajú vozidlá podporujúce MCS, finalizácia globálnej normy sa očakáva v roku 2024.

mcs nabijaci standard

Zdroj: CharIn

Zdroj: CharIN

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla bojuje o presadenie „mega“-výkonného nabíjacieho štandardu
Batérie vs. vodík: Vyjadrenia výrobcov nákladných áut Daimler Truck a Traton (VW Group)
Ako budú vyzerať nabíjacie stanice budúcnosti?

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. Patrím k tým čo majú obavy, že nabíjacie stanice meškajú za vývojom a predajom BEV. Som rád, že sa objavila táto správa zo zákulisia nabíjacích zariadení!

Pridajte komentár