Mazda pridala do elektromobilu MX-30 „wankelov predlžovač dojazdu“. Teraz zvládne hybridných 600 km

5

To, o čom sa už dlhšie hovorilo, sa aktuálne stáva skutočnosťou. Prvý a zároveň jediný elektromobil značky Mazda dostal tzv. „predlžovač dojazdu“ na báze Wankelovho motora. Mazda MX-30 R-EV je však iným vozidlom, ako sa spočiatku očakávalo. Namiesto e-auta na spôsob BMW i3 REX ide totiž o špecifický plug-in hybrid.

Mazda uviedla svoj prvý elektromobil MX-30 na trh v roku 2020. Ten je charakteristický nízkym dojazdom 200 km (WLTP) a nízkymi predajmi. A zdá sa, že Mazda chce oživiť predaje tohto modelu zvláštnym spôsobom. A to tým, že z neho urobila aj špecifický plug-in hybrid.

Pôvodná Mazda MX-30 je 5-miestny plne elektrický crossover subkompaktných až kompaktných rozmerov s mierami 4 395 mm x 1 795 mm x 1 570 mm x 2 655 mm (dĺžka x šírka x výška x rázvor). Je vybavená elektromotorom s výkonom 103 kW a krútiacim momentom 265 Nm. Batéria ponúka kapacitu 35,5 kWh a podporuje DC nabíjanie maximálnym výkonom 50 kW, vďaka čomu sa nabije na 80 % za 30 až 40 min. Palubná nabíjačka má výkon 6,6 kW.

Špecifický plug-in hybrid s „Wankelom“

Mazda MX-30 R-EV je plug-in hybrid s pohonom výhradne prostredníctvom elektromotora a tzv. predlžovačom dojazdu na báze Wankelovho motora s objemom 830 cm3, výkonom 55 kW a kompresným pomerom 11.9:1, ktorý funguje ako generátor elektrickej energie, ktorá sa ukladá do batérie poháňajúcej systém s výkonom 125 kW a krútiacim momentom 260 Nm. Maximálna rýchlosť vozidla je obmedzená na 140 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 9,1 s

Na rozdiel od BMW i3 REX, ktoré bolo takisto vybavené malým spaľovacím motorom, ktorý fungoval ako generátor, a teda predlžovač dojazdu, Mazda MX-30 vo verzii R-EV prišla o značnú časť kapacity „pôvodnej“ batérie. Veď novinka má polovičnú, 17,8-kWh batériu, ktorá zabezpečí čisto elektrický dojazd len 85 km (WLTP).

Čo sa týka použitého Wankelovho motora, Mazda uvádza, že ide o „rotačný motor, ktorý Mazda zdokonaľuje už viac ako 50 rokov a ktorý predstavuje ideálny benzínový motor slúžiaci na udržanie úrovne nabitia vozidla poháňaného výlučne elektromotorom. Spája výhody nízkej hmotnosti, nemá takmer žiadne vibrácie a keďže nepoháňa priamo kolesá, môže vždy bežať pri ideálnom zaťažení s optimálnou efektivitou.“

Palivo pre „Wankel“ sa čerpá z nádrže s objemom 50 l. Celkový dojazd vozidla v hybridnom režime má predstavovať viac ako 600 km a papierová spotreba má byť len 1 l/100 km (realita však bude v priemere zrejme úplne iná). Čo sa týka externého nabíjania batérie, k dispozícii je 3-fázová palubná nabíjačka (11 kW), ktorá má nabiť vozidlo za cca 1,5 hod, ako aj podpora DC nabíjania, ktoré má zabezpečiť nabitie z 20 na 80 % za cca 25 min (max. podporovaný výkon 36 kW).

Cena novinka Mazda MX-30 R-EV začína v Nemecku na rovnakej sume ako v prípade elektrickej verzie, t.j. od 35 990 €. Prvé vozidlá by mali doraziť do Európy v lete tohto roku.

Zdroj: Mazda

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Mazda avizuje, že sa pustí do elektromobilov a ukázala „záhadný“ model
Suzuki predstavilo model eVX, z ktorého vzíde prvý elektromobil značky
Mazda oznámila 13 nových e-áut, vrátane 3 elektromobilov a 5 plug-in hybridov

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

5 komentárov

    • JOSHO, s tou spotrebou je to presne tak, ako nižšie píše K ! Je to oblbovák na podmienky vykazovania emisií CO2 na prvých 100 km. Čo sa deje potom už nikoho nezaujíma, a celý „cirkus“ zaplatí v cene vozidla nový majiteľ vozidla !!!

    • Akú účinnosť má tam použitý Wankelov motor? BMW i3 bola geniálna koncepcia, elektrodojazd na Mazde pod 100 km je tragédia. Ak by bol dojazd min 200 km, tak sa dá oželieť aj spotreba 10 litrov na 100 km. Na auto do práce je veľmi drahé . Za podobnú cenu mám elektro Konu Hyundai s dojazdom 450 km.

  1. Podla mna velmi dobry koncept, z ktorym tu uz davno boli iny. No popravde, keby to prislo o 10-15 rokov skor, mohlo sa to uchytit. Dnes pri cene bateriek to uz fakt nema ziadny zmysel.

  2. Spotřebu na 100km uvádějí, jako obvykle u hybridů, na prvních ! 100km, tzn. 80km ujedete z plně nabité baterie a na zbylých 20km propálíte 1L paliva…
    Ale, že na celou nádrž ujedete pouze cca 500km je docela zklamání. Počkáme na testy

Pridajte komentár