Mazda pridala do elektromobilu MX-30 „wankelov predlžovač dojazdu“. Teraz zvládne hybridných 600 km

4

To, o čom sa už dlhšie hovorilo, sa aktuálne stáva skutočnosťou. Prvý a zároveň jediný elektromobil značky Mazda dostal tzv. „predlžovač dojazdu“ na báze Wankelovho motora. Mazda MX-30 R-EV je však iným vozidlom, ako sa spočiatku očakávalo. Namiesto e-auta na spôsob BMW i3 REX ide totiž o špecifický plug-in hybrid.

Mazda uviedla svoj prvý elektromobil MX-30 na trh v roku 2020. Ten je charakteristický nízkym dojazdom 200 km (WLTP) a nízkymi predajmi. A zdá sa, že Mazda chce oživiť predaje tohto modelu zvláštnym spôsobom. A to tým, že z neho urobila aj špecifický plug-in hybrid.

Pôvodná Mazda MX-30 je 5-miestny plne elektrický crossover subkompaktných až kompaktných rozmerov s mierami 4 395 mm x 1 795 mm x 1 570 mm x 2 655 mm (dĺžka x šírka x výška x rázvor). Je vybavená elektromotorom s výkonom 103 kW a krútiacim momentom 265 Nm. Batéria ponúka kapacitu 35,5 kWh a podporuje DC nabíjanie maximálnym výkonom 50 kW, vďaka čomu sa nabije na 80 % za 30 až 40 min. Palubná nabíjačka má výkon 6,6 kW.

Špecifický plug-in hybrid s „Wankelom“

Mazda MX-30 R-EV je plug-in hybrid s pohonom výhradne prostredníctvom elektromotora a tzv. predlžovačom dojazdu na báze Wankelovho motora s objemom 830 cm3, výkonom 55 kW a kompresným pomerom 11.9:1, ktorý funguje ako generátor elektrickej energie, ktorá sa ukladá do batérie poháňajúcej systém s výkonom 125 kW a krútiacim momentom 260 Nm. Maximálna rýchlosť vozidla je obmedzená na 140 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 9,1 s

Na rozdiel od BMW i3 REX, ktoré bolo takisto vybavené malým spaľovacím motorom, ktorý fungoval ako generátor, a teda predlžovač dojazdu, Mazda MX-30 vo verzii R-EV prišla o značnú časť kapacity „pôvodnej“ batérie. Veď novinka má polovičnú, 17,8-kWh batériu, ktorá zabezpečí čisto elektrický dojazd len 85 km (WLTP).

Čo sa týka použitého Wankelovho motora, Mazda uvádza, že ide o „rotačný motor, ktorý Mazda zdokonaľuje už viac ako 50 rokov a ktorý predstavuje ideálny benzínový motor slúžiaci na udržanie úrovne nabitia vozidla poháňaného výlučne elektromotorom. Spája výhody nízkej hmotnosti, nemá takmer žiadne vibrácie a keďže nepoháňa priamo kolesá, môže vždy bežať pri ideálnom zaťažení s optimálnou efektivitou.“

Palivo pre „Wankel“ sa čerpá z nádrže s objemom 50 l. Celkový dojazd vozidla v hybridnom režime má predstavovať viac ako 600 km a papierová spotreba má byť len 1 l/100 km (realita však bude v priemere zrejme úplne iná). Čo sa týka externého nabíjania batérie, k dispozícii je 3-fázová palubná nabíjačka (11 kW), ktorá má nabiť vozidlo za cca 1,5 hod, ako aj podpora DC nabíjania, ktoré má zabezpečiť nabitie z 20 na 80 % za cca 25 min (max. podporovaný výkon 36 kW).

Cena novinka Mazda MX-30 R-EV začína v Nemecku na rovnakej sume ako v prípade elektrickej verzie, t.j. od 35 990 €. Prvé vozidlá by mali doraziť do Európy v lete tohto roku.

Zdroj: Mazda

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Mazda avizuje, že sa pustí do elektromobilov a ukázala „záhadný“ model
Suzuki predstavilo model eVX, z ktorého vzíde prvý elektromobil značky
Mazda oznámila 13 nových e-áut, vrátane 3 elektromobilov a 5 plug-in hybridov

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

4 komentáre

    • JOSHO, s tou spotrebou je to presne tak, ako nižšie píše K ! Je to oblbovák na podmienky vykazovania emisií CO2 na prvých 100 km. Čo sa deje potom už nikoho nezaujíma, a celý „cirkus“ zaplatí v cene vozidla nový majiteľ vozidla !!!

  1. Podla mna velmi dobry koncept, z ktorym tu uz davno boli iny. No popravde, keby to prislo o 10-15 rokov skor, mohlo sa to uchytit. Dnes pri cene bateriek to uz fakt nema ziadny zmysel.

  2. Spotřebu na 100km uvádějí, jako obvykle u hybridů, na prvních ! 100km, tzn. 80km ujedete z plně nabité baterie a na zbylých 20km propálíte 1L paliva…
    Ale, že na celou nádrž ujedete pouze cca 500km je docela zklamání. Počkáme na testy

Pridajte komentár