Elektrická Mazda MX-30 dostane predlžovač dojazdu na báze Wankelovho motora

7

Mazda potvrdila, že ponúkne elektromobil (Mazda MX-30) s tzv. predlžovačom dojazdu, ktorý sa tak môže dočasne premeniť na hybrid. A týmto predlžovačom bude opätovne „vzkriesený“ Wankelov motor.

Mazda pred dvoma rokmi uviedla, že pracuje na elektromobile s predlžovačom dojazdu. V tejto súvislosti pritom spomenula Wankelov motor, ktorý mal nabíjať batériu počas jazdy. Mal mať pritom všetky výhody motora tohto typu.

Takže by mal byť kompaktný, výkonný, tichý a bez rušivých vibrácií. „Wankel“ je však známy aj vysokou produkciou emisií. Celkovú emisnú bilanciu by však mohlo teoreticky zlepšiť spaľovanie skvapalneného plynu LPG.

No a minulý mesiac šéf Mazdy, Akira Marumoto, potvrdil, že predlžovač dojazdu na báze Wankelovho motora dostane prvý elektromobil značky, ktorým je Mazda MX-30, upozornil Autoblog. Testovanie prototypov má začať budúci rok, pričom sériové vozidlo sa má na japonských cestách objaviť v roku 2022.

Technické detaily však zatiaľ nepoznáme. Ani to, či môžeme očakávať túto verziu v Európe, kde sa Mazda MX-30 (vrátane Slovenska) už predáva. V Európe pritom už bol dostupný elektromobil s predlžovačom dojazdu, a to v podobe BMW i3 REX.

Jeho predlžovačom dojazdu bol benzínový 2-valcový motor s objemom 0,65 litra. Disponoval výkonom 25 kW a fungoval ako generátor elektrickej energie, ktorá zabezpečovala vozidlu dodatočný dojazd. Bavorská automobilka však ukončila výrobu tejto verzie v roku 2018.

Patent s „Wankelom“, elektromotormi aj kondenzátorom

Wankelov motor ako predlžovač dojazdu v modeli Mazda MX-30 by nemusela byť jeho jedinou aplikáciou v rámci vozidiel japonskej značky. Mazda si totiž dala patentovať špeciálny elektrifikovaný pohonný systém, ktorý využíva bežný elektromotor, elektromotory integrované do kolies, malú batériu, systém kondenzátora a spaľovací motor  ako generátor.

Najvhodnejším kandidátom na spaľovací motor má byť pritom práve Wankelov motor. Viac o tomto pohonnom systéme nájdete v našom samostatnom článku.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prvý elektromobil značky Mazda dostal slovenskú cenovku
Mazda tvrdí, že ich prvý elektromobil má malú batériu kvôli emisiám
Toyota sa púšťa do elektromobilov spoločne s Mazdou a Subaru

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

7 komentárov

    • Presne na toto som u Mazdy cakal. Wankelov motor je na tento ucel najlepsie riesenie. Lepsie ako akykolvek iny spalovaci agregat. Je maly, tichy, bez vibracii a ked bude fungovat ako generator eliminuje sa tym jeho navacsia nevyhoda v podobe vysokej spotreby (a emisii) ked nebezi v optimalnych otackach. To BMW s motorkovym motorm nemalo sancu dosiahnut. Ak to navyse spravia so splynovakom na LPG, mna maju isteho. To je podla mna jediny plugin hybrid, ktory dava zmysel. Verim, ze to osadia aj do nejakeho maleho modelu s motormi v kolesach. Nieco kategorie L5e alebo L7e by bolo uzasne.

  1. O 2 roky budu uz zas lacnejsie bat a s vacsoi hustotou, tak by snad stacilo dat vacsiu pre predlzenie dojazdu. Davat dodatocne fosil do BEV je krok spat, ba az zvratenost.

    • Ja naopak nesuhlasim, kolkokrat som prisiel na nabijaciu stanicu a bud bola obsadena (kosice centrum) alebo nefungovala (kosice centrum, spisska nova ves mestsky urad), prave preto som si kupil PHEV namiesto BEV aj ked som fanusik elektromobility.

      • Ked je jedna obsadena/nefunkcna, tak idem na inu. Nabijanie planujem v miestach kde je viac moznosti. V KE ich je neurekom a v SN tiez (este Metropol, OC Madaras).
        Ja som zatial nemal problem zeby som sa nedokazal nabit, klop klop. Ale je fakt ze premyslam a nespolieham sa na trase na miesta s jednou nabkou siroko daleko.

Pridajte komentár