Automobilka Mazda odprezentovala v Nórsku prototyp svojho prvého elektromobilu, ktorý nesie meno Mazda e-TPV (koncepčný názov). Prezradila pritom aj viacero špecifikácií. Zo zverejnených informácií pritom vyplýva, že Mazda prichádza s „iným prístupom“ aj v oblasti elektromobility.
Mazda odhalí svoj prvý elektromobil budúci mesiac na autosalóne v Tokiu. Ešte predtým dala do rúk vybraným motoristickým novinárom jeho prototyp, ktorý bol zamaskovaný na najvyššej možnej úrovni. Výrobca totiž vozidlo „zaobalil“ do karosérie modelu CX-30. Sériová verzia však bude mať vlastný dizajn.
Je teda možné, že elektromobil, ktorý vzíde z prototypu Mazda e-TPV, bude taktiež kompaktným crossoverom segmentu C. Do predaja sa novinka dostane v lete budúceho roka. Ponúknuť by pritom mohla relatívne dostupnú cenu.
Odlišný prístup
Nižšia cenovka by mohla vyplynúť z odlišného prístupu automobilky Mazda k minimálne svojmu prvému elektrickému modelu. Mazda totiž nechce súťažiť o čo najväčšiu kapacitu batérie a dojazd. Veď podľa jej prieskumov má jazdiť až 95 % cieľových zákazníkov menej ako 60 km denne.
- Zdroj: Mazda
- Zdroj ilustračnej fotografie: Mazda
„Optimálna kapacita batérie“
Vypočítala pritom, že optimálna kapacita batérie pre jej prvý elektromobil je 35,5 kWh a takú aj do vozidla implementovala. Podporuje pritom DC nabíjanie výkonom 50 kW. Palubná nabíjačka má výkon 6,6 kW. A zrejme kvôli zabezpečeniu čo najvyššej efektivity sa Mazda „netrhala“ ani ohľadom výkonu, ktorý dosahuje hodnotu 103 kW a krútiaci moment 265 Nm.
Podľa Autopexpressu, ktorý mal možnosť otestovať prototyp Mazda e-TPV, vozidlu chýba bezprostredná akcelerácia, ktorú ponúka množstvo iných elektrických modelov. Jeho výkon pritom prirovnáva k preplňovanej dízlovej „jedna-šestke“. Jazda je však „hodvábne plynulá“ a výkon v rámci každodenného dochádzania dostatočný.
Snaha o jazdnú zábavu
Napriek nižšiemu výkonu a dynamike sa vraj inžinieri snažia, aby bolo vozidlo šoférsky zábavné. Podľa Autoexpressu sa elektromobil s hmotnosťou 1 600 kg správa pri prejazde zákrut ako bežné športové SUV. Magazín pritom dodáva, že inžinieri sú na dobrej ceste k naplneniu svoje snahy.
Prekvapujúci hluk
Mazda e-TPV však prekvapila hlukom v kabíne, ktorý pripomína hluk bežného spaľováku. Ide o digitálny zvuk, ktorého cieľom je informovať vodiča o rýchlosti a zrýchľovaní vozidla. V rámci prototypu bolo dostupné len minimálne regeneratívne brzdenie, avšak Mazda uvažuje o jeho viacerých úrovniach, ovládaných pádlami na volante, pričom by mal byť dostupný aj režim jazdy pomocou jedného pedálu, podobne ako napr. v Nissane Leaf.
- Zdroj: Mazda
- Zdroj: Mazda
Aj verzia s „predlžovačom dojazdu“
Je jasné, že batéria s kapacitou 35,5 kWh nedokáže zabezpečiť „svetoborný“ dojazd, pre v tomto smere náročnejších zákazníkov, aj v prípade výbornej efektivity vozidla. Preto Mazda chystá aj verziu s tzv. predlžovačom dojazdu. Pôjde pritom o dodatočný Wankelov motor, ktorý sa bude starať o nabíjanie batérie. Ten by mal teoreticky zabezpečiť až zdvojnásobenie dojazdu, avšak za cenu emisií, keďže ide o spaľovací motor.
Zdroj: Autoexpress
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Šéf Mazdy hovoril aj o príchode elektromobilov a hybridov na trh EÚ
Test elektromobilu Škoda Vision iV, ktorý má blízko sériovému vozidlu
Toyota sa púšťa do elektromobilov spoločne s Mazdou a Subaru