Nemci prinášajú technológiu z F1 do osobných áut. Zvýši účinnosť motora

6

Spoločnosť Mahle prichádza s inovatívnou technológiou zapaľovania paliva (Mahle Jet Ignition), ktorá má významne znížiť spotrebu a emisie automobilov. Najskôr sa objaví v hybridnom pohonom systéme „na kľúč“. Použitá však môže byť v rámci všetkých benzínových motorov.

Je jasné, že automobily vybavené primárne či sekundárne spaľovacími motormi tu s nami budú ešte hodnú chvíľu. Preto treba uvítať každú technológiu, ktorá redukuje ich emisie. Dôležité však bude, aby to nešlo na úkor čistejších foriem mobility.

Nemecká spoločnosť Mahle so 100-ročnou tradíciou vyvinula spaľovací systém s názvom Mahle Jet Ignition (MJI), ktorý sa už používa v motoroch „významného tímu Formuly 1“. Bude pritom súčasťou nového modulárneho hybridného pohonu od Mahle. A zrejme nielen toho.

Špeciálna predkomora

Podstatou novej technológie benzínového motora MJI je predkomora, ktorá je umiestnená nad hlavnou spaľovacou komorou. Vďaka nej je možné zapáliť palivo ako celok, nielen v blízkosti sviečky, čo vedie k rýchlejšiemu horeniu a vyššiemu výkonu. Spoločnosť Mahle pritom vyvinula 2 typy MJI, a to aktívny a pasívny (používa sa v F1).

Spaľovanie paliva je rýchlejšie a rovnomernejšie, čím sa rýchlejšie zvyšuje tlak a výkon. Celý proces je homogénny (rovnomerný mix paliva a vzduchu) a dokáže fungovať aj pri výrazne vyššom množstve vzduchu na úkor paliva, keď postačuje menší výkon.

Zníženie spotreby a emisií

Benzínový motor s technológiou MJI má vďaka tomu dosahovať vysoké úspory paliva a efektivitu na úrovni vznetových motorov. Spoločnosť Mahle pritom hovorí o zvýšení palivovej účinnosti o 10 %, čím klesajú aj emisie CO2. Emisie oxidov dusíka (NOx) sú nižšie o 95 až 99 % a emisie uhľovodíkov (HC) ostávajú na rovnakej úrovni ako v prípade bežných zážihových motorov.

Mahle chce technológiu MJI nasadiť v rámci svojho modulárneho hybridného pohonného systému (MHP) „na kľúč“ (pasívny typ). Môže byť nakonfigurovaný s 2 alebo 3-valcovým prepĺňaným motorom a 1,2,3 alebo 4-stupňovou prevodovkou. Vďaka tomu má byť vhodný pre vozidlá od kat. B až po najväčšie SUV.

Mahle uvádza, že je ohľadom svojej technológie v pokročilých rozhovoroch s mnohými automobilkami. Technológia MJI má byť pritom využiteľná prakticky v rámci všetkých benzínových motorov, takže je možné, že sa objaví aj v bežných spaľovákoch.

Zdroje: Autocar, Mahle

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Nissan sa chystá elektrifikovať Európu novou technológiou e-Power
Nové technológie el. pohonných systémov sľubujú zníženie cien e-áut
Tesla Model 3 „Obrist Mark II“ je hybrid s dojazdom 1 000 km

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. Němci se snaží zachránit pár let prodejů spalováků a zatím Musk s Čínskou částí Tesla začíná pracovat na globálním EV a Čína zahajuje prodej prvního SUV v EU,není to malinko paradox?

  2. Vďaka EV sa nakoniec ešte rozhýbe dinosaurí development spalovakov 😉
    Super teda, len trošku neskoro. No emisie NOx = 0 sú mi záhadou..Kde sa podeju, ak nevyjdu von výfukom? Nejaký zázračný filter zasa?

Pridajte komentár