Pomerne dlho avizovaný solárny elektromobil Lightyear One bol dnes konečne predstavený. Na Slovensku môže získať čisto „slnečný dojazd“ až 61 km za deň. Vďaka trakčnej batérii však ponúkne celkový dojazd do 800 km (NEDC).
Holandský startup Lightyear predstavil prvý zo svojich solárnych elektromobilov. Pri jeho vývoji bol kladený dôraz najmä na efektivitu a bezpečnosť. Aj preto „sľubuje“ výrobca v prípade tohto 5-metrového, 5-dverového a 5-miestneho vozidla skutočne unikátne parametre.
Solárne články integrované do kapoty a strechy pokrývajú plochu 5 m2, pričom môžu dosiahnuť výkon viac ako 6 kW. Batériu pritom dokážu za 1 hodinu nabiť energiou, ktorá vystačí až na 12 km. V najslnečnejších oblastiach môžu vodiči počítať so slnečným dojazdom na úrovni 20 000 km za rok.
Použiteľný aj na Slovensku
Na Slovensku máme očakávať približne polovičný solárny dojazd. Kalkulačka spoločnosti Lightyear prezrádza, že počas najslnečnejších letných dní je možné u nás získať denne dojazd až 61 km. V zime by sme sa však mali upokojiť len s 8 km.
Zimného obdobia sa však netreba obávať, nakoľko má tento solárny elektromobil v „zálohe“ klasickú trakčnú batériu. Aj vďaka nej má byť Lightyear One schopný prejsť 725 km (NEDC). Výrobca pritom tvrdí, že dojazd sa môže bežne pohybovať v rozmedzí 500 až 800 km. V zime pri diaľničnej rýchlosti a zapnutom vykurovaní garantuje minimálne 400 km dojazd.
Extrémna efektivita
Kapacitu batérie síce nepoznáme, vzhľadom na extrémne nízku spotrebu 8,3 kWh/100 km však nepôjde o žiadneho „obra“. Teoreticky by mohla mať okolo 60 kWh. V rámci nabíjania z bežnej zásuvky má vozidlo za noc získať dojazd 400 km. Táto informácia pravdepodobne naznačuje, že nemôžeme očakávať podporu DC nabíjania. Čo sa týka odolnosti integrovaných solárnych panelov, holandský startup tvrdí, že po nich môže bez problémov chodiť dospelá osoba.
O pohon vozidla sa starajú 4 elektromotory integrované do kolies. Ich výkon nám ale výrobca neprezradil. Pohonná jednotka bude určite vyladená primárne na čo najväčšiu účinnosť. Napriek tomu nie je zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10 sekúnd žiadnou katastrofou.
„Pre horných 10 000“
Zaujímavou kapitolou je aj cena „solármobilu“ Lightyear One. Prvých 100 kusov „Pioneer“ edície s limitovaným počtom 500 kusov (aktuálny počet rezervácií: 411) sa predávalo za 119 000 € s DPH (21 %). Zvyšok bude stáť od 149 000 €. Prví majitelia sa majú dočkať svojich vozidiel v roku 2021.
Špeciálny elektromobil bude dostupný aj na lízing, a to za 1 879 € mesačne. Šéf spoločnosti Lightyear v tejto súvislosti hovorí, že nová technológia so sebou nesie vysoké jednotkové náklady. Preto začínajú na „exkluzívnom trhu“. Ďalšie modely už majú byť podstatne lacnejšie.
Zdroje: Lightyear (vrátane titulnej fotografie), Electrive
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Takto bude vyzerať sériový solárny elektromobil Sono Sion za 25 500 €
Nová verzia solárnej strechy Tesla by mala byť lacnejšia
Nemecký solárny hatchback sa bude vyrábať v bývalom závode SAAB
2 komentáre
Za facku, ako kedysi mobil za 49990 SK. Dúfam, že sa konkurencia poponáhľa.
Rád by som si takúto hračku na pár dní požičal. Veď asi 100 krát praktické to nie je, ale možno je to fakt budúcnosť.
Môže jeden vedieť?