Šéf spoločnosti Lightyear, ktorá pomerne nedávno predstavila solármobil Lightyear One, prezradil nové informácie o ich výnimočnom elektromobile. Vrátane toho, v čom tkvie tajomstvo jeho neuveriteľnej efektivity.
Portál Cleantechnica zisťoval v rámci rozhovoru s Lexom Hoefslootom, ktorý je spoluzakladateľom a šéfom spoločnosti Lightyear, novinky o ich solárnom elektromobile Lightyear One. Ten príde na trh začiatkom roku 2021, pričom spoločnosť už testuje jeho prototyp.
Solárne články integrované do kapoty a strechy 5-metrového, 5-dverového a 5-miestneho vozidla pokrývajú plochu 5 m2. Batériu pritom dokážu za 1 hodinu nabiť energiou, ktorá vystačí až na 12 km. V najslnečnejších oblastiach môžu vodiči počítať so slnečným dojazdom na úrovni 20 000 km za rok.
Lightyear One však nie je závislý od slnečnej energie, keďže obsahuje batériu, ktorá sa dá nabíjať napr. z bežnej siete. Zaujímavosťou je, že Hoefsloot hovorí, že batéria dokáže zabezpečiť dojazd 725 km podľa cyklu WLTP. Pri júnovom predstavení vozidla sa pritom uvádzal dojazd 725 km podľa zastaralého „optimistického“ cyklu NEDC.
- Zdroj: Lightyear
- Zdroj: Lightyear
- Zdroj: Lightyear
Len 8,3 kWh na 100 km
Zdá sa, že ďalšie testy ukázali, že vozidlo je ešte účinnejšie, ako sa výrobca domnieval pred pár mesiacmi. Ak teda nedošlo k chybe. Keď k tomuto dojazdu pripočítame solárnu „výpomoc“ (12 km/h), hravo sa dostaneme cez hranicu 800 km.
Hoefsloot aktuálne potvrdil spotrebu 8,3 kWh na 100 km, a to podľa cyklu WLTP, čo je vzhľadom na veľkosť vozidla výnimočná hodnota. Keď sa však pozrieme na pozadie zakladateľov spoločnosti Lightyear a ich tímu, nie je táto efektivita až taká prekvapujúca.
Víťazi World Solar Challenge
Všetci piati zakladatelia spoločnosti Lightyear boli súčasťou tímu World Solar Challenge na Technickej univerzite v Eindhovene. V čase, keď v ňom pôsobili, sa stal 2-krát víťazom uznávanej súťaže World Solar Challenge s 32-ročnou tradíciou.
V rámci tohto podujatia súťažia solárne vozidlá vlastnej výroby na trati dlhšej ako 3 000 km, ktorá vedie slnečnou Austráliou. Zakladatelia spoločnosti Lightyear si pritom uvedomili, že vytvorili koncepciu, ktorá funguje a je škálovateľná. Rozhodli sa preto pre vývoj rodinného solárneho vozidla.
Je teda pochopiteľné, že v solárnom elektromobile Lightyear One nájdeme viacero technológií z ich univerzitného súťažného vozidla, ktoré sú podľa Hoefsloota v rámci automobilového priemyslu netradičné. A to napríklad elektromotory integrované do kolies či solárnu strechu a kapotu. My dodávame, že netradičný je aj špeciálny aerodynamický dizajn, najmä predĺžená zadná časť vozidla.
Spomínaný tím World Solar Challenge z Technickej univerzity v Eindhovene pritom vyhral súťaž World Solar Challenge aj po odchode zakladateľov spoločnosti Lightyear. A to aj vďaka časti jej zamestnancov, ktorí sa podieľali na vývoji a stavbe víťazného solármobilu.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Takto bude vyzerať sériový solárny elektromobil Sono Sion za 25 500 €
Fraunhofer predstavil „neviditeľnú“ solárnu strechu pre elektromobily
Solárnu strechu Tesla si už môžu rezervovať aj Slováci
Jeden komentár
Môj obrovský sen, ktorý sa nikdy neuskutoční, je mať zbierku elektroáut. Tak, ako iní zbierajú pohľadnice, známky, rôzne modely, autogramy…
Taký akýsi súkromný showroom.
Dôvod neexistencie je veľmi jednoduchý – peneži, peníze, dengi, money, Geld, atď, atď.
Ale keby sa mi náhodou niečo také prihodilo, Lightyear One by v mojej zbierke rozhodne chýbať nesmel…