Solárny elektromobil Lightyear One prešiel pri teste 710 km na 60-kWh batériu

0

Holandská spoločnosť Lightyear otestovala dojazd svojho prvého solárneho elektromobilu Lightyear One, ktorý pôjde do výroby budúci rok. Pritom len o málo sa jej nepodarilo dosiahnuť ambicióznu spotrebu, o ktorej hovorí už dlhšiu dobu. Efektivitu vozidla chcú pritom Holanďania ešte podstatne vylepšiť.

Lightyear One je solárny elektromobil, ktorého návrh a vývoj je zameraný predovšetkým na efektivitu. A to nie je žiadna náhoda, keďže za ním stoja 2-násobní víťazi World Solar Challenge.

O pohon vozidla sa starajú 4 elektromotory zatiaľ neznámeho výkonu, ktoré sú integrované do kolies. Určite však nemôžeme očakávať „trhača asfaltu“, nakoľko tento solárny elektromobil zrýchli z 0 na 100 km/h za 10 sekúnd. Aj to svedčí o prvoradosti vysokej efektivity pohonu.

Ďalším dôležitým atribútom ovplyvňujúcim efektivitu elektromobilu je aerodynamika. Lightyear One má byť pritom podľa výrobcu najaerodynamickejším 5-miestnym automobilom na svete, a to s koeficientom odporu vzduchu 0,20. Vynovená Tesla Model S má pritom 0,208.

Spoločnosť Lightyear pomerne dlho mlčala ohľadom kapacity batérie svojho „solármobilu“. Aktuálne však vo svojej tlačovej správe informuje, že prototyp, ktorý nedávno otestovala na skúšobnej dráhe Aldenhoven Testing Center v Nemecku, bol vybavený akumulátorom s kapacitou 60 kWh.

Po teste pritom Holanďania prichádzajú so zaujímavými číslami. Veľký 5-miestny elektromobil Lightyear One totiž pri rýchlosti 85 km/h na testovacej dráhe najazdil na plne nabitú 60-kWh batériu 710 km. Tzn. priemernú spotrebu 8,45 kWh na 100 km. A to je len o málo horšia hodnota, ako avizovaných 8,3 kWh/100 km.

Ďalšie zvyšovanie efektivity

Spoločnosť Lightyear sa však ani zďaleka nechce uspokojiť s týmto výsledkom, nakoľko je presvedčená, že podobnú úroveň spotreby dokáže dosiahnuť pri diaľničnej rýchlosti (pozn.: v Holandsku je max. diaľničná rýchlosť 120 km/h, takže je možné, že mali na mysli túto referenčnú hodnotu). A to je naozaj ambiciózne tvrdenie, keďže vysoká rýchlosť je jedným z najväčších nepriateľov efektivity elektromobilov, a to kvôli vysokému aerodynamickému odporu vzduchu. Pritom všetkom sme samozrejme zvedaví na spotrebu sériového modelu podľa cyklu WLTP.

A nízka spotreba je aj kľúčom k zmysluplnosti integrácie solárnych článkov do osobných elektromobilov, pretože aj ich relatívne nízky výkon môže pridať na dojazde zaujímavú porciu kilometrov. Podľa dávnejších vyhlásení holandskej spoločnosti, v najslnečnejších oblastiach vraj môžu vodiči modelu One počítať so „solárnym“ dojazdom na úrovni 20 000 km za rok. Na Slovensku sa má podľa jej kalkulačky solárny dojazd pohybovať od 8 km (v zime) po 61 km počas najslnečnejších letných dní.

Vyššia efektivita môže priniesť aj nižšie ceny

Lightyear tiež zdôrazňuje, že vďaka zníženiu spotreby elektromobilu na km, je možné použiť kapacitne menšiu batériu. A keďže batérie sú vo všeobecnosti najvýraznejšou nákladovou položkou elektromobilov, je tak možné značne znížiť náklady na celé vozidlo.

V prípade prvého modelu Lightyear One však aj vzhľadom na vysoké vývojové náklady a nízky objem výroby nemôžeme očakávať cenové zázraky. Práve naopak, záujemcovia si zaň riadne zaplatia. Prvých 100 vozidiel vyjde zákazníkov na 119 000 €. Ide pritom o cenu so zľavou, ktorú si vyslúžili podporovatelia holandskej spoločnosti tým, že si model Lightyear One rezervovali ako prví. Ďalší záujemcovia už budú musieť zaplatiť 149 000 €.

Avšak holandská spoločnosť sľubuje, že neskôr ponúkne aj „cenovo dostupné modely„, pričom podľa aktuálneho vyhlásenia chce osloviť masový trh od roku 2024. Čo sa týka modelu Lightyear One, ten sa má začať vyrábať v prvej polovici budúceho roka.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model 3 dostala solárnu strechu v rámci testovacej prevádzky spoločnosti Lightyear
Elektromobil Aptera s dojazdom 400 až 1600 km začína na cene 25 900 $
„Solárny“ elektromobil Sono Sion ponúkne väčší dojazd vďaka väčšej batérii

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár