Lightyear One dosiahol výnimočný dojazd a spotrebu pri rýchlosti 130 km/h

1

Holandský startup Lightyear pokračuje v testovaní a zdokonaľovaní svojho prvého elektromobilu Lightyear One. Zameriava sa pritom najmä na jeho efektivitu. No a aktuálne sa spoločnosť pochválila veľmi zaujímavými výsledkami spotreby a dojazdu z testovania pri „diaľničnej“ rýchlosti 130 km/h. Podľa výrobcu má ísť pritom o najefektívnejší elektromobil sveta bez ohľadu na rýchlosť a počasie.

Lightyear v rámci aktuálnej tlačovej správy uvádza, že dosiahol ďalší míľnik na ceste k svojmu konečnému cieľu.  Tým je „uviesť na trh najefektívnejšie a najudržateľnejšie auto na svete“. A model Lightyear One s koeficientom odporu vzduchu 0,20 podporovaný rozsiahlym integrovaným solárnym systémom má byť takým za každých podmienok a pri „akejkoľvek“ rýchlosti.

Na okruhu Bridgestone European Proving Ground (EUPG) v Taliansku holandský startup nedávno uskutočnil testovanie svojho prvého elektromobilu pri rýchlosti 130 km/h a okolitej teplote okolo 10 °C. Vo vozidle sa nachádzali 2 osoby a 20 kg batožiny. „Solárny“ elektromobil sa pritom nemohol spoľahnúť na podporu slnečnej energie.

Tým chcel Lightyear simulovať ťažšie podmienky, ktorým musia čeliť elektromobily. A rýchlosť 130 km/h je pre ne výzvou, keďže pri vysokých rýchlostiach značne rastie aerodynamický odpor, čo má zásadný vplyv na efektivitu vozidla. Ďalšou výzvou sú nižšie teploty. 10 °C síce nie je optimálna teplota (všeobecné optimum je okolo 20 °C), avšak ani zďaleka najhoršia možná (hlboko mínusové teploty).

Dosiahnuté výsledky

Ale prejdime už k dosiahnutým výsledkom. Počas testovania elektromobil Lighyear One vybavený batériou s kapacitou 60 kWh za spomínaných podmienok dosiahol spotrebu 14,1 kWh/100 km a prešiel cez 400 „diaľničných“ km. A to sú naozaj pozoruhodné hodnoty.

Lightyear pritom uvádza, že model One tak dokáže prejsť 1,5-násobne ďalej ako najefektívnejší porovnateľný elektromobil na trhu, ktorý má za takýchto podmienok dosiahnuť spotrebu 21,1 kWh/100 km a dojazd 265 km. A tým by mohla byť základná Tesla Model 3.

Aktuálnym testom spoločnosť Lightyear nadviazala na svoj test z leta minulého roka. V ňom veľký 5-miestny elektromobil Lightyear One pri rýchlosti 85 km/h na testovacej dráhe najazdil na plne nabitú 60-kWh batériu 710 km. Tzn. priemernú spotrebu 8,45 kWh/100 km. Najefektívnejšie dostupné elektromobily pritom majú podľa Lighyear spotrebovať o 50 % viac energie.

Drahá efektivita

Aj keď spomínané čísla sú pôsobivé, treba tiež povedať, že Holanďania si za svoju prvotinu nechajú poriadne zaplatiť, keďže vývoj a nízkoobjemová výroba sú nákladné. Solárny elektromobil Lightyear One, ktorého solárny systém má v najslnečnejších oblastiach pridať na dojazde až 20 000 km ročne, stojí 150 000 € bez dane. To sa týka úvodnej limitovanej edície (946 ks), ktorá sa má začať dodávať v lete tohto roku.

Spoločnosť Lightyear však pomerne nedávno oznámila, že v období 2024/2025 plánuje spustiť výrobu svojho druhého „solármobilu“ s cenou od 30 000 €. Pochválila sa pritom prvým veľkoodberateľom. A to lízingovou spoločnosťou LeasePlan, ktorá si zmluvne rezervovala 5 000 ks.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Lucid Air je rekordérom v EPA dojazde. Čo však ukázal test dojazdu pri rýchlosti cez 110 km/h?
Holanďania predstavili obytné auto budúcnosti s údajným 730-km solárnym dojazdom
Nová metodika hodnotenia elektromobilov sa zameriava na ich efektivitu. Lídrom Tesla Model 3

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Cenou za cx 0,20 sú „tatraplány“ Lightyear aj MB! Dúfajme, že sa aspoň časť ich techniky presadí v náš prospech v bežnej praxi BEV.

Pridajte komentár