Holandská spoločnosť Lightyear informuje, že jej prvý solárny elektromobil Lightyear One sa dostane k prvým zákazníkom tento rok. Potvrdila pritom aj dostupnejší model pre „masový trh“.
Lightyear One má byť podľa výrobcu najaerodynamickejším 5-miestnym automobilom na svete, a to s koeficientom odporu vzduchu 0,20. Určite aj vďaka tomu sa tento „solármobil“ hrdí predbežnou spotrebou 8,3 kWh/100 km. Tú však bude musieť potvrdiť v praxi, resp. sa k nej aspoň priblížiť.
Samozrejme, Lightyear One nie je závislý len od solárnej energie. Vo svojich útrobách totiž ukrýva batériu zatiaľ nešpecifikovanej kapacity. V prípade dojazdu na plnú kapacitu akumulátora výrobca najskôr spomínal hodnotu 725 km (NEDC), potom 725 km (WLTP) a teraz podľa aktuálnej tlačovej správy 440 míľ (708 km), čo by teoreticky mohla byť predpokladaná hodnota podľa „najprísnejšieho“ cyklu EPA.
Toto vozidlo je samozrejme špecifické aj tým, že má v rámci kapoty a strechy integrované solárne články. Tie zaberajú plochu 5 m2 a môžu dosiahnuť výkon viac ako 6 kW. Výrobca tiež v nedávnej minulosti spomínal, že za 1 hodinu dokážu panely nabiť batériu vozidla energiou, ktorá vystačí až na 12 km jazdy.
- Lightyear One. Zdroj fotografie: Lightyear
- Zdroj: Lightyear
- Zdroj fotografie: Lightyear
V najslnečnejších oblastiach pritom vraj môžu vodiči počítať so slnečným dojazdom na úrovni 20 000 km za rok. A podľa kalkulačky spoločnosti Lightyear, na Slovensku sa má denný „solárny dojazd“ pohybovať od 8 km (v zime) po 61 km počas najslnečnejších letných dní.
Čo sa týka externého nabíjania zo siete, spoločnosť Lightyear doteraz uviedla len to, že pri nabíjaní z bežnej zásuvky má ich vozidlo za noc získať dojazd 400 km.
O pohon elektromobilu Lightyear One sa starajú 4 elektromotory integrované do kolies. Ich výkon však takisto zatiaľ nepoznáme. Určite však nemôžeme očakávať nič svetoborné, nakoľko tento solárny elektromobil zrýchli z 0 na 100 km/h za 10 sekúnd. Prednosť pred výkonom tak zjavne dostala efektivita pohonu.
Dodávky od konca roka
Aktuálne spoločnosť Lightyear uvádza, že v rámci posledného kola financovania si zabezpečila 48 mil. €. A to jej okrem iného umožní spustiť dodávky prvým zákazníkom koncom tohto roka.
- Zdroj: Lightyear
- Zdroj: Lightyear
- Zdroj: Lightyear
Prvých 100 vozidiel vyjde zákazníkov na 119 000 €. Ide pritom o cenu so zľavou, ktorú si vyslúžili podporovatelia holandskej spoločnosti tým, že si model Lightyear One rezervovali ako prví. Ďalší záujemcovia už budú musieť zaplatiť 149 000 €.
To sú samozrejme poriadne vysoké sumy, avšak spoločnosť Lightyear aktuálne taktiež potvrdila, že chystá cenovo dostupnejší model pre „masový trh“. A podľa informácií z nedávnej minulosti chce od roku 2023 produkovať až 100 000 elektromobilov ročne. Čo sa týka ceny, spomínala sumu 50 000 €. To je tretina ceny modelu One, aj tak však nepôjde o žiadny ľudový elektromobil pre masy. Druhý model však stále závisí od štedrosti investorov, takže uvidíme.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Model 3 dostala solárnu strechu v rámci testovacej prevádzky spoločnosti Lightyear
Solárny elektromobil Sono Sion za 25 500 € bol predstavený v podobe nového prototypu
Rodinný solár-elektromobil s dojazdom 1200 km a vzhľadom rýchlovlaku
12 komentárov
„zaberajú plochu 5 m2 a môžu dosiahnuť výkon viac ako 6 kW“. Tak určite.
Žeby v Holandsku nefungovala fyzika, ako inde na svete? Auto Sono motors má 7,5m2 plochy fotovoltaiky a čuduj sa svete za rok dostanete menej než 6000km… tak buď klamú alebo používajú najdrajhšie foto članky priamo od NASA…
Je to za deň
Tak treba písať články zrozumiteľne… že to je údaj za deň.
Kvôli upresneniu som v tejto veci kontaktoval spoločnosť Lightyear. Keď dostanem odpoveď, článok doplním. Nateraz pre istotu túto informáciu „škrtám“.
De
Celé mi to pripadá ako nepravda. Sorry.
Ak sa to ale náhodou ukáže ako pravda, ospravedlním sa. 100 %.
neboj, nebudes musiet, toto cudo zacalo a aj skonci len na obrazkoch… nastastie
Dajte si do WIKI Stella (solar vehicles). Toto auto je technologicky reálne. Super uplatnenie však môže mat v Afrike a podobne. V praxi tam už autá na podobnom princípe reálne fungujú. Sú to lacné čínske EV autá ovešané solárom. V našich končinách však nie je možné zo soláru dostať priame pripojenie k batérii. Je to konštrukčný návrh a zložitosť jeho prekonania. Preto sa používajú externé batérie s meničom. Odporúčam pozrieť pekný test na YouTube od
The Tech of Tech s názvom Adding a solar roof to a Tesla Model 3…
Lacné jednoduché čínske BEV s nízkym napätím, napríklad 48V sú pre priame solárne dobíjanie výhodou.
Ešte pridávam pekné video: Lightyear One solar powered electric car – exclusive first look | Fully Charged
blablabla cislo 1734… pi.covina jak voda v kosi… nastastie tu “nadheru” nikdy nezacnu vyrabat…
Či sa to niekomu páči, alebo nie, solárne panely sú dnes fakticky štandard na kempingových vozoch. Už stará Audi A8 mala solárnu strechu a slúžila na vetranie prehriateho auta.
Pri malom športovom aute to dnes bude asi nezmysel. Pri nákladnom EV aute s veľkou plochou to bude fungovať.