Lightyear predstavil sériovú verziu solármobilu, ktorý „netreba nabíjať mesiace“

6

Holandský startup Lightyear po 6 rokov vývoja predstavil sériovú verziu svojho solárneho elektromobilu Lightyear 0, ktorý bol doteraz známy ako Lightyear One. Podľa výrobcu ide o najefektívnejšie elektrické auto sveta s najlepšou aerodynamikou na svete. Vďaka výnimočne nízkej spotrebe a podpore integrovaných solárnych článkov môže zvládnuť dojazd až 1 000 km, než bude potrebovať nabiť. Do výroby sa dostane na jeseň.

Solárny elektromobil Lightyear 0 je veľký 5-miestny sedan s rozmermi 5 083 x 1 972 x 1 445 mm (dĺžka x šírka x dĺžka), svetlou výškou 183 mm, hmotnosťou len 1 575 kg a batožinovým priestorom s objemom 640 l.

Solárny systém

Okrem unikátnej spotreby len 10,5 kWh na 100 km a vynikajúcemu koeficientu odporu vzduchu menej ako 0,19 je predstavená novinka zaujímavá najmä svojím solárnym systémom nabíjajúcim batériu, ktorý je integrovaný do karosérie vozidla. Dvojito zakrivené patentované solárne panely sa pritom rozprestierajú na ploche 5 m2.

Za ideálnych podmienok majú byť za 1 deň schopné dodať batérií energiu, ktorá zabezpečí dojazd až 70 km. Maximálny zisk dojazdu za 1 hodinu má byť 10 km. Solárny systém môže v závislosti od regiónu a podmienok zabezpečiť „solárny“ dojazd až 11 000 km.

Lightyear tiež uvádza, že v letných mesiacoch môžu vodiči jazdiť do práce bez toho, aby museli vozidlo nabíjať z externých zdrojov. V Holandsku to majú byť 2 mesiace a v Španielsku či Portugalsku až 7 mesiacov, ak sa berie do úvahy, že vodič denne najazdí 35 km.

Batéria a pohonná jednotka

Lightyear 0 samozrejme nezávisí len od slnečnej energie. Zahŕňa totiž externe nabíjateľnú batériu s kapacitou 60 kWh, ktorá má podľa predbežných údajov zabezpečiť dojazd 625 km (WLTP), pri rýchlosti 110 km/h to má byť 560 km. Rýchlosť nabíjania má byť pritom nasledovná (dojazd v km získaný počas 1 hod nabíjania): 32 km/h z domácej zásuvky, 200 km/h na „verejných nabíjačkách“ a 520 km/h na „rýchlonabíjačkách“.

Pohonná jednotka obsahuje 4 elektromotory integrované do kolies s celkovým výkonom okolo 130 kW a krútiacim momentom 1 720 Nm. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 10 s pritom napovedá, že pohonný systém bol vyladený s ohľadom na efektivitu. Maximálna rýchlosť je 160 km/h.

Lightyear uvádza, že na vozidlo sa vzťahuje 8-ročná záruka „bumper-to-bumper“, čiže na všetky komponenty medzi predným a zadným nárazníkom.

No a na záver prejdime k najmenej pozitívnemu údaju, a to cene. Tá je 250 000 € a bude sa vzťahovať na 946 plánovaných vozidiel. Vysoká cena má pomôcť s financovaním podstatne lacnejšieho druhého modelu značky, ktorý má začínať na 30 000 € a ktorého výroba je naplánovaná na prelom rokov 2024/2025. Dodávky prvých elektromobilov Lightyear 0 majú byť spustené v novembri.

lightyear 0

Zdroj: Lightyear

Zdroj: Lightyear

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Solárny mini-elektromobil Squad za 6 250 € je už možné predobjednať
Solárny elektromobil Sono Sion sa chystá do výroby. Noví zákazníci si zaň priplatia
Tesla Model 3 dostala solárnu strechu v rámci testovacej prevádzky spoločnosti Lightyear

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. Ak si kúpim aktuálne BEV napr. za 100.000 Eur, tak za koľko rokov prejazdím 150.000 Eur?! Sotva predajú zopár, a nie 946 áut! Kde na to chodia !!!

    • By ste sa čudovali, čo dokážu bohatí snobi. A je ich nemálo. Veď predsa „iba on“ má to, čo nemá nikto iný z jeho okolia!
      Akákoľvek ekonomika, matematika a logika idú úplne nabok.
      A navyše vie, že ak si to nekúpi teraz, tak si to už nekúpi nikdy!
      Pokiaľ to má (použijem slová z článku) „pomôcť s financovaním podstatne lacnejšieho druhého modelu značky, ktorý má začínať na 30 000 €“, tak palec hore!

    • Taka limitovana seria, zberatelsky kusok sa rozpreda este pred spustenim vyroby. Kdejaky sejkovia si ho objednaju nie jedno, ale aj v piatich farbach. Nevidim problem v predaji tych necelych 1000ks.
      Ked uberu jednu nulu kupim si aj ja. 🙂

    • Ono do velkej miery su tie auta pre nadsencov a investorov, ktori im davali financie na vyvoj toho vozidla. Aspon tak vravel CEO, ked som sa s nim rozpraval 😉

  2. Pekné a hlavne účelné. No nie pre mňa. Hoci, keby som bol ťažko zarábajúci šejk, tak si objednám minimálne v dvoch farbách….

Pridajte komentár