Holandský solárny elektromobil Lightyear 0, predtým známy ako Lightyear One, sa pred blížiacim spustením sériovej výroby podrobuje rôznym testom a certifikáciám. A na základe nedávnych testov v aerodynamickom tuneli výrobca aktuálne uvádza, že ich prvý elektromobil sa stane sériovým automobilom s najlepšou aerodynamikou v histórii. Poznatky z vývoja jeho aerodynamiky pritom budú použité aj v rámci chystaného druhého modelu značky, ktorý bude podstatne lacnejší ako prvotina.
Holandský e-mobility startup Lightyear pomerne nedávno predstavil sériovú verziu svojho prvého solárneho elektromobilu Lightyear 0. V jeho prípade pritom sľubuje dojazd až 1 000 km („za ideálnych podmienok“), a to aj vďaka podpore rozsiahleho solárneho systému integrovaného do karosérie.
Dôležitú úlohu tu samozrejme zohráva aj efektivita vozidla, na ktorú významným spôsobom vplýva aerodynamika. Holanďania si preto v tomto smere dali poriadne záležať. A nedávne rozsiahle testy v aerodynamickom tuneli FKFS absolvované v nemeckom Stuttgarte ukázali, že to prinieslo svoje ovocie.
Rekordný koeficient
Ako vieme, aerodynamika zohráva veľmi dôležitú úlohu v rámci efektivity, a teda aj spotreby vozidla. A samozrejme čím nižšia spotreba, tým vyšší dojazd je možné získať z danej batérie. V prípade elektrického pohonu, ktorý je v porovnaní s inými pohonmi podstatne efektívnejší, sa vplyv aerodynamiky na spotrebu a dojazd začína výrazne prejavovať so zvyšujúcou sa rýchlosťou.
Preto je diaľničná rýchlosť najväčším požieračom energie z batérie. Lightyear pritom uvádza, že aerodynamika elektromobilu pri diaľničnej rýchlosti stojí až za 60 % spotrebovanej energie. Dosiahnutý rekordne nízky koeficient odporu vzduchu modelu Lightyear, a to 0,175, je tak významným faktorom ovplyvňujúcim jeho efektivitu.
Porovnanie
Pre porovnanie, k najaerodynamickejším súčasným sériovým osobným automobilom patria napr. celkovo veľmi efektívna Tesla Model 3 (koeficient odporu vzduchu 0,23), Lucid Air (0,21), vynovená Tesla Model S (0,208) či súčasný rekordér Mercedes-Benz EQS (0,202).
Lacnejší Lightyear 2 je už vo vývoji
V prípade spoločnosti Lightyear je potešiteľné, že svoje poznatky z vývoja aerodynamiky veľmi drahého limitovaného modelu Lightyear 0 (250 000 €) chce preniesť aj do chystaného podstatne lacnejšieho modelu Lightyear 2, ktorý by mal začínať na cene okolo 30 000 €. A Holanďania aktuálne tiež potvrdili, že už pracujú na tomto modeli, pričom ten by mal prísť na trh do roku 2025.
Zdroj: Lightyear
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla Cybertruck má mať prekvapivú aerodynamiku
„Cenovo dostupný“ solárny elektromobil Sono Sion bol predstavený v produkčnej verzii
Solárny mini-elektromobil Squad za 6 250 € je už možné predobjednať
4 komentáre
Nazyvat ho „solárny elektromobil“ je prehnane, ved nejazdi len na slnko, urcite nie tych 1000km dojazdu. Ledaze by mesiac parkoval a potom siel na cestu. 🙂
V niektorých lokalitách možno tento elektromobil nazývať solárnym. Za ideálneho počasia pri nízkom dennom nájazde v meste dokáže Lightyear 0 jazdiť len na energiu získanú zo Slnka.
Rovnako spomínaný dojazd 1000 km ako ho uvádza výrobca je reálny. Nebolo by na škodu v článku uviesť, že uvedených 1000 km je realizovaných počas 20 dňovej prevádzky elektromobilu v Amsterdame v lete pri dennom nájazde 50 km. Samotný akumulátor o kapacite 60 kWh zvládne 625 km a zvyšných 375 km získa zo slnečnej energie.
Za 80.000 môžem mať slušné auto a za 170.000 na ňom doživotne jazdiť a aj inak užívať si! Tak načo by mi bol taký Lightyear 0 ?!
Aby si bol in.
Ved urcite uz nosis napriklad priteplene kratke modne nohavice. A to je tiez len preto, ze je to in 😉 inak sa to samozrejme objektivne nikomu nepaci a navyse je to nepohodlne.
Ale k autu: tych zvysnych 170k nemusis poslat rusom a africanom na zbrojenie, ale jednoducho investoovat do podpory evolucie holandanom.