Batérie s 2-násobnou energetickou hustotou nemusia byť žiadne sci-fi

6

Viacero vedeckých tímov sa zaoberá vývojom lítium-sírových batériových článkov (Li-S), pretože veria, že táto technológia má oveľa väčší potenciál ako dnes bežne používané lítium-ionové (Li-Ion) batérie. Projekt Alise pritom nedávno ohlásil prototyp Li-S batérie, ktorá dokáže dodať 325 Wh energie na kilogram hmotnosti. Má však ešte väčšie ambície.

Cieľom projektu financovaného zo zdrojov Európskej únie je vyvinutie batérie s hustotou 500 Wh/kg, ktorá bude komerčne dostupná. Tím z „Alise Project“ pritom spolupracuje so šestnástimi partnermi z piatich krajín. Jednými z nich sú aj spoločnosti SEAT a Williams Advanced Engineering.

Na dobrej ceste

Spoločnosťou, ktorá sa má v rámci projektu Alise venovať výrobe batérií, bude pravdepodobne anglická Oxis Energy. Tá vlastní fabriku na produkciu batérií v brazílskom štáte Minas Gerais, kde je množstvo sírových baní. Závod na výrobu elektrolytu a katód by sa mal zas nachádzať v prístavnom meste Talbot vo Walese.

Spoločnosti Oxis sa už k dnešnému dňu podarilo vyprodukovať Li-S batériu s energetickou hustotou 425 Wh/kg. Pre porovnanie, dnes používané špičkové li-ion batérie dosahujú hodnotu okolo 250 Wh/kg.

Podľa Christopha Auchera je to to najmodernejšie, čo dnes medzi batériami nájdeme, avšak ešte chvíľu potrvá, kým sa dostanú na trh. „V rámci projektu Alise sme sa priklonili ku kompromisu, aby naše batérie boli celkovo ľahšie, menšie, ale dostatočne veľké na to, aby sa dokázali nabíjať požadovaným výkonom. To je dôvod, prečo náš prvý produkt bude mať energetickú hustotu „len“ 350 Wh/kg.

Ďalšou výhodou je, že Li-S batérie nie sú závislé od vzácnych surovín ako napríklad kobalt a celkové náklady na materiály majú byť polovičné v porovnaní s dnešných li-ion batériami.

Výzvy

Technológia, ktorej sa venujú vedci z projektu Alise, však so sebou prináša množstvo výziev. Teoretická energetická hustota na báze síry môže dosiahnuť až 2,6 kWh/kg, čo znamená, že nový prototyp využíva len 12,5 % skutočného potenciálu. Ak sa podarí potenciál naplniť lepšie, všetci vieme, kam to bude smerovať. Prísľub ľahších elektromobilov s lepším dojazdom robí z Li-S batérií vhodného kandidáta pre ďalšie využitie v automobilovom priemysle.

Spustenie výroby v roku 2020

Napriek pokračujúcemu výskumu v rámci projektu Alise, Oxis už plánuje výrobu prvých Li-S batérií, a to na rok 2020. Ak všetko pôjde ako má, ako prvý by ich mohol aplikovať spolupracujúci inžiniersky tím Williams Advanced Engineering. Ďalšou zo spoločností, ktorá bude s veľkou pravdepodobnosťou ťažiť z technického pokroku tohto projektu, môže byť SEAT.

Vývoj projektu budeme pozorne sledovať, pričom budeme dúfať, že batérie na báze síry uzrú svetlo sveta čo najskôr. Veď len samotná predstava batérie, ktorá pri rovnakej hmote „pojme“ minimálne dvojnásobok energie ako dnešné akumulátory, je naozaj lákavá.

Zdroj: Insideevs

SÚVISIACE ČLÁNKY:
V „garáži“ údajne vynašiel batériu, ktorá zabezpečí autám dojazd 2 400 km
Nový objav: Svetlo má skrátiť čas nabíjania elektromobilov na polovicu
Škoda chystá špeciálne nabíjacie stanice s „kinetickou batériou“

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

6 komentárov

  1. Vyzerá to dobre. Ako teória.
    Prax bude závisieť od výrobných nákladov (z toho vyplývajúca výsledná cena baterky), životnosti (počet cyklov nabíjania), rýchlosti nabíjania, thermomanagement, atď. atď.
    Laboratórny výskum – a dostať ho do výrobnej praxe, to je ešte cesta dlhá a tŕnistá…
    Spustenie výroby v roku 2020… Tak to fakt držíme palce!!!

  2. Na tejto stránke nemám možnosť dávať hlasovať, ale aspoň položím jednu otázku:
    Ak bude tento projekt úspešný, kúpi ho Tesla?

    • Projekt podporuje EU, zrejme preto, aby Európske automobilky dobehli meškanie za USA a Čínou a nie preto, aby Tesla získala ešte väčší náskok.

      • Pán priateľ, ale toto nie je športové zápolenie medzi automobilkami EÚ, USA a Číny.
        Ten cieľ EÚ je niekde inde a to trochu viac vpredu.
        Tu ide o uhlíkovú neutralitu, klimatické zmeny a veci s tým spojené!!!
        EÚ má zápolenie automobiliek niekde, no dajme tomu, hlboko v paži.
        (A predaj licencií a s tým súvisiace ekonomické pozadie je v tomto prípade niekde na druhej alebo „n-tej“ koľaji.)

  3. Zacinam sa tešiť, že si kúpim nejakú ojazdenu i3, a vymením v nej baterky 😉 nech to ma konečne normálny použiteľný dojazd aj pre bytovkárov

Pridajte komentár