Li-ion batérie sú nedeliteľnou súčasťou našich životov, pričom majú veľkú zásluhu aj na rozvoji elektromobility. Dnes sa často hovorí o batériách novej generácie, ktoré ich majú nahradiť. Odborník na batérie, profesor Sauer, však tvrdí, že tu budú s nami ešte dlhú dobu, pričom sa budú zdokonaľovať.
Pomerne pravidelne sa objavujú správy o nových batériových technológiách, ktoré považujú ich vývojári za revolučné, prelomové či „game-changera“. Ide pritom najmä o technológie solid-state („tuhých“), li-s (lítium-sírových), li-metal (lítium-kovových) či metal-air (kovovo-vzduchových) batérií.
Univerzitný profesor Dirk Uwe Sauer, ktorý pôsobí aj na katedre technológií elektrochemickej premeny a skladovania energie univerzity RWTH Aachen, však v rozhovore pre Batterie-News.de uviedol, že li-ion batérie budú pre nás kľúčové aj v budúcnosti.
Lítium-iónové (li-ion) batérie rôznych technológií sú dnes štandardom v elektromobilite či prenosných zariadeniach. Dôkazom ich významu a prínosu pre spoločnosť je aj minuloročná Nobelová cena za chémiu, ktorú získali vynálezcovia tohto druhu batérie.
To však neznamená, že bol dosiahnutý jej technologický potenciál. Veď li-ion batérie sa už dlhodobo neustále zdokonaľujú, a to najmä v rámci evolučných cyklov. Podľa profesora Sauera je teraz hlavným cieľom dosiahnutie nižších výrobných nákladov, vyššej bezpečnosti a nezávislosti od vzácnych surovín.
Čo sa týka situácie na trhu, Európa sa musí zbaviť závislosti od ázijských výrobcov, dodáva Sauer. Tí aktuálne dominujú, čo prináša riziko rastu cien a prekážok v oblasti dodávok na starý kontinent. Treba sa pritom zamerať na celý hodnotový a výrobný reťazec, vrátane nízkoemisnej produkcie.
Nové batérie si majú dať na čas
Sauer je presvedčený, že li-ion batérie budú dominovať v rámci mobility budúcnosti ešte dlhú dobu. Tieto batérie budú pritom dostupné vo veľkom množstve materiálových variantov, s rôznou chémiou a geometriou článkov.
Dôvodom má byť podľa neho to, že novým technológiám batérií potrvá, kým sa dostanú na trh. Solid-state, li-s, metal-s, metal-air či mg-ion batérie nemajú hrať v automobilovom priemysle významnú úlohu počas nasledujúcich 15 rokov, dodáva.
Sauer tiež hovorí, že li-s batérie by mohli byť čoskoro zaujímavé v rámci leteckej dopravy, li-air (lítium-vzduchové) zas v rámci základného výskumu, ale ich komerčné využitie je ďaleko. Solid-state batérie sú podľa neho vývojovým stupňom li-ion batérií, pričom od nich neočakáva také revolučné vlastnosti ako jeho kolegovia.
Čakanie na veľký technologický skok v tejto oblasti vedie len k tomu, že aktuálne chýbajú vývojové trendy. O všetkom majú koniec koncov aj tak rozhodnúť náklady, dodáva na záver profesor Dirk Uwe Sauer.
Zdroj: Batterie-News via Ecomento
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Porovnanie technológií Li-ion batérií. Ktorá v čom vyniká?
Kedy sa podľa automobiliek dostanú do elektromobilov revolučné solid-state batérie?
Oznámená bola komercializácia batérie, ktorá sa má nabiť za „5 minúť“
4 komentáre
Dirk Uwe má pravdu. Žiadna iná technológia sa momentálne „nechytá“ na Li – ion.
V Číne sa už vyrábajú solid-state.
Nepočul som o tom, ale čo sa musí uznať, v najlacnejších čínskych autách, používajú olovené AMG batérie…
A povie to niekto aj Tesle? 😀
Ono druhá vec je že 15 rokov je v automobilovom priemysle otazka jednej max dvoch generacii vozidiel. K zmenam a vylepšenia dochadza vždy pri nabehu novej generacii modelu. Štandarndny životny cyklus vyroby modelu je potom cca 8-10 rokov. Po 4 rokoch facelift atď.
To znamená že aktualna generácii elektromobilov nabiehajúca do predaja tento rok je zaroveň s veľkou pravdepodobnosťou aj posledna s technologiou lio-ion.