Aj Tesla sa začína čoraz viac spoliehať na lacnejšie batérie LFP. Sú novým fenoménom?

2

Zdá sa, že LFP batérie naberajú na význame. Nielen v nižších segmentoch by totiž mohli byť konkurenčnou výhodou, a to najmä vďaka nižšej cene. Vyššiu mieru nasadenia týchto batérií do svojich produktov pritom avizuje aj Tesla. Dostať sa majú nielen do jej elektromobilov, ale aj energetických úložísk. A v hre je tiež nový dodávateľ.

Cena elektromobilov je jedných z kľúčových faktorov ich konkurencieschopnosti. Náklady na výrobu vozidla pritom do značnej miery závisia aj od cien použitých batérií. Náklady na batérie vo všeobecnosti klesajú, pričom v tejto oblasti sú v rámci moderných batérií lídrom lithium-železo-fosfátové batérie – „LFP“ (Lithium FerroPhosphate/LiFePO4).

Podľa zdrojov Reuters klesli ceny LFP batérií od spoločnosť CATL, ktorá je aj dodávateľom Tesly, pod 80 $/kWh na úrovni packu a pod 60 $/kWh na úrovni článkov. Priemer v rámci veľkovýroby li-ion batérií by mal byť pritom podľa BNEF 126 $/kWh na úrovni packu a 100 $/kWh na úrovni batériových článkov.

Ich výhodou je to, že nepotrebujú drahé či dokonca eticky kontroverzné materiály ako kobalt a nikel. Vo všeobecnosti majú byť aj bezpečnejšie, pričom napr. spoločnosť BYD na adresu svojich LFP batérií Blade hovorí, že sú najbezpečnejšími v priemysle.

Ďalším pozitívom môže byť možnosť nabíjania na 100 % kapacity bez toho, aby to malo výraznejší vplyv na degradáciu batérie. To totiž uvádza Tesla v prípade svojho Modelu 3 SR+ „Made in China“ (MIC), ktorý je vybavený týmto druhom batériových článkov. A plusom je určite aj ich životnosť.

Samozrejme, nič nie je dokonalé a aj pri LFP batériách platí niečo za niečo. Vo všeobecnosti majú nižšiu energetickú hustotu ako NMC či NCA batérie. Avšak aj v tomto ohľade ich vývoj napreduje, pričom napr. batérie od Gotion dosiahli hustotu energie na úrovni článkov 210 Wh/kg, čím sa vyrovnali článkom NCM 523, informuje analytik Kevin Gunan Shang. Problémom tiež môže byť ich výkon v chladnejšom počasí či rýchlosť nabíjania. Zdá sa ale, že aj to sa dá vyladiť, čoho čiastočným dôkazom môže byť aktualizácia Tesly Model SR+ MIC.

Rôzne batérie pre rôzne modely

Spoločnosť Tesla na svojom minuloročnom „Battery Day“ oznámila stratégiu, v rámci ktorej bude používať rôzne typy batérií. Pre modely, pri ktorých je veľmi dôležitý vysoký dojazd a vysoká energetická hustota akumulátora, použije svoje nové štrukturálne batérie s článkami 4680. Do elektromobilov so „stredne“ vysokým dojazdom bude aj naďalej nasadzovať NCM a NCA batérie (výnimkou však bude Model Y „Made in Germany“). A v rámci modelov s nižším dojazdom sa zaviazala používať LFP batérie.

Práve posledné menové batérie naberajú na význame, a to aj pre spoločnosť Tesla. Veď Elon Musk vo februári uviedol, že najväčšou starosťou v rámci škálovania výroby batérií je nikel. A dodal, že presúvajú svoje autá so „štandardným dojazdom“ na LFP, pretože železa a lítia je dostatok.

No a zdá sa, že neostalo len pri slovách. Agentúra Reuters totiž aktuálne prichádza so správou, že podľa jej zdrojov má Tesla rokovať s čínskym dodávateľom LFP batérií, ktorým je EVE Energy. Ten má doplniť dodávateľský reťazec pre Giga Shanghai. Toto partnerstvo by pritom mohlo byť spečatené v 3. štvrťroku.

A analytik Jed Dorsheimer z Canaccord Genuity nedávno napísal, že Tesla bude používať batériové články typu LFP aj vo svojich najväčších energetických úložiskách Megapack, informuje Teslarati. Takže svoje „LFP zámery“ zrejme posúva aj za hranice elektromobilov.

Podiel LFP batérií významne stúpa

Podľa Adamas Intelligence data mali LFP batérie začiatkom minulého roka na globálnom trhu podiel 1 %, ktorý sa do júna 2020 zvýšil na 3 %, píše Teslarati. V januári tohto roku to však už malo byť 18,5 %, čo je obrovský skok. Zaň zrejme vďačíme hlavne čínskym výrobcom, pretože podľa profesora a experta na batérie na Pensylvánskej štátnej univerzite, Chao-Yanga Wanga, sú lídrom v oblasti LFP batérií, pričom čínske spoločnosti minulý rok dodali 30,8 GWh LFP batérií, informoval WSJ.

Nasadenie LFP batérií, ktoré zatiaľ takmer výhradne využívajú čínske automobilky ako napr. Xpeng, BYD, Wuling a mnohé ďalšie, pritom avizujú aj tradiční výrobcovia áut ako VW (objaviť by sa mali v sub-kompaktoch ID.1 a ID.2, ako aj koncernových derivátoch od Škody a Seatu) či Renault v prípade chystaného menšieho modelu 5.

Zdá sa pritom, že o cenovo dostupnejšie LFP batérie by mohla byť na trhu „bitka“. Takže ďalší výraznejší rast ich trhového podielu by určite nebol prekvapením. Obzvlášť, keď svetové automobilky konečne chystajú cenovo dostupnejšie elektromobily z nižších segmentov.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektrický Renault 5 môže stáť od 20 000 € aj vďaka LFP batériám
Tesla zrejme „kúpila“ ďalší batériový startup, aby zabezpečila lacnejšie batérie
Startup sľubuje cenovo atraktívne solid-state batérie vyrábané metódou 3D tlače

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

2 komentáre

  1. Hurááá mainstream sa prebudil, prestal klamať a šíriť konšpiračné teórie o drahých batériách. Ešte šťastie, že tu máme aj menšie weby. Táto informácia a podobné kolujú v odbornej verejnosti cca rok. Ide o prielom magickej hranice 1kWh/100USD za pack.
    Každý kto má trocha technicko/ekonomické chápanie si vie odvodiť z extrémne nízkej ceny čínskych EV áut, ktoré sú lacnejšie ako ICE, že zlom už nastal a je v Európe informačne umele brzdený. Konečne sa to prevalilo! Teraz je už dúfam každému jasné, ako nás automobilky vodia za nos a máme tvrdo zjednávať ceny BEV pod úrovňou ICE! Najlepšie sa predsa zarába na hlúpom, alebo neinformovanom zákazníkovi!
    Ďakujem pán Bakša za článok.

Pridajte komentár