Automobilka Lexus avizuje, že budúci mesiac predstaví koncept, z ktorého vzíde elektromobil novej generácie. A prezident značky uviedol, že sa budú učiť od spoločnosti Tesla, aby dokázali byť konkurencieschopní.
Lexus sa chce stať do roku 2030 čisto elektrickou značkou. Rozhodne tak má čo robiť, nakoľko aktuálne má vo svojom portfóliu jediný elektromobil – elektrické SUV strednej triedy Lexus RZ. Tento model pritom vyrástol na zastaralom koncepte, keďže jeho základom je upravená platforma navrhnutá primárne pre spaľovacie a hybridné vozidlá.
Od roku 2026 sa však máme dočkať novej generácie elektromobilov, ktoré budú konečne postavené na platforme navrhnutej špeciálne pre batériové elektromobily. Lexus pritom v aktuálne tlačovej správe avizuje, že koncepčný model svojho prvého dedikovaného elektromobilu predstaví budúci mesiac.
Ten má podľa slov japonskej značky priniesť „revolučnú stavebnicovú konštrukciu karosérie“, ktorá bude „úplne odlišná od súčasnej produkčnej technológie a zabezpečí od základu modernizovanú softvérovú platformu“. Nové elektromobily od Lexusu majú tiež ambíciu ponúknuť lepšie jazdné vlastnosti. A to aj vďaka technológiám Direct4 (systém pohonu 4 kolies) a Steer-by-Wire (systém čisto elektronického riadenia).
Tesla ako inšpirácia
Pre konkurencieschopnosť Lexusu v ére elektromobility však bude oveľa dôležitejšie, ako sa vysporiada s výrobnou činnosťou a produkčnými nákladmi. Prezident značky Takashi Watanabe pritom pre Automotive News povedal, že „Lexus sa bude snažiť znížiť náklady čo najväčšou komoditizáciou hardvéru, aby mohol konkurovať globálnemu lídrovi v oblasti elektromobilov, spolocnosti Tesla, ako aj čínskej automobilke BYD,“ píše Insideevs.
Watanabe taktiež uviedol, že musia čo najviac zjednodušiť výrobu. A dodal, že „je dôležité pokorne sa pozerať na úspechy Tesly a učiť sa z nich“. Jedným z prvých krokov Lexusu má byť pritom modifikácia a prehodnotenie výrobných metód.
Jednou z vecí, ktoré Lexus, resp. celkovo spoločnosť Toyota preberie od spoločnosti Tesla, bude tzv. gigacasting / megacasting. To jest výroba veľkých odliatkov, ktoré nahradia množstvo malých častí karosérie. Podľa toho, čo Toyota doteraz v tejto oblasti ukázala, sa zdá, že plánuje vyrábať jednoliatu prednú aj jednoliatu zadnú časť karosérie. Podobne ako to robí Tesla v prípade Modelu Y.

Zdroj: Toyota
Zaujímavosťou je, že nedávno sa objavili neoficiálne informácie, podľa ktorých má byť Tesla na prahu technológie výroby celej spodnej časti karosérie z jedného kusu. Ak je to tak, znamenalo by to, že kým viacerí konkurenti Tesly sa snažia zaviesť gigacasting prednej a zadnej časti karosérie, Tesla sa pokúša o posunutie gigacastingu na nový level.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily Toyota s dojazdom 600 až 1 200 km majú zabezpečiť 4 druhy batérií
Tesla má užasnú technológiu, hovorí manažér Toyoty a naznačuje jej „vylepšené kopírovanie“
Na Giga press a megacasting začínajú po Tesle naskakovať ďalšie automobilky. Aké sú výhody a nevýhody?
ODBER NOVINIEK
6 komentárov
Však tak treba! Posúvať sa od jedného castingu ku druhému, ako to robia rôzne „hviezdičky“! A o tom to je! 🙂
Takže keď trochu nabúraš, už nebude stačiť vymeniť nápravnicu, ale rovno celé auto. Výborne Elon, díky.
Ake budu na to poistky ked kazda havaria bude totálka.
Istému Maťovi bolo tu v diskusii už pred časom vysvetlené istým pánom auto klampiarom, že sa niet čoho báť:
Klud Mato, uz dnes sa vyrabaju obrovske diely karoserie, ktore sa pri buracke nikdy nemenia cele, jednoducho sa odreze, to co je nepouzitelne a nahradi sa novou castou. Nove ciastkove casti sa vyrabaju aj ako orig.diely, ale v 95% aftermarketove. Som auto klampiar.
Potom bola k téme ešte jedna poznámočka:
Zaujímavé, prečo si niektorí hneď z voleja myslia, že Tesla je sprostá. Asi je to veľká rozkoš vedieť lepšie ako sto Tesla- inžinierov, čo je správne. Tesla má veci preskúšané a napr. zliatinu na karosérie vyvíjali v spolupráci s materiálovými inžiniermi zo SpaceX.
Mnohí máme a pretrvavaju obavy z opráv v prípade havárie! Ozvali sa viacerí, ktorí tvrdia, že opravy majú spracované technológie, a teda budú možné. Zostávajú ale otvorené otázky ceny opráv, výška poistenia, a dôvery budúcich majiteľov v takéto opravy. Nuž „druhý megacasting“ bude nasledovať v showroome! 🙂
Hlavne to spravte z hliníka.
Inšpirujte sa u Angličanov tým ich super teréňákom z Nitry.
To si potom tú haraburdu pozriem za 5-6 rokov, keď tomu skončí lízing a nebodaj s tým majiteľ jazdil aj inde ako do Mekáča…