Prvým ruským sériovým elektromobilom bola Lada Ellada (2012)

1

Lada Ellada, ktorá bola predstavená verejnosti v roku 2011, pričom do výroby sa dostala nasledujúci rok, sa stala prvým ruským sériovým elektromobilom. Moc kusov sa však napokon nevyprodukovalo.

História nám už odhalila množstvo zaujímavých elektromobilov. Tá nedávna nás zaviedla do Ruska k plne elektrickému hatchbacku, ktorý bol postavený na podvozku modelu Kalina (bol dostupný aj na slovenskom trhu).

Vývoj 5-miestneho elektromobilu Lada Ellada, ktorý bol známy aj pod menom El Lada, vyšiel na 10 mil. €, pričom výrobné náklady na jedno vozidlo predstavovali cca 17 800 €.

Najskôr pre taxislužby

V decembri 2012 sa vyrobilo 100 kusov, ktoré mali slúžiť ako vozidlá taxislužby, pričom mali priniesť polovičné prevádzkové náklady. Napokon sa však takto využívalo len 5 áut. V januári 2014 sa preto rozhodlo, že zvyšné vozidlá poputujú k predajom. Kúpiť si ich však mohli len právnické osoby, a to v prepočte za cca 13 650 €. Ďalšie vozidlá sa napokon už nevyrobili.

Počas vývoja vozidla sa používali li-ion batérie od ruskej spoločnosti Liotech, ktoré sa vyrábali v Číne. Do sériového vozidla sa však napokon dostali lítium-železo-fosfátové batérie (LiFePO4) od čínskej spoločnosti Thunder Sky.

Tieto batérie mali kapacitu 23 kWh a vážili 240 kg. V rámci svojej životnosti mali zvládnuť 3 000 nabíjacích cyklov, pričom z domácej siete trvalo ich nabitie 8 hodín. Oficiálny dojazd bol stanovený na hodnotu 150 km. Prax pritom ukázala, že pri nízkych teplotách (min. do – 5 °C) to bolo okolo 100 km. A keď sa k tomu pridalo vyhrievanie okien a sedadiel, tak mohol dojazd klesnúť na 50 až 70 km.

Elektromotor a ďalšiu súvisiacu elektroniku pre elektromobil Lada Ellada vyvinula švajčiarska spoločnosť MES. Vozidlo pritom disponovalo aj rekuperačným systémom. Ďalšia švajčiarska spoločnosť, Brusa, sa postarala o palubnú nabíjačku.

Ďalšie známe špecifikácie:

  • Rozmery: 4 170 x 1 680 x 1 420 mm (dĺžka x šírka x výška)
  • Rázvor: 2 470 mm
  • Hmotnosť 1 250 kg
  • Výkon: 60 kW
  • Maximálna rýchlosť: 140 km/h
  • Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 13 s

Zdroj: Wikipedia

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Pred 50 rokmi vznikol česko-slovenský elektromobil EMA 1
Ruská „elektromobilka“ Monarch (ne)predstavila „konkurenta“ Tesly
Nájdený bol vzácny elektromobil. Jeho súrodencov mala „zabiť“ ropná lobby

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

Pridajte komentár