Menšie európske elektromobily za 25 000 € sú podľa analýzy možné. S akými parametrami?

6

Čoraz viac automobiliek sľubuje okolo roku 2025 lacnejšie subkompaktné elektromobily s cenou cca 25 000 €. Nezisková organizácia Transport & Environment (T&E) sa pritom v rámci analýzy pozrela na to, či sú takéto vozidlá realizovateľné, ak by sa vyrábali v Európe, ako aj na to, aké parametre sú za takúto cenu možné.

V dnešných dňoch je konkurencieschopnosť európskych automobiliek v oblasti elektromobility väčšou témou ako obvykle. A to najmä v dôsledku spustenia vyšetrovania čínskych elektromobilov zo strany EÚ kvôli údajným nekalým subvenčným praktikám.

Jedným z možných vysvetlení pritom je, že EÚ sa obáva nekonkurencieschopnosti európskych automobiliek v nastupujúcej ére elektromobility. A aj keď aktuálne Číňania predávajú svoje elektromobily v Európe podstatne drahšie ako doma, zmena cenovej politiky „smerom dole“ by mohla v budúcnosti spôsobiť „domácim“ výrobcom veľké problémy.

Aj preto európske automobilky potrebujú čo najskôr cenovo dostupnejšie elektromobily. A organizácia T&E sa v rámci iniciovanej analýzy pozrela na to, či sú v ich silách ziskové subkompaktné elektromobily (segment B – napr. modely ako VW Polo) s predajnou cenou 25 000 €, a to pri výrobe v Európe.

Lacnejšie elektromobily sú možné aj v EÚ

Zo štúdie, ktorú pre T&E vypracovala poradenská spoločnosť Syndex vyplýva, že európski výrobcovia za určitých podmienok dokážu priniesť menšie a lacnejšie elektromobily. Treba však podotknúť, že „za priaznivých trhových podmienok“. Ráta sa pritom, že náklady na batérie klesnú na 100 $/kWh, čo je v súlade napr. s prognózami BloombergNEF, ako aj s poklesom ďalších priamych a nepriamych nákladov.

lacnejsie elektromobily europa analyza

Zdroj: T&E

Pri predajnej cene 25 000 € by pritom malo byť možné ponúknuť subkompaktný elektromobil so 40-kWh LFP batériou a dojazdom 250 až 300 km, a to s 4-percentnou maržou výrobcu.

Rýchle a hromadné uvedenie týchto modelov na trh je pre európskych výrobcov kľúčové, aby mohli konkurovať čínskym rivalom, ktorí tu už ponúkajú lacné malé elektromobily,“ tvrdí Julia Poliscanova, vedúca oddelenia vozidiel a dodávateľských reťazcov pre elektromobilitu v organizácii T&E, ktorá dodáva, že:

„Zákonodarcovia musia vytvoriť podmienky, aby automobilky uprednostňovali malé elektrické vozidlá, ktoré sú lepšie pre životné prostredie, domácnosti s nízkymi príjmami a konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu.“

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily budú už onedlho lacnejšie ako spaľováky z hľadiska TCO, tvrdí slovenský IEP
EÚ spúšťa vyšetrovanie čínskych elektromobilov z hľadiska možných nekalých subvenčných praktík
Elektromobily zlacňujú už aj v Európe. Začala sa nová „cenová vojna“?
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. upínať sa k cenovej úrovni 25000€ na rok 2025 v situácii keď už dnes sú elektroautá v cene pod 20000€( je pravda, že nevieme či dokážu pri tejto cene generovať zisk) poriadne mimo zdravý rozum

  2. Hlavná zložka ceny e-áut je batéria, tak prečo robia také drahoty s tou veľkosťou. Chceme riešiť klimatickú zmenu, tak nech dajú na trh e-autá vo veľkosti vhodnej pre bežných ľudí, ktorí sú dnes od 185 cm vyššie. Nikto sa nebude tlačiť v autách formátu Fiat 500 alebo Dacia Spring, ľudia majú aj rodiny a potrebujú dostupné e-autá vo veľkosti napr. Tesly Y.

    • Podľa toho grafu vyššie tvoril akumulátor iba 20% z celkovej ceny auta (2019). Určite sa nedá povedať, že elektroautá sú drahšie iba kvôli akumulátoru. Veľkú úlohu tam hrá elektronika (hlavne výkonová časť) a jej vývoj, ktorý sa výrobcovia snažia rozpustiť v cene auta – akurát že elektroáut sa vyrába výrazne menej a ten vývoj neúmerne zvyšuje jednotkovú cenu. Výrobcovia by mohli cenu znížiť (cenu vývoja rozpočítať na dlhší časový úsek), ale neurobia to. Ide hlavne o to, že nemusia, až doteraz výrazný problém s odbytom nebol.

      • Ano máš pravdu, čiastočne… Lebo výrobcovia sú rovnako yebnuti ako predajcovia a KAŽDÝ chce byť okamžite bohatý. Pritom ktorýkoľvek obchodník vie, že z dlhodobého hľadiska je lepšie predať 1000 áut v cene 20 000 za kus ako 100 áut v cene 200 000 za kus Preto sa boja, že v prípade čínskych elektroáut za 25000/kus by tie svoje PREDRAŽENÉ za 45000/kus NIKDY NEPREDALI A cena akumulátora je takáto: výrobná cena x 2, k tomu „pridaná hodnota značky“ (chápať ako vynásob sumu bulharskou konštantnou), pridaj DPH a máš maloobchodnú cenu

  3. Pevne dúfam ze lacné čínske elektroauta konečne prinútia európske automobilky bez milosti vykopnúť neschopných a predražených manažérov.

Pridajte komentár