Je jasné, že na globálny automobilový trh prichádza s veľkými ambíciami „Čína„. Ak si pritom niekto myslí, že čínske automobilky zaostávajú za tradičnými výrobcami áut v oblasti výrobnej kvality, tak podľa spoločnosti MHP patriacej pod Porsche sa mýli. A táto oblasť má strácať na dôležitosti, pričom do popredia sa dostávajú iné veci.
Kedysi sa veci vyrábané v Číne považovali vo všeobecnosti za menej kvalitné či nekvalitné. To sa však už dávno zmenilo, pričom svetovú kvalitu už vedia ponúknuť aj domáci producenti, o čom nás už dlhší čas presviedčajú napríklad smartfóny čínskych značiek.
A podľa vyjadrení poradenskej spoločnosti MHP (dcéra spoločnosti Porsche) pre magazín Auto, Motor und Sport, o čom informoval web Ecomento, sa zdá, že podobné je to aj v prípade automobilov, resp. minimálne áut (predovšetkým elektromobilov) exportovaných do Európy.
Spoločnosť MHP totiž uvádza, že kvalita dovážaných áut sa nedá porovnať s vozidlami z pred 10 alebo 15 rokov. Nové modely dostupné na európskom trhu majú byť podľa poradenskej spoločnosti po stránke kvality výroby a vzhľadu materiálov na nerozoznanie od toho, čo ponúka VW alebo Stellantis.
Čoraz dôležitejší je softvér
MHP si myslí, že z dlhodobého hľadiska sa už v oblasti kvality výroby nedá ponúknuť oveľa viac. Rozhodovať tak majú iné veci. Čoraz dôležitejší je pritom podľa MHP softvér, ktorý môže byť rozdielovým aspektom.
A to nielen z hľadiska softvéru priamo vo vozidle, ale aj integrácie vozidla do rôznych ekosystémov. Týkať sa to má napríklad integrácie digitálneho ekosystému smartfónu, streamovacích služieb či „inteligentného nabíjania“ (zrejme funkcie plug&charge a pod.).
Podľa MHP v tomto smere európske automobilky zaostávajú za poprednými čínskymi výrobcami áut – pri „optimistickom scenári“ o 2 až 3 roky. Poradenská spoločnosť ale dodáva, že sa to rozhodne netýka všetkých čínskych výrobcov. Náskok majú mať najmä mladé čínske „elektromobilky“ ako Nio a Xpeng, ktoré majú zatiaľ malý podiel v rámci čínskeho trhu. Avšak práve tie majú mať potenciál rásť najrýchlejšie a predstavovať tak riziko.
A zrejme neprekvapí, že podľa MHP majú byť pred európskymi automobilkami v oblasti softvéru aj americké spoločnosti Tesla, Rivian a Lucid Motors.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
UBS rozobralo čínsky BYD Seal a porovnalo ho aj s Teslou Model 3
V čínskych elektromobiloch vidí veľkú hrozbu aj Citroën. Chystá sa však bojovať
BYD vyzval čínske automobilky, aby sa spojili a „zbúrali staré legendy“
ODBER NOVINIEK
7 komentárov
Do EÚ sa tlačí hlavne BYD s jeho masovkami, ktoré nie sú až také super. NIO a Xpeng sú v strate a ich osud je neistý. Možno čínski komunisti poskytnú nejakú neférovú dotáciu, tlačiaren na juany majú pod palcom.
uz je davno rozhodnute 😉 lebo ste v prdeli sudruhovia, karma 🙂 este si povyplacajte zlate padaky a mozte zavriet fabriky…
Vďaka zaslepencom, ako ten nad Tebou, sa to ešte chvíľku „povezie“. Ani len netušia, načo má také auto slúžiť. berú ho ako nástroj ekonomickej vojny.
Zabúdajú ale, že tu je ešte nádej, malá ale je 🙂
Niekto, kto nevie odpovedať vecne, ale len uráža diskutujúceho, ten tomu určite rozumie. Lepšie ako tímy v EK či v Mercedese, BMW alebo vo VW, ktoré robia autá na svetovej úrovni, ale nevedia, na čo autá slúžia. A čínski komunisti o ekonomickej vojne ani netušia. Preto dotujú svojich a bránia dovozom. A preto BYD nedávno vyzval čínske automobilky, aby zničili staré legendy. Tí tiež o ekonomickej vojne ešte vôbec nepočuli.
To čo popisuješ sa volá „neviditeľná ruka trhu“
EU vyrobcovia sa chvilu so stastim este povezu vdaka konzervativnosti europanov (nedovera k cinanom, k hitec…) a mozno im to da cas dobehnut konkurenciu v SW.
jasne, a konkurencia im bude utekat oproti… tolko naivity…