Slovenské elektrické nakladače Kovaco sú „svetovými unikátmi“

6

Slovenská spoločnosť Kovaco, ktorá sídli v obci Veľká Lehota, má vo svojom portfóliu aj dva unikátne elektrické stroje Kovaco Elise 900 a Kovaco MiniZ. Model Elise 900 má byť pritom jediným existujúcim šmykom riadeným nakladačom s plne elektrickým pohonom na svete. Ovládať sa dajú aj na diaľku, a to prostredníctvom smartfónu, resp. špeciálneho ovládača.

Spoločnosť Kovaco má dlhoročnú tradíciu vo výrobe prídavných zariadení a zváracích polohovadiel. Nápad skonštruovať plne elektrický šmykový nakladač sa v hlavách konštruktérov spoločnosti zrodil ešte v roku 2014. A ten sa napokon stal realitou v podobe modelu Kovaco Elise 900, ktorý sa „po prvýkrát objavil na trhu v roku 2018“. Slovenská spoločnosť pritom svoj jedinečný produkt vyváža aj do krajín mimo EÚ.

„Je vhodným pomocníkom pri nakladaní, hrnutí či premiestňovaní hornín tried 1 až 4, to všetko pomocou základnej lopaty. Špecificky určené prídavné zariadenia zasa umožňujú jeho využitie aj pri ťažení hornín, kopaní úzkych rýh alebo vŕtaní jám v horninách 1. a 2. triedy. Stroj je vybavený ťažnými okami, vďaka ktorým sa príležitostne uplatňuje aj ako ťahač bremien,“ uvádza Kovaco.

Až 3 elektromotory

Model Kovaco Elise 900 je vybavený troma elektromotormi s výkonom po 10 kW (nominálny), resp. 27 kW (maximálny) a krútiacim momentom po 120 Nm. Dva z nich zabezpečujú pohyb nakladača, tretí sa stará o pracovné činnosti v rámci hydraulického systému. Maximálna rýchlosť nakladača je 13 km/h a maximálna nosnosť 900 kg.

„V každom kolese sa nachádza planetová prevodovka, ktorá redukuje vysoké otáčky elektromotora na požadovanú pojazdovú rýchlosť. Nízky krútiaci moment je pri vysokých otáčkach prenášaný pomocou gumového remeňa na zadnú prevodovku,“ dodáva výrobca.

Pracovný „elektromobil“ využíva „jednoducho vymeniteľné a 100 % recyklovateľné“ olovené batérie. Tie sú dostupné s kapacitou 23 a 39 kWh a zabezpečia prevádzkovú dobu stroja 6, resp. 8 hod. Na 80 % kapacity sa nabijú za 3 hod, na 100 % to potrvá 5,3 hod. Ich životnosť je viac ako 3 000 nabíjacích cyklov.

Spoločnosť Kovaco vyvinula k svojmu stroju vyše 30 prídavných zariadení, ako aj mobilnú aplikáciu, vďaka ktorej je možné nakladač ovládať na diaľku, a to prostredníctvom smartfónu. Smartfón zároveň slúži k zobrazovaniu všetkých potrebných informácií. Čo sa týka prevádzkových nákladov, výrobca sľubuje, že jedna „moto hodina“ vyjde na 1 €. To má znamenať, že v priemere ušetrí 50 € za jeden pracovný deň.

Kompaktnejší diaľkovo ovládaný model

Slovenská spoločnosť ponúka aj druhý plne elektrický nakladač Kovaco MiniZ. Ten je obzvlášť vhodný na práce v ťažko dostupných interiéroch. A to vďaka svojim kompaktným rozmerom 2 425 x 790 x 1 150 mm (dĺžka x šírka x výška). Ďalšie špecifikácie:

  • Maximálna nosnosť: 400 kg
  • Výkon (menovitý): 11 kW
  • Maximálna rýchlosť: 5 km/h
  • Kapacita batérie: 10,8 kWh
  • Pracovná prevádzka: až 8 hodín
  • Doba nabíjania: 5,3 hod

Ako máme možnosť vidieť, nakladač nemá kabínu, diaľkové ovládanie je teda nevyhnutnosťou. To prebieha prostredníctvom špeciálneho ovládača s 2 joystickmi a dotykovým panelom, ktorý má dosah 50 m.

Spoločnosti Kovaco a jej inovatívnym elektrickým produktom želáme všetko dobré. A dúfame, že bude inšpiráciou pre ďalšie slovenské firmy či vznik startupov so zameraním na elektromobilitu alebo stroje s elektrickým pohonom.

Zdroj: Kovaco

SÚVISIACE ČLÁNKY:
„Slovenské“ elektro-dodávky Voltia mali dosiahnuť historický míľnik ohľadom ceny lízingu
Slovensko chystá vodíkový autobus. Predstaví ho v Dubaji
Slováci predstavili „prvú inteligentnú batériu pre elektromobily na svete“

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. Super mašinka držim im palce!!! Este by mohli spravit nieco take s celkovou hmotnostou 2300-2500kg s kabinou, aby sa to dalo tahat za osobakom 🙂

  2. Ako posúdiť že je to prostá haraburda bez toho aby si to človek vyskúšal ? hm.
    Za mňa krásny stroj . A veľmi šikovný . Dokáže sa otáčať na mieste .

  3. Ako posúdiť že je to prostá haraburda bez toho aby si to človek vyskúšal ? hm.
    Za mňa krásny stroj . A veľmi šikovný . Dokáže sa otáčať na mieste .

Pridajte komentár