Štúdia vedcov zo Stanford University naznačuje, že spomalenie priemyslu z dôvodu šírenia koronavírusu zachránilo desiatky tisíc životov, vďaka zníženiu emisií skleníkových plynov.
Menej áut a priemyslu = menej nebezpečných častíc
Tvrdenie je založené na dátach nameraných v štyroch čínskych mestách pomocou amerických vládnych prístrojov. Tie zaznamenali zníženie hodnôt jemných častíc PM2.5 vo vzduchu, ktoré sú hlavnou príčinou úmrtí spôsobených znečisteným vzduchom. Najdramatickejšie zmeny v dôsledku karantény boli zaznamenané vo Wuhane a Shangaii, kde znečistenie v tomto ročnom období pochádza najmä z áut a stredne veľkého priemyslu.
Marshall Burke, profesor zaoberajúci sa klimatickými zmenami a ich dopadmi, vyčíslil, že dva mesiace zníženej produkcie emisií v Číne pravdepodobne zachránili 4 000 detí vo veku menej než 5 rokov a 73 000 dospelých vo veku cez 70 rokov. Výsledky zverejnil na blogu G-Feed, ktorý spolu s ním spravuje sedem vedcov, zaoberajúcich sa výskumom životného prostredia.
Pre konzervatívnu variantu Burke nerátal s dodatočnými úmrtiami ľudí vo veku 5 až 70 rokov. Navyše znížil priemernú percentuálnu úmrtnosť ľudí z dôvodu znečistenia ovzdušia. Aj po tomto opatrení sú však čísla stále vysoké, 1 400 úmrtí detí a 51 700 úmrtí starších ľudí, ktorým sa dá predísť znížením emisií.
Znečistené ovzdušie, smrteľnejšie ako COVID-19
„Ak budeme počítať s konzervatívnym variantom, nezníženie emisií by znamenalo 20-krát viac úmrtí ako si vyžiadali priame dopady vírusu COVID-19,“ napísal Burke na základe štatistík z 8. marca.
Burke ďalej dodáva, že jeho výpočet je len predpoveď dopadov na úmrtnosť a nie presná výmera. Taktiež jeho čísla nerátajú s ostatnými negatívnymi dôsledkami karantény.
Čistejší vzduch je aj v Taliansku
Podobné zníženie emisií ako v Čine sa očakáva aj v Európe a USA. Ostatne je to vidno aj na satelitných snímkach severného Talianska. Claus Zehner, operačný manažér satelitu Copernicus Sentinel-5P uvádza: „Je možné, že zmena je čiastočne ovplyvnená aj tvoriacou sa oblačnosťou, sme si ale istí, že za znížením znečistenia ovzdušia sú hlavne preventívne kroky vlády v boji proti koronavírusu.“
Podľa centra pre výskum energií CREA by úmrtia spojené so zlým ovzduším mali klesnúť po celom svete.
In the four weeks after the Chinese New Year holiday, PM2.5 levels were down ~25% nationwide and NO2 levels by 40% on year, showing the dramatic reductions in oil and coal burning, with steepest falls in the central region. pic.twitter.com/2OcYp7YMCj
— Centre for Research on Energy and Clean Air (@CREACleanAir) March 13, 2020
Rozhodne netvrdíme, že momentálny stav je priaznivý a že vírus je požehnaním. Dobré je si však v kontexte súčasnej situácie a paniky uvedomiť, koľkým stratám na životoch sa dá zabrániť znížením znečistenia ovzdušia. Naša neohľaduplnosť k planéte je zjavne oveľa smrteľnejšia ako COVID-19. Prečo tomu potom prikladáme takú malú váhu v porovnaní s koronavírusom?
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla pozastaví produkciu áut v USA. Začne vyrábať pľúcne ventilátory, ak bude treba
Nové dízle emitujú pre zákon „neviditeľné“ rakovinotvorné častice
Volkswagen chce do svojich štruktúr „agresívneho“ klimatického aktivistu
6 komentárov
Perfektná správa. Fantastické údaje. Snáď sa ľudstvo trochu spamätá.
Príroda sa spamätáva okamžite – obrázky delfínov a labutí z Benátok sú dosť jasným dôkazom.
P.S. Možno si niekto myslí, že som asi mimo – ľudia umierajú po stovkách a ja sa tu vytešujem.
Ale stále platí: Snáď sa ľudstvo trochu spamätá!
Ľudia síce umierajú po stovkách ako píšeš JD, ale „vďaka“ spalinam z rakovinakov unieraju ľudia po tisíckach ak nie po 10k. A to je jasne aj bez tejto pozitívnej správy ohľadne covidu, ale žiaľ len nám, zopár elektronadšencom ;(
Petrolheadi buď o tom nepremýšľajú, alebo nevedia, alebo ich to netrápi, kým nedostanú astmu.
A áno, ev nie sú eko spása, ale sú ďaleko ekologickejšie ako ICE. A výroba elektriny pri väčšom dopyte sa bude tiež uberať smerom eko, práve vďaka ev.
Viac krát tu niekto písal a pridávam sa aj ja. Je strašne veľa štátnych budou s rovnou strechou. Na všetky tieto budovy by som dal namontovať solárne kolektory na výrobu elektrickej energie + obrovské batérie kde by sa elektrina dala uskladniť. Tak isto pri týchto budovách by boli malé vrtule na výrobu elektriny. Počas pracovnej doby by si štátny zamestnanci dobíjali svoje e-autá prednostne z čistej energie. Ale… no uvidíme aké budú priority ľudstva po prekonaní tejto pliagy.
Pridal by som aj zelené strechy, tam kde by to statik po prerátaní dovolil. Pozrel som si vývoj znečistenia u nás na Slovensku, kde na začiatku januára bolo veľké znečistenie a v druhej polovici januára takmer žiadne. Predpokladám, že to súvisí aj s rozptylovými podmienkami. Keď je hmlisto nečistoty sa nemajú ako dostať preč z miesta ich vzniku a tak sa hromadia v dolinách kde sa tvoria pri spaľovaní paliva autami ale aj pri spaľovaní uhlia, dreva a všelijakého svinstva v domácich peciach. Preto by bolo potrebná povinná výmena takýchto pecí s príspevkom štátu, za pece ktoré drevo splyňujú a oveľa menej znečisťujú ovzdušie, alebo za úplne iný druh vykurovania bez emisií, to by však vyžadovalo podstatne väčšie investície.
Súhlasím s názorom p. Anonyma. Akurát, že k uskutočneniu tejto myšlienky treba 2 veci:
1. peniaze
2. vôľa zodpovedných
Obávam sa, že chýba hlavne bod č. 2.
A to všade. Napríklad aj v susednom Poľsku. Namiesto toho, aby postavili veterné elektrárne na pobreží, tak otvárajú nové uhoľné bane (pri hraniciach s ČR).
A k problematike dotácií na EV (či už u nás, v Poľsku alebo inde) sa už radšej ani nevraciam.
O ekológii rozhoduje štát stavia veľké jadrové elektrárne…ale nedovolí individuálne rozhodovať človeku o svojej sebestačnosti na elektrickej energií za rovnakých podmienok ako majú veľké firmy. Preto sa zelená energia nerozvíja tak rýchlo.Na každej streche môže byť kolektor a kde fúka vrtule.Stačí len podpora.Ale od štátneho monopolu je to ťažké…. Veríme , že sa to teraz zmení…..