Zníženie znečistenia ovzdušia vplyvom koronavírusu zachraňuje životy

6

Štúdia vedcov zo Stanford University naznačuje, že spomalenie priemyslu z dôvodu šírenia koronavírusu zachránilo desiatky tisíc životov, vďaka zníženiu emisií skleníkových plynov.

Menej áut a priemyslu = menej nebezpečných častíc

Tvrdenie je založené na dátach nameraných v štyroch čínskych mestách pomocou amerických vládnych prístrojov. Tie zaznamenali zníženie hodnôt jemných častíc PM2.5 vo vzduchu, ktoré sú hlavnou príčinou úmrtí spôsobených znečisteným vzduchom. Najdramatickejšie zmeny v dôsledku karantény boli zaznamenané vo Wuhane a Shangaii, kde znečistenie v tomto ročnom období pochádza najmä z áut a stredne veľkého priemyslu.

Marshall Burke, profesor zaoberajúci sa klimatickými zmenami a ich dopadmi, vyčíslil, že dva mesiace zníženej produkcie emisií v Číne pravdepodobne zachránili 4 000 detí vo veku menej než 5 rokov a 73 000 dospelých vo veku cez 70 rokov. Výsledky zverejnil na blogu G-Feed, ktorý spolu s ním spravuje sedem vedcov, zaoberajúcich sa výskumom životného prostredia.

Pre konzervatívnu variantu Burke nerátal s dodatočnými úmrtiami ľudí vo veku 5 až 70 rokov. Navyše znížil priemernú percentuálnu úmrtnosť ľudí z dôvodu znečistenia ovzdušia. Aj po tomto opatrení sú však čísla stále vysoké, 1 400 úmrtí detí a 51 700 úmrtí starších ľudí, ktorým sa dá predísť znížením emisií.

koronavirus znecistenie ovzdusia

Satelitné snímky NASA porovnávajúce hodnoty NO2 a dusíkatých plynov v ovzduší nad Wuhanom v Číne v roku 2019 (hore) a v roku 2020 (dole). Zdroj: NASA via Forbes

Znečistené ovzdušie, smrteľnejšie ako COVID-19

„Ak budeme počítať s konzervatívnym variantom, nezníženie emisií by znamenalo 20-krát viac úmrtí ako si  vyžiadali priame dopady vírusu COVID-19,“ napísal Burke na základe štatistík z 8. marca.

Burke ďalej dodáva, že jeho výpočet je len predpoveď dopadov na úmrtnosť a nie presná výmera. Taktiež jeho čísla nerátajú s ostatnými negatívnymi dôsledkami karantény.

Čistejší vzduch je aj v Taliansku

Podobné zníženie emisií ako v Čine sa očakáva aj v Európe a USA. Ostatne je to vidno aj na satelitných snímkach severného Talianska. Claus Zehner, operačný manažér satelitu Copernicus Sentinel-5P uvádza: „Je možné, že zmena je čiastočne ovplyvnená aj tvoriacou sa oblačnosťou, sme si ale istí, že za znížením znečistenia ovzdušia sú hlavne preventívne kroky vlády v boji proti koronavírusu.“

Podľa centra pre výskum energií CREA by úmrtia spojené so zlým ovzduším mali klesnúť po celom svete.

Rozhodne netvrdíme, že momentálny stav je priaznivý a že vírus je požehnaním. Dobré je si však v kontexte súčasnej situácie a paniky uvedomiť, koľkým stratám na životoch sa dá zabrániť znížením znečistenia ovzdušia. Naša neohľaduplnosť k planéte je zjavne oveľa smrteľnejšia ako COVID-19. Prečo tomu potom prikladáme takú malú váhu v porovnaní s koronavírusom?

Zdroje: Forbes, USA Today

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Tesla pozastaví produkciu áut v USA. Začne vyrábať pľúcne ventilátory, ak bude treba
Nové dízle emitujú pre zákon „neviditeľné“ rakovinotvorné častice
Volkswagen chce do svojich štruktúr „agresívneho“ klimatického aktivistu

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

6 komentárov

  1. Perfektná správa. Fantastické údaje. Snáď sa ľudstvo trochu spamätá.
    Príroda sa spamätáva okamžite – obrázky delfínov a labutí z Benátok sú dosť jasným dôkazom.
    P.S. Možno si niekto myslí, že som asi mimo – ľudia umierajú po stovkách a ja sa tu vytešujem.
    Ale stále platí: Snáď sa ľudstvo trochu spamätá!

  2. Ľudia síce umierajú po stovkách ako píšeš JD, ale „vďaka“ spalinam z rakovinakov unieraju ľudia po tisíckach ak nie po 10k. A to je jasne aj bez tejto pozitívnej správy ohľadne covidu, ale žiaľ len nám, zopár elektronadšencom ;(
    Petrolheadi buď o tom nepremýšľajú, alebo nevedia, alebo ich to netrápi, kým nedostanú astmu.
    A áno, ev nie sú eko spása, ale sú ďaleko ekologickejšie ako ICE. A výroba elektriny pri väčšom dopyte sa bude tiež uberať smerom eko, práve vďaka ev.

  3. Viac krát tu niekto písal a pridávam sa aj ja. Je strašne veľa štátnych budou s rovnou strechou. Na všetky tieto budovy by som dal namontovať solárne kolektory na výrobu elektrickej energie + obrovské batérie kde by sa elektrina dala uskladniť. Tak isto pri týchto budovách by boli malé vrtule na výrobu elektriny. Počas pracovnej doby by si štátny zamestnanci dobíjali svoje e-autá prednostne z čistej energie. Ale… no uvidíme aké budú priority ľudstva po prekonaní tejto pliagy.

    • Pridal by som aj zelené strechy, tam kde by to statik po prerátaní dovolil. Pozrel som si vývoj znečistenia u nás na Slovensku, kde na začiatku januára bolo veľké znečistenie a v druhej polovici januára takmer žiadne. Predpokladám, že to súvisí aj s rozptylovými podmienkami. Keď je hmlisto nečistoty sa nemajú ako dostať preč z miesta ich vzniku a tak sa hromadia v dolinách kde sa tvoria pri spaľovaní paliva autami ale aj pri spaľovaní uhlia, dreva a všelijakého svinstva v domácich peciach. Preto by bolo potrebná povinná výmena takýchto pecí s príspevkom štátu, za pece ktoré drevo splyňujú a oveľa menej znečisťujú ovzdušie, alebo za úplne iný druh vykurovania bez emisií, to by však vyžadovalo podstatne väčšie investície.

    • Súhlasím s názorom p. Anonyma. Akurát, že k uskutočneniu tejto myšlienky treba 2 veci:
      1. peniaze
      2. vôľa zodpovedných
      Obávam sa, že chýba hlavne bod č. 2.
      A to všade. Napríklad aj v susednom Poľsku. Namiesto toho, aby postavili veterné elektrárne na pobreží, tak otvárajú nové uhoľné bane (pri hraniciach s ČR).
      A k problematike dotácií na EV (či už u nás, v Poľsku alebo inde) sa už radšej ani nevraciam.

  4. Miloš Ferenčík on

    O ekológii rozhoduje štát stavia veľké jadrové elektrárne…ale nedovolí individuálne rozhodovať človeku o svojej sebestačnosti na elektrickej energií za rovnakých podmienok ako majú veľké firmy. Preto sa zelená energia nerozvíja tak rýchlo.Na každej streche môže byť kolektor a kde fúka vrtule.Stačí len podpora.Ale od štátneho monopolu je to ťažké…. Veríme , že sa to teraz zmení…..

Pridajte komentár