Komatsu eDumper je pravdepodobne najväčším plne elektrickým vozidlom na svete. Jeho šialené parametre pritom ohromili aj pilota Formuly E, ktorý mal možnosť si toto monštrum vyskúšať.
Elektromobilita preniká do všetkých oblastí dopravy, čoho dôkazom je aj obrovský elektromobil Komatsu eDumper. Ten sa využíva ako nákladné vozidlo pre ťažiarenský priemysel. Vyrába ho spoločnosť Kuhn Schweiz, pričom sa označuje aj ako Komatsu eDumper 605.
Na to, aby uviezol tento 45-tonový elektromobil 65 ton nákladu, je za potreby poriadna dávka sily. A o tú sa stará gigantická 4,5-tonová batéria s kapacitou 700 kWh v spolupráci s elektromotorom s výkonom 590 kW (800 k) a krútiacim momentom 9 500 Nm.
To je pritom viac ako dokáže ponúknuť 23-litrový dieselový motor modelu Komatsu HB 605-7, z ktorého eDumper vychádza. Prevádzkovateľovi vozidla má ušetriť ročne 50 000 l nafty, vďaka čomu sa do ovzdušia uvoľní o 130 ton menej CO2. HB 605-7 disponuje rozmermi 9,36 x 4,24 x 4,40 m (dĺžka x šírka x výška).
- Zdroj: edumper.ch
- Zdroj: edumper.ch
- Zdroj: edumper.ch
„Perpetuum mobile“?
Výrobca vozidla tvrdí, že má mať takú šialenú rekuperáciu, že dokáže vyrobiť viac energie, ako jej spotrebuje. Za deň má vyprodukovať až 200 kWh navyše, čo predstavuje 73 MWh ročne. Takže je to „perpetuum mobile“? 🙂
Pilot Formuly E Lucas Di Grassi, ktorý mal možnosť vyskúšať elektromobil Komatsu eDumper však CNN tlmočil nasledujúce fakty z praxe.
„Viezli sme 75 ton skál (max. zaťaženie vraj 65 t…) a keď sme odchádzali, batéria mala kapacita 90 %, pričom sme išli do kopca. Na miesto vykládky sme dorazili s 80 % kapacitou. Keď sme sa vrátili, kapacita batérie stúpla na 88 %.“ „Perpetuum mobile“ to teda nie je, ale dosiahnutá bilancia je vynikajúca.
Zdroj: Insideevs, titulná fotografia: Edumper
SÚVISIACE ČLÁNKY:
AVIA končí so spaľovákmi a zameriava sa na elektromobilitu
Artisan Z40: 40 tonový elektrický nákladiak pre ťažiarenský priemysel
Toyota odhalila vodíkový ťahač. Na Teslu Semi sa dojazdom „nechytá“