Japonci pracujú na netoxickej batérii novej generácie bez obsahu lítia

1

Vedci z Tokijskej univerzity vied pracujú na udržateľnej netoxickej batérii, ktorá má byť nezávislá od vzácnych surovín. Náhradou lítia, ktoré je dnes neoddeliteľnou súčasťou najpoužívanejších batérií pre elektromobily či elektronické zariadenia, pritom má byť draslík a sodík.

Univerzitný tím pod vedením Prof. Shinichiho Komabu pracuje na novej technológii batérie už vyše 10 rokov. Sodík a draslík majú vzájomne veľmi podobné vlastnosti a na rozdiel od lítia sa vyskytujú na našej planéte v hojnom množstve.

Použitie týchto prvkov v rámci výkonných nabíjateľných batérií by mohlo priniesť prelom na ceste k trvalo udržateľnej spoločnosti. Draslík (kalium – K) sa pritom javí veľmi sľubne, pretože takéto draslíkové batérie vykazujú porovnateľný alebo vyšší výkon ako lítiovo-iónové batérie (li-ion).

Materiály potrebné na zostavenie draslíkovo-iónových batérií (k-ion) sú navyše netoxické a oveľa hojnejšie ako tie, čo sa používajú v dnešných li-ion batériách.

„Sľubný kandidát“

„Ako dokazuje nedávny intenzívny výskum, k-ion batérie sa považujú za sľubných kandidátov na batérie novej generácie. A to vďaka svojim jedinečným vlastnostiam ako nákladová efektívnosť či schopnosť vysokonapäťovej a vysokovýkonnej prevádzky. Ďalšie zvýšenie výkonu by vydláždilo cestu k ich praktickému uplatneniu,“ hovorí Komaba.

Doterajší výskum určitých aspektov draslíkových batérií typu k-ion bol však limitovaný. A to napríklad ich bezpečnostná stránka. Preto by sa mal výskum orientovať aj na získanie predstavy o tom, čo sa deje s jej rôznymi komponentmi a prvkami na fyzikálnej a chemickej úrovni.

„Výskum k-ion batérií, vrátane materiálov elektród, elektrolytov v pevnom skupenstve a prísad, poskytne nové pohľady na elektródové reakcie a tuhé ióny, čím sa otvoria nové stratégie, ktoré by umožnili vytvorenie batérií novej generácie,“ dodáva na záver Prof. Shinichi Komaba.

k-ion bateria

Zdroj: TUS

Zdroj: TUC

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Oznámená bola komercializácia batérie, ktorá sa má nabiť za „5 minúť“
Dojazd 1 000 km má elektromobilom zabezpečiť batéria inšpirovaná pracím práškom
Toto môže byť prvý sériový elektromobil s „revolučnou“ solid-state batériou

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Jeden komentár

  1. Konečne koncept batérie, ktorá „stojí na zemi“ – žiadna Revolučná, Prelomová, Fantastická, Úžasná, prípadne Kúzelná a Očarujúca až Neuveriteľná. Bez reálneho základu, sú to (s prepáčením) viac-menej iba „žvásty“.
    Batéria (resp. jej princíp) popísaná v článku má racionálny základ, pre chemika stačí pohľad do Mendelejevovej periodickej tabuľky prvkov – z čoho vyplýva, že vlastnosti lítia, sodíka a draslíka sú si mimoriadne podobné.
    Má to ale malý háčik – nie je možné dosiahnuť rovnakú energetickú hustotu ako lítiové batérie vzhľadom na mólovú hmotnosť týchto prvkov (teoreticky samozrejme!!!).
    To znamená, že batéria s rovnakou kapacitou zrejme bude mať o niečo vyššiu hmotnosť, to však bude ale určite kompenzované cenou, čo je ovšem dosť podstatné.
    Vôbec to však nebude vadiť pri nákladnej doprave, lodiach, stavebných strojoch, úložiskách energie a podobne.
    Nerozumiem iba jednej veci v článku – ako môže byť horšia „bezpečnostná stránka“ pri prvku, ktorý je podstatne menej reaktívny?

Pridajte komentár