S ohodnotením jazdeného elektromobilu na základe kondície batérie má pomôcť softvér

0

V prípade nových elektromobilov sa vie zákazník v rámci dojazdu orientovať podľa štandardizovaných testovacích cyklov, napr. WLTP. Pri jazdených elektromobiloch je to ale problém, keďže kapacita batérie „časom“ degraduje, a to v závislosti od množstva atribútov. Stav batérie má pritom zásadný vplyv na zostatkovú hodnotu vozidla. Problém má však vyriešiť softvér.

Nemecká softvérová spoločnosť Twaice uvádza, že chce sprehľadniť a stransparentniť predaj a nákup jazdených elektromobilov. A to prostredníctvom softvéru, ktorý má zabezpečiť certifikovanú „správu o stave batérie“, informuje Ecomento.

Na stav batérie pritom vplýva viacero faktorov. Napríklad počet nabíjacích/vybíjacích cyklov, metóda, resp. rýchlosť nabíjania (AC, DC…), teplotné výkyvy, účinnosť chladenia batérie, príp. štýl jazdy. V tejto súvislosti hovorí Matthias Schubert zo spoločnosti TÜV Rheinland, že dlhodobé testy ukázali veľmi veľké rozdiely v „starnutí“ batérií elektrických vozidiel, a to v závislosti od „konkrétneho profilu používania“.

Spoločnosť Twaice chce preto vďaka vyvinutej softvérovej technológii zisťovať aktuálnu kondíciu batérií jazdených elektrických vozidiel a objasniť tak, ako sa s batériou „zaobchádzalo“. Hovorí pritom, že vytvára „digitálne dvojčatá“ batérií, ktoré používa na simuláciu účinkov prevádzkových podmienok, štýlu jazdy či nabíjania.

Ohľadom súvisiacich služieb chce poskytovať všeobecne platný certifikát o stave batérie, ktorý by sa mal stať štandardom v obore. V rámci certifikátu majú byť k dispozícii informácie o používaní batérie, jej veku či najazdených km.

Ďalšie súvisiace iniciatívy

Pre väčšinu záujemcov bude zrejme dôležitý hlavne zostatkový dojazd jazdených elektromobilov. Ten sa však môže bežne určovať dosť ťažko, nakoľko napríklad „palubné“ informácie o dojazde plne nabitého vozidla môžu zodpovedať špecifickému profilu pôvodného majiteľa a jazdených trás.

Zisťovanie skutočného dojazdu v rámci testovacej jazdy zas môže zabrať množstvo času a tiež nemusí byť úplne smerodajné kvôli rôznorodým podmienkam počas testovacej jazdy. Tieto problémy sa rozhodla vyriešiť spoločnosť Dekra ešte v roku 2017, kedy predstavila špeciálne zariadenie.

To má určiť kapacitu batérie na základe krátkej jazdy, takže teoretický „zostatkový“ dojazd sa dá po zahrnutí pôvodných oficiálnych údajov (kapacita novej batérie a WLTP dojazd) jednoducho vypočítať. Meria pritom prúd a napätie, pričom kľúčovým je vnútorný odpor batérie a referenčné hodnoty novej batérie. S problematikou stavu batérie jazdených vozidiel sa zaoberajú aj niektorí výrobcovia áut. Peugeot v tejto veci sľubuje poskytnutie certifikátu o aktuálnej kapacite batérie svojich áut.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Ako sú na tom e-autá z hľadiska zostatkovej hodnoty v porovnaní so spaľovákmi
Ktorých elektromobilov sa chcú ich majitelia „zbaviť“ najčastejšie?
„Tesla efekt“ vraj spôsobuje, že prémiové spaľováky strácajú na hodnote

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

Pridajte komentár