Mnohí sú zvedaví na historicky prvé poľské elektromobily Izera, za ktorými stojí tamojšia nová, v podstate štátna automobilka ElectroMobility Poland. A to aj kvôli avizovanej cenovej dostupnosti. Budeme si však musieť počkať dlhšie ako sa pôvodne očakávalo.
Vlnu elektrifikácie v automobilovom priemysle sa rozhodli využiť aj Poliaci. Tí v roku 2016 založili automobilku ElectroMobility Poland, čo je vlastne spoločný podnik 4 energetických firiem, v ktorých má dominantný či významný podiel poľský štát. 4 roky na to spoločnosť predstavila značku svojich elektromobilov – Izera, ako aj prototypy modelov s príznačnými názvami „SUV“ a „hatchback“.
Spoločnosť ElectroMobility Poland pritom uviedla, že jej prvé elektromobily ponúknu maximálny dojazd 400 km a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za menej ako 8 s. A dodala, že pôjde o cenovo dostupné vozidlá, ktorých celkové náklady na vlastníctvo budú nižšie ako v prípade porovnateľných spaľovákov.
Koncom minulého roka sme sa dozvedeli, že spoločnosť ElectroMobility Poland podpísala dohodu s čínskym automobilovým koncernom Geely. Tá sa týka poskytnutia licencie na e-platformu Geely SEA. Geely sa tiež stane technologickým partnerom poľskej spoločnosti v rámci prvej série elektromobilov Izera.
Poliaci tiež prezradili, že prvým modelom značky Izera bude kompaktné SUV. Po ňom budú nasledovať modely typu kombi a hatchback spadajúce do segmentu C (nižšia stredná trieda).
- Zdroj: Izera
- Zdroj: Izera
Ďalšie posunutie výroby
Podľa pôvodných plánov sa mali prvé elektromobily Izera dostať na trh tento rok. Spoločnosť ElectroMobility Poland sa však nedávno pre Automobilwoche vyjadrila, že výroba elektromobilov Izera sa začne až koncom roka 2025, informoval Electrive. Ide tak o ďalšie odsunutie, keďže naposledy sa hovorilo o spustení produkcie koncom roka 2024.
Poliaci aktuálne neuviedli dôvody oneskorenia. Výstavba továrne v poľskom meste Jaworzne však začne až začiatkom budúceho roku. Snáď to tentokrát už vyjde.
- Zdroj: Izera
- Zdroj: Izera
- Zdroj: Izera
- Zdroj: ElectroMobility Poland
- Zdroj: ElectroMobility Poland
- Zdroj: ElectroMobility Poland
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Poľský elektromobil Triggo má nastaviteľnú šírku – 86 až 148 cm
Poľské elektromobily Izera môžu byť veľkým prínosom pre domáci priemysel
Poliaci pracujú na elektrickom autobuse s vymeniteľnou batériou
3 komentáre
Vyrábať emobily zrejme nie je tak jednoduché, ako si to všetci, ktorí si chceli odhryznúť z veľkého koláča, mysleli – aj taká Toyota, najväčší výrobca automobilov na svete, si na prvom čistom elektromobile BZ4X pošramotila povesť. Turci so svojím národným elektromobilom tiež veľa vody zatiaľ nenamútili – budú vraj predbežne vyrábať 18-tis. ročne. Bolo by zaujímavé vidieť, aké sú doterajšie celkové náklady na túto národnú hračku menom Turecký elektromobil a akú majú zatiaľ stratu – náklady už musia byť obrovské a predaje zatiaľ minimálne. Ale keďže ide o politický projekt, tieto pre režim citlivé informácie sa nedozvieme.
Ja už len čakám, kedy ohlási združenie ZELOVOC alebo Dunajská paroplavebná, že založili startup na vývoj a výrobu elektomobilov ….
Len čakaj, čakaj…
Ty musíš byť vizionár!