Ambiciózny čínsky automobilový koncern Geely, potom čo nedávno oznámil svoj vstup na východoeurópsky trh, rozširuje svoje pôsobenie v regióne prostredníctvom spolupráce s poľskou e-mobility spoločnosťou ElectroMobility Poland, ktorá v roku 2020 predstavila dvojicu elektrických prototypov „SUV“ a „hatchback“, a to pod značkou Izera.
Poliaci v roku 2016 založili spoločnosť, ktorú môžeme do značnej miery považovať za štátny e-mobility „startup“, nakoľko v nej majú rovný podiel energetické firmy Tauron, Enea, Energa a PGE. V týchto podnikoch má pritom dominantný či významný podiel poľský štát.
V roku 2020 predstavila spoločnosť ElectroMobility Poland svoju novú značku určenú pre elektromobily – Izera, ako aj 2 prototypy elektrických modelov „SUV“ a „hatchback“. Spoločnosť pritom zdôraznili, že nepôjde o luxusné výrobky, ale Poliakom dostupné vozidlá (celkové náklady na vlastníctvo majú byť nižšie ako v prípade porovnateľných spaľovákov), ktoré pôjdu aj na export.
- Zdroj: Izera
- Zdroj: Izera
- Zdroj: Izera
Zhruba pred 2 rokmi spoločnosť ElectroMobility Poland uviedla, že ich prvé 2 elektromobily značky Izera ponúknu max. dojazd 400 km a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za menej ako 8 s. A dodala, že je v záverečnej fáze rokovaní ohľadom zakúpenia technologickej platformy, na ktorej vyrastú elektromobily Izera.
- Zdroj: Izera
- Zdroj: Izera
Licencia na SEA
Dnes sa zdá, že spomínané rokovania sa týkali platformy SEA od čínskeho automobilového koncernu Geely. Spoločnosti ElectroMobility Poland a Geely totiž aktuálne vydali tlačové správy, v rámci ktorých informovali, že podpísali dohodu ohľadom poskytnutia licencie na e-platformu SEA. Geely bude zároveň technologickým partnerom poľskej spoločnosti v rámci prvej série elektromobilov Izera.
Na platforme SEA, ktorá bola vyvinutá špeciálne pre elektromobily, vyrastie „viacero“ modelov poľskej značky. Prvým z nich bude kompaktné SUV. To budú nasledovať modely z kategórií kombi a hatchback spadajúce do segmentu C. Platforma SEA je pritom vysoko škálovateľná, keďže môže byť základom pre vozidlá zo segmentov A až E (+ väčšie úžitkové vozidlá), a to s rázvorom v rozpätí 1 800 až 3 300 mm.

Zdroj: Geely
Súčasťou platformy je „komplexný softvérový rámec“, ktorý má partnerom významne uľahčovať vývoj vlastného softvéru. Spoločnosť ElectroMobility Poland je prvým externým partnerom používajúcim platformu SEA, ktorá už poskytla základy napr. pre elektromobily značiek Zeekr a Smart, ktoré patria pod koncern Geely (pozn.: Smart len z polovice).
Prvé modely značky Izera sa budú vyrábať v sliezskom meste Jaworzne na juhu Poľska. V roku 2020 spoločnosť ElectroMobility Poland uviedla, že prvé vozidlá sa dostanú na trh v roku 2023. Aktuálne však v tomto smere mlčí, takže nevieme, či sa podarí tento pôvodný plán naplniť.
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Historicky prvý turecký automobil, elektrický TOGG C-SUV, sa začal vyrábať sériovo
Do SR prichádza ďalšia čínska automobilka – Geely. Začne s elektrickým crossoverom
Poľské elektromobily Izera môžu byť veľkým prínosom pre domáci priemysel
Jeden komentár
No čo, uz aj ty, Brutus?! ….. 🙂 🙂 🙂 ….