Otrasy v poľskej štátnej elektromobilke. Dočkáme sa avizovaných modelov Izera?

6

Elektromobily od ambicióznej poľskej v podstate štátnej automobilky ElectroMobility Poland mali prísť podľa pôvodného plánu na trh minulý rok. Nasledovalo viacero odkladov a nedávno nastali v spoločnosti veľké zmeny. Otázkou pritom je, či sa napokon dočkáme predstavených „cenovo dostupných“ modelov Izera „SUV“ a Izera „Hatchback“.

Spoločnosť ElectroMobility Poland bola založená v roku 2016 ako spoločný podnik 4 poľských energetických firiem. Nakoľko v nich má dominantný či významný podiel poľský štát, dá sa v podstate hovoriť o štátnej spoločnosti.

Prvé 2 modely

Podľa pôvodných plánov chcela poľská spoločnosť uviesť na trh prvé dva elektrické modely pod značkou Izera minulý rok. Tie pritom majú vzísť z konceptov predstavených ešte v roku 2020. Pri ich premiére spoločnosť uviedla, že tieto „cenovo dostupné“ vozidlá typu SUV a hatchback ponúknu max. dojazd 400 km a zrýchlenie z 0 na 100 km/h pod 8 s.

Partnerstvo s Geely

Koncom roka 2022 spoločnosť Electromobility Poland informovala, že s čínskym automobilovým koncernom Geely podpísala dohodu ohľadom poskytnutia licencie na e-platformu Geely SEA. A dodala, že čínska spoločnosť bude zároveň technologickým partnerom v rámci prvej série elektromobilov Izera.

Viaceré oneskorenia

Po dohode so spoločnosťou Geely sa objavili informácie o odklade spustenia výroby na koniec roka 2024. Novšie informácie však už hovorili o posunutí štartu produkcie na koniec budúceho roka. A nedávne správy vyvolali ďalšie pochybnosti ohľadom projektu poľskej automobilky.

Veľké zmeny

Zhruba pred mesiacom bola odvolaná dozorná rada spoločnosti Electromobility Poland zodpovedná za elektromobily Izera, informoval napr. web Money.pl. Poľský web však dodal, že ich „informátor“ si myslí, že keby chcela nová poľská vláda ukončiť projekt, nevymenovala by takú novú dozornú radu, akú vymenovala. Tá má byť totiž odpolitizovaná.

Ďalšia možná rana však prišla cca pred týždňom, kedy odstúpil, či bol odvolaný prezident Electromobility Poland Piotr Zaremba, ktorý spoločnosť viedol od roku 2018. Ten vo svojom stanovisku uviedol, že projekt je zrelý a boli dokončené všetky prípravné práce. A dodal, že spoločnosť vybudovala silnú obchodnú základňu, ako aj silné medzinárodné aliancie, ktoré umožnia značke Izera konkurovať na európskych trhoch.

Otázkou ale zostáva, či sa projekt dostane do finálnej fázy. A ak áno, kedy bude spustená výroba v továrni v meste Jaworzne, ktorá stále nebola postavená a ktorá má podľa plánov vyrábať 100 000 elektromobilov ročne, resp. po rozšírení až 200 000 ks za rok. Odpovede na tieto otázky pritom môže dať aktuálny audit spoločnosti.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Elektromobily poľskej značky Izera vyrastú na platforme od čínskej automobilky Geely
Poľský elektromobil Triggo má nastaviteľnú šírku – 86 až 148 cm
Turecký Togg predstavil kompaktný elektrický sedan T10F s dojazdom až 600 km
ODBER NOVINIEK

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. Ja som si spomenul na otázku v minulosti: Čo charakterizuje „Päťročnicu“?! No predsa slovo ÚSPECH !!!

    1. rok – ÚSPECH !
    2. rok – SPECH !
    3. rok PECH !
    4. rok ECH !
    5. rok CH ! … CH ! … CH ! 🙂 Asi to platí aj dnes!

    • A ja som si spomenul na to, že po voľbách sa kohútiky peňazí musia vždy presmerovať a chvíľku to trvá a na tom stroskotávajú aj eurofondy a verejné obstarávania. Čaká sa, kto dá väčší úplatok a nakoniec sa prešvihnú všetky termíny a peniaze sa musia vrátiť.

    • Ľudia sa väčšinou správajú racionálne, a vo svoj prospech. To dnes stále vedie skôr ku kúpe auta s klasickým pohonom! Ak je to s ICE EURO 5 a 6, tak je to prijateľné, kým nebudú mať cenovo dostupnejšiu alternativu v BEV.

      • Práve toto je ten problém, ktorý ma potenciál zničiť život na Zemi – masy nevidia do budúcnosti a riešia iba problémy dňa. Automobilky (a nielen ony) namiesto toho, aby ľuďom v reklamách otvárali oči a, naháňajú zisky. Skoro celá agenda udržateľného života leží na pleciach dobrovoľníkov z radov zúfalej mladej generácie, ktorá je bytostne ohrozená (česť výnimkám, deduškom a babičkám, ktorí a ktoré sa zapájajú spolu so svojimi vnúčatami).

Pridajte komentár