Slovenské batérie od Inobat Auto majú za sebou oficiálne testy. Aké výsledky priniesli?

6

Slovenská spoločnosť Inobat Auto, ktorá sa zameriava hlavne na „inteligentné“ batérie pre elektromobiily, oznámila, že jej prvé batérie NMC622 boli podrobené bezpečnostným a výkonnostným testom v uznávanom testovacom centre NCT, ktoré sa nachádza v Južnej Kórei. Slováci pritom prezradili, čo tieto testy ukázali.

Prvé li-ion batérie od Inobat Auto vyvinuté v spolupráci s americkou spoločnosťou Wildcat Discovery Technologies majú chémiu NMC622 (nikel-mangán-kobalt v pomere 6:2:2). V rámci testov v NCT, kde si dávajú testovať svoje batérie aj významní ázijskí producenti, slovenské batérie podstúpili 600 nabíjacích/vybíjacích cyklov, ktoré mali podľa slovenskej spoločnosti ukázať lepšiu výkonnosť z hľadiska „energetickej hustoty, životnosti, dojazdu a nabíjania ako nešpecifikovaná porovnávaná batéria od nemenovaného ázijského výrobcu.

Zaujímavé zistenia

V rámci spomínaných testov sa zistilo, že batéria NMC622 od Inobat Auto sa na 85 % svojej kapacity nabije za 30 min, že pri teplote -20 °C dokáže poskytnúť 77 % zo svojej celkovej kapacity a že po 600 cykloch stratí 9 % zo svojej pôvodnej kapacity, uviedla vedkyňa Andrea Straková Fedorková z Ústavu chemických vied na Univerzite Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, informuje tlačová agentúra TASR.

To z hľadiska životnosti batérie teoreticky znamená, že vozidlo s dojazdom 500 km (batéria by mala vedieť zabezpečiť max. dojazd okolo 500 km – zrejme vzhľadom na svoju energetickú hustotu) by po nájazde 300 000 km mohlo byť schopné ponúknuť dojazd 455 km na plné nabitie.

DenníkN v súvislosti so životnosťou dopĺňa, že batérie si po prvých 200 cykloch zachovali 98 % z pôvodnej kapacity. Celková životnosť batérie v rámci elektromobilu má byť pritom cez 1 300 cyklov (zrejme predikcia na základe testovaných 600 cyklov), čo by pri elektromobile s dojazdom 500 km teoreticky znamenalo nájazd cez 650 000 km. No a potom môžu batérie ešte poslúžiť v rámci svojho „druhého života“, napr. ako stacionárne úložiská energie. A až následne ich čaká recyklácia, pričom Inobat plánuje aj recyklačné centrum.

Ďalšie batérie

Slovenská spoločnosť Inobat Auto tiež vyvinula batériu s chémiou NMC811, ktorá má vyšší podiel niklu, a to na úkor mangánu aj drahého a „kontroverzného“ kobaltu, od ktorého sa pri výrobe batérií ustupuje. Tieto batérie majú zabezpečiť dojazd cez 520 km, resp. viac ako 600 km v rámci ďalšej generácie, a to pravdepodobne vďaka vyššej energetickej hustote v porovnaní s otestovanými batériami NMC622. A aby toho nebolo málo, Inobat má pracovať aj na batériách určených pre letectvo. Špecifikácie týchto batérií majú byť známe neskôr.

SÚVISIACE ČLÁNKY:
Slovenský batériový startup InoBat spája sily s Američanmi, aby priniesol „kremíkové“ batérie
Novinky ohľadom elektromobilu MIA so slovenskými batériami a cenou od 16 000 €
K slovenskému batériovému startupu sa pripájajú ďalšie zvučné mená z Aston Martin a Rolls-Royce

Podporte článok zdieľaním cez:

O autorovi

Vyštudovaný Mediamatik na Žilinskej univerzite a šéfredaktor vášho jedinečného Tesla magazínu. Zaujímam sa o informácie z oblasti elektromobility, IKT, vedy, histórie a technologických inovácií. Okrem sýtenia svojích informačných a znalostných potrieb, športujem, spievam v rockovej kapele a rád chodím do prírody:-) Pripravujem pre Vás aj portál o dopravnom systéme HYPERLOOP. Kontaktovať ma môžete prostredníctvom redakčného emailu redakcia(zav.)teslamagazin.sk | Google+ |

6 komentárov

  1. Zmysluplné parametre úmyselne skrývajú. Ak sa chystajú toto vyrábať v čase, keď ostatní masovo nasadzujú LFP, sodíkové batérie a solid state? Vypadá to dosť zle. Navyše navrhnúť batériu je oveľa ľahšie, ako ju dokázať vyrábať vo veľkom množstve. Mrzí ma to, ale oproti ázijskej konkurencii majú slimačie tempo. Ďalšou otázkou je, ako EU pomôže mocensky zabezpečiť dodávateľský reťazec základných surovín. Slovenská vláda toho nie je schopná, bez ohľadu na akúkoľvek aktuálnu reprezentáciu.

  2. Hlavne prečo neukázali výsledky toho testovania ? Keď to tak dobre dopadlo, snáď nemajú dôvod ich skrývať. Taktieˇž na všetkých portáloch sa ukazujú len ilustračné fotografie ich batérie, čo tiež o niečom svedčí. A taktiež treba pripomenúť, že firma dostala pred voľbami 2020 štátnu „dotáciu“ 5 miliónov eur !!

    • To je ten najvacsi grc! Hlavne za dotaciu na auto som nedostal o par sekund… a na celych 5,5 mil obyvatelov bola 6 mil dotacia… a jedna firma, ktora nikdy tie baterie ani vyrabat asi nebude dostane 5 mil !!!

Pridajte komentár