Z Južnej Kórey prichádzajú s krátkym odstupom času dve zaujímavé správy, ktoré súvisia s vývojom pohonov pre automobily koncernu Hyundai Motor (značky Hyundai, Kia a Genesis). Tá prvá sa týka ukončenia vývoja spaľovacích motorov a druhá pozastavenia vývoja palivových článkov na vodík minimálne v rámci osobných áut.
DOPLNENÉ 30.12.2021: Oficiálne stanovisko koncernu Hyundai k neoficiálnym správam o ukončení vývoja spaľovacích motorov:
„Hyundai Motor Group môže po nedávnych mediálnych špekuláciách potvrdiť, že vývoj svojich motorov nezastavuje. Skupina sa bude zameriavať na poskytovanie silného portfólia pohonných jednotiek zákazníkom na celom svete, ktoré zahŕňa kombináciu vysoko účinných motorov a elektromotorov s nulovými emisiami.“
Koncern Hyundai v septembri oznámil, že v roku 2035 v Európe ukončí predaj spaľovacích áut a do roku 2045 sa stane uhlíkovo neutrálnou spoločnosťou. Sústrediť sa chcel pritom najmä na batériové elektromobily a autá s palivovými článkami na vodík.
Nedávna správa z Kórey ohľadom ukončenia vývoja spaľovacích motorov, na ktorú upozornil Electrek, preto nie je až takým prekvapením. Zatiaľ ide o neoficiálnu informáciu, ktorá mala v rámci koncernu Hyundai Motor prebehnúť interne. Ako napísal web The Korean Economic, nový šéf výskumu a vývoja kórejskej automobilky Park Chung-kook to mal potvrdiť zamestnancom e-mailom, pričom citoval obsah tohto e-mailu.
V ňom sa písalo aj o potrebe transformácie smerom k elektrifikácii. Na spaľovacích motoroch pritom malo doteraz pracovať 12 000 ľudí, z ktorých drvivá väčšina má byť presunutá na pozície, ktoré súvisia s vývojom hnacieho ústrojenstva pre elektromobily. Malá časť sa má venovať úpravám existujúcich spaľovacích motorov.
Pozastavenie vývoja palivových článkov
No a včera, pár dní po správach ohľadom ukončenia vývoja spaľovacích motorov, prichádzajú z Južnej Kórey správy o pozastavení vývoja novej, tretej generácie palivových článkov na vodík, zrejme pre osobné automobily, na čo takisto upozornil Electrek. Pozastavenie sa má týkať vodíkových automobilov, ktoré by prišli na trh pod značkou Genesis, pričom prvý model s vodíkovým pohonom novej generácie mal ísť do predaja v roku 2025.
Ako dôvod pozastavenie vývoja na neurčito sa uvádza interný audit, ktorý mal ukázať viaceré problémy týkajúce sa napĺňania cieľov súvisiacich s vodíkovým pohonom. A to v oblasti objemu výroby a predaja vodíkových áut, nákladov, infraštruktúry a cien vodíka.
Zdá sa teda, že ďalšia automobilka vyvíjajúca vodíkový pohon pre osobné automobily by mohla upustiť od tohto podstatne neefektívnejšieho pohonu v porovnaní s batériovým pohonom. Uvidíme, hovorí sa totiž o pozastavení, pričom treba tiež zdôrazniť, že zatiaľ ide o neoficiálnu informáciu od „zdrojov z odvetvia“.
Zdroj titulnej ilustračnej fotografie: Ivan Radic/Flickr (CC BY 2.0)
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Výhra batériových elektromobilov? EÚ už nepodporí využitie vodíka v osobnej doprave
6 automobiliek sa spoločne zaviazalo, že postupne ukončí výrobu spaľovacích áut
BMW, ktoré vyvíja aj vodíkové autá, hovorí, že tento druh vozidiel nebude masový
3 komentáre
Silné prekvapenie. Ale príjemné…
Čudné, že im to trvalo tak dlho. Niekto ich asi sponzoroval (ropné koncerny, vlády sponzorované ropnými koncernami…) a teraz zrejme pochopili aj tí sponzori, že v automobilovej doprave vodík neprerazí… Musk to pochopil už pred rokmi:
Elon Musk, zakladatel Tesla Motors… V aktuálním proslovu v Mnichově se o vodíku vyjádřil napřímo a nevybíravě. Prý je to „bullshit“. (Elon Musk: palivové články jsou kravina! 29. 10. 2013)
Jasne,ze ked by som vyrabal elektricke auta,tak by som nechvalil iny zdroj pohonu.Zruiboval by tým celu svoju spoločnosť a mohol by sa rozlúčiť s titulom najbohatším človekom a prischol by mu titul najhlupejsi.Treba za tým vidiet aj zrusenie dotácií pre vyvoj od EU.Podla vsetkeho maju vybraný páni uložené peniaze v elektrifikacii a bali sa,že by prisli o s“svoje ťažko vybojovane peniaze“ ak by podporili iny vyvoj ako elektrický…